Kryptoshid

Rugge

Trådstartare
Jag har en golden retriver hane på 2 år hemma hos mig på prov. Tanken är att han ska stanna här.
Funkar super med både familjen andra golden hane (kastrerad) och vår dotter på 3 år.
Har anpassat dig otroligt bra till vårt liv på bara två veckor.

Dock är han kryptoshid, alltså endast en kula.
Det finns två olika läger här, kasteras eller inte kastreras

Vad har ni för erfarenhet?
 
Som jag har förstått det så från ett medicinskt perpektiv beror det lite på var kulan sitter. Jag har förstått det som så att risken för problem är större om kulan ligger längre in. Detta är vad jag har hört dock, är absolut ingen expert eller så.

Själv skulle jag bara kastrera om det finns medicinsk orsak så jag skulle diskutera frågan med en veterinär om hur stor risken är för problem om man inte kastrerar. Kastrering är ju inte problemfritt/utan nackdelar. Vår ena cavalier var kryptoshid, endast en kula framme, och han fick aldrig problem av det. Var ingen veterinär som rekommenderade att han skulle kastreras. Oliver, som vår cavalier hette, var dock född 96 så detta var ett tag sen.
 
Senast ändrad:
Man vet idag att risken för cancer i den testikel som inte ligger i pungen är mindre än de risker som en sövning och bukoperation innebär. Det finns ingen anledning alls att kastrera en kryptorchid hane. Jag har fött upp tre krypta hanar genom åren, ingen kastrerades, ingen fick några problem och alla levde normallånga liv. Den äldsta blev 13,5 år.
Den enda hane jag fött upp som fick testikelcancer var en hane med båda kulorna på plats (han var dessutom utställningschampion). Han kastrerades pga detta och mådde sedan bra.
 
Min hund är kryptochid. Jag valde att operera bort den testikeln som inte var nere pga ökad tumörrisk. Veterinären ville helst kastrera honom men jag stod på mig så han är inte kastrerad. Enligt min ordinarie veterinär så finns det egentligen inte någon medicinsk orsak till kastrering utan verkar vara mer för att man ska vara säker på att det inte avlas på hunden.
 
Min papillon Torsten är krypt.

jag har inga planer på att kastrera. Tänker inte utsätta honom för sövning och operation i onödan.
Han har inga bekymmer och skulle det - mot förmodan - blir problem så tar vi det den dagen. Min förhoppning är att han kommer att leva sitt liv såhär.
 
Vår förra schäfer var krypt och okastrerad. Min vet såg risken att testikeln skulle vrida sig och därigenom orsaka stark smärta. Vet inte alls hur vanligt det är. vi avvaktade dock och vår hund hade aldrig några problem med sin testikel. Vår första schäfer fick tumörer i sina testiklar (inte krypt) på äldre dagar och kastrerades då.

Jag skulle se till att gå på kontroller någon gång per år för att ha koll på testikeln men att annars låta det vara.
 
Sveriges Veterinärförbund rekommenderar inte rutinmässig kastrering av kryptorkida hundar. Dessa hundar löper ca 10-13 ggr högre risk för testikeltumörer vilket man som djurägare till en kryptorkid hund ska vara medveten om. Testikeltumör ger också ökad risk för testikeltorsion.
Det går att operera bort enbart den testikel som inte är belägen i pungen, men detta är inte heller något som rutinmässigt ska göras utan det bör avgöras från fall till fall i diskussion med djurägaren.
Det är bra att lära sig känna på den testikel som ligger i pungen, den ska kännas rätt fast och jämn. Den blir oftast mindre och sladdrigare som konsekvens av att den testikeln som ligger i ljumsken eller buken blir tumöromvandlad, då är det indikation för kastrering.
Fördelen med testikeltumörer är att de flesta är godartade och sällan metastaserar, men det finns testikeltumörer som utsöndrar östrogen vilket kan leda till benmärgspåverkan och feminisering av hanhunden tex plötsligt mjölkfyllda juver och förstorade spenar.
Vill man kastrerar bör man vara medveten om att kostanden inte täcks av försäkringsbolag och att kostanden ligger högre än för en normalkastration. Oftast ca 10.000 kr på större djursjukhus.
 
Min dvärgschnauzer hade exakt det problemet och vår veterinär rekommenderade kastrering vid ett års ålder då kulan låg på ett dåligt ställe i buken (som det skulle finnas något bra ställe utom där de skall vara?). Där jag bor (USA) är det nog extremt ovanligt att man bara opererar bort kulan som ligger i buken utan man tar alltid båda. Har aldrig hört att man gjort på annat sätt än att ta båda - så där är ju synsättet annorlunda i Sverige. Nu har jag lärt mig något nytt!

Generellt sätt är det ovanligt med okastrerade hanhundar här om det inte är en utställningshund eller en som används till avel.
 
Min dvärgschnauzer hade exakt det problemet och vår veterinär rekommenderade kastrering vid ett års ålder då kulan låg på ett dåligt ställe i buken (som det skulle finnas något bra ställe utom där de skall vara?). Där jag bor (USA) är det nog extremt ovanligt att man bara opererar bort kulan som ligger i buken utan man tar alltid båda. Har aldrig hört att man gjort på annat sätt än att ta båda - så där är ju synsättet annorlunda i Sverige. Nu har jag lärt mig något nytt!

Generellt sätt är det ovanligt med okastrerade hanhundar här om det inte är en utställningshund eller en som används till avel.
Det är verkligen inte vanligt i Sverige heller att enbart operera bort den ena, men det finns inget direkt hinder till att göra så om en djurägare absolut önskar det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 333
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 988
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 423
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 541
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp