Is

Trådstartare
Ha ni gjort det? Vad fick er att välja det, eller inte välja det?

Fick idag erbjudandet att göra det (dom erbjuder alla gravida tydligen nu) men då jag är under 35 kostar det 2500 kr att göra det.

Har tidigare inte haft en tanke men nu blev jag osäker på om det är nått man borde göra?
 
Gjorde med sonen och hade gjort nu om det inte vore inställt pga Corona för alla, även oss över 35.
Kände det var skönt att få koll på sannolikhet för kromosomfel, framförallt trisomi 13 och 18 (som inte är förenliga med liv i stort sett).

Det man ska tänka på är att det är ju just en sannolikhet, inte svart på vitt hur det är.

Hade det inte erbjudits med sonen hade jag nog inte gjort det när jag var under 35.
 
För mig kändes det självklart att göra det. Hade jag fått en hög sannolikhet för kromosomfel hade jag gått vidare med fostervattensprov men i och med att vi fick låg sannolikhet så ville jag inte ta risken med fvp men kände mig ändå lugnad och mer trygg än före Kub-testet.
 
Jag gjorde det med båda barnen. Det var enklare och mer självklart med första barnet än med andra barnet. Båda gångerna var jag under 35 år och fick betala för testet.
 
Jag gjorde det när jag var gravid med dottern. Var under 35 och fick bekosta själv. Jag gick till en privat mödravårdsmottagning där besöken ingick men KUB och RUL fick man betala för.

I efterhand hade jag hellre lagt pengarna på NIPT då det vad jag förstått ger säkrare resultat.

För mig känns det viktigt att veta så mycket som möjligt :)
 
Ha ni gjort det? Vad fick er att välja det, eller inte välja det?

Fick idag erbjudandet att göra det (dom erbjuder alla gravida tydligen nu) men då jag är under 35 kostar det 2500 kr att göra det.

Har tidigare inte haft en tanke men nu blev jag osäker på om det är nått man borde göra?

Jag blev erbjuden gratis (under 35) av min region. Valde att inte göra det. Jag och min man upplevde att en sannorlikhetssiffra bara skulle oroa oss för att jag var ändå inte beredd att ta fostervatten-/moderkaksprov. Jag var heller inte beredd avbryta graviditeten om barnet skulle ha en avvikelse. Jag kände inget behov av att behöva förbereda mig för ett barn som var annorlunda, min man hade gärna velat göra det om det var garanterat ett barn med avvikelse men upplevde att det var så mycket risker och osäkerheter på vägen att han följde min linje.

Vi fick dock ett tidigt ultraljud och det kändes mycket bra att få! Vi fick sedan en helt perfekt liten flicka utan avvikelser.
 
Jag har gjort. Blev erbjuden gratis (under 35). Hade de visat hög sannolikhet, vilket det inte gjorde, hade jag gått vidare med prover.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Gjorde det i samband med graviditet och fick det betalt av regionen, var 34 år. Jag hade gått vidare med fler tester om KUB visat något avvikande, och hade valt att avbryta graviditeten om en allvarlig anomali hade hittats.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Här blir alla erbjudna att göra det gratis, och jag ska göra det trots låg risk för avvikelser sett till faktorer frånmig och fadern. Om det visar medel eller hög risk för trisomi 13 eller 18 kommer vi också gå vidare med utredning. Haft en föreläsning om de trisomierna och vill inte riskera att föra ett barn till världen med det
Däremot om det visar risk för trisomi 21 (downs) så är vi överens om att stanna vid kub och låta graviditeten fortlöpa.

Det jag tänker är viktigast är att faktiskt diskutera vad man vill göra med resultaten om man gör kub, iom att det görs i vecka 12 så är det bra om man kan ta ett ganska snabbt beslut.
 
Jag gjorde NIPT i stället. Dyrt, men betydligt säkrare riskbedömning. Var 32. Jag hade alla gånger gjort samma val igen! Givetvis har man inga som helst garantier för att barnet kommer att födas "friskt", men jag hade valt bort ett foster med en kromosomavvikelse och att då få besked redan i vecka 11-12 känns förstås som en fördel. Nu låter jag krass, jag hade givetvis inte gjort en abort med en klackspark, men hellre genomgå den processen då än flera veckor senare.
 
Ha ni gjort det? Vad fick er att välja det, eller inte välja det?

Fick idag erbjudandet att göra det (dom erbjuder alla gravida tydligen nu) men då jag är under 35 kostar det 2500 kr att göra det.

Har tidigare inte haft en tanke men nu blev jag osäker på om det är nått man borde göra?
Vi har gjort i båda våra graviditeter. 33 första gången och knappt 35 andra. Ffa för att få veta risken för trisomi 18/21, vilket ju ger en väldigt svår funktionsnedsättning. Vänner till oss fick hög risk på kub och gick vidare med fostervattenprov. Det visade sig att deras foster bar på ett ovanligt syndrom som innebar blindhet, svår if mm och där ingen levt mer än max några år. De valde ju att avbryta.

Första graviditeten hade vi nog behållt även om testet visade på Downs. Andra graviditeten kom oplanerat och mycket tätare än vi tänkt. Vi hade nog avbrutit om det visat på hög risk. Jag jobbar med funktionsnedsättningar och just nu har vi inte orken att välja att bli funkisföräldrar. Sen, kan det ju bli så ändå såklart.

Sjukt svårt det här med fosterdiagnostik. Så mycket etik och annat att ta ställning till..,
 
Jag gjorde fostervattenprov, var 37. Hade valt att göra det även om jag varit yngre. Är alldeles för nojjig för att nöja mig med att bara få veta sannolikheten och hade gjort abort om provet hade visat några tråkigheter.
 
Jag var 33 när jag var gravid första gången och hade inte en tanke på att fostret skulle ha kromosomfel egentligen. Men min region erbjuder till alla och jag vill ta reda på så mycket som möjligt och valde att göra kub. Det visade sannolikhet 1/3 för trisomi 13 och 18. Valde igen att gå vidare med moderkaksprov (vilket är det man gör före v 15). Efter 8 dagars vidrig väntan fick vi besked att fostret hade trisomi 18. Det betyder egentligen ett icke livsdugligt foster och vi valde att avbryta graviditeten som då hade hunnit gå in i v 16.

Det var hemskt och fruktansvärt på alla sätt och vis men med facit i hand är jag så tacksam för att jag gjorde båda testerna. Och för sjukvården och fantastiska människor där som stöttar och hjälper på alla sätt. När jag sedan blev gravid igen fick jag gå till samma läkare som jag träffade i första graviditeten på väldigt regelbundna kontroller i hela graviditeten och även själv vara med att bestämma vilka tester (nipt, invasiva osv) som skulle göras.

Jag är helt övertygad om att utgången för vår del, och för det foster som vi valde bort, blev bästa möjliga utifrån de förutsättningar som fanns. Men det är såklart aldrig ett lättvindigt beslut att ta och jag tror att man på förväg ska tänka igenom hur man vill gå tillväga om testet visar på förhöjd risk.
 
Vi gjorde KUB, jag var 29 då så vi fick betala för det själva. Med facit i hand hade vi hellre gjort NIPT direkt, för vi fick 1/204 på trisomi 13 och vid 1/200 hade vi fått vidare test via landstinget. Vi kände oss inte trygga med det resultatet och efter att ha försökt få NIPT från vården valde vi till slut att göra även det privat. Det hade varit bättre att göra NIPT direkt, KUB är så osäkert.

Vi fick fina värden på NIPT och en frisk liten pojke kom till oss :love:
 
Jag var 27 när jag blev gravid första gången. Vi valde att göra KUB test. Det kändes självklart. Vi fick sannolikhet 1/20000. Mycket nöjda och tänkte inte mer med det. Ut kom en välskapt liten kille.

Andra gången jag blev gravid var jag 33. Vi valde KUB igen. NIPT fanns inte. Vi fick sannolikhet 1/298 för trisomi 13 och 18. Världen rasade lite där och då. Vi fick vänta till vecka 16 på fostervattenprov. Jag kände bebisen i magen från vecka 12. Sen fick vi svaret i början på vecka 18 att bebisen var ok. En riktigt plågsam tid. Ut kom en hyfsat välskapt liten flicka. Hon hade elva fingrar och en liten mini svans men det gick att ordna.

Mvh Miks
 
Vi gjorde KUB på första barnet, gratis för alla som ville då. 2014.
Med andra barnet 2015 var det dels inte längre gratis och dels mycket besvärligare att få till pga min ålder. Det var det ena med det andra, Så vi struntade i det då.
Med första var det självklart och jag är glad att vi gjorde det. Med andra var det egentligen också självklart att göra det men det blev ju bra ändå.
 
Vi valde att inte göra Kub- test med någon av barnen. Skulle fått bekosta själva men det som gjorde att vi avstod berodde mest på att vi inte visste vad vi skulle göra med resultatet. Vart skulle vi dra gränsen och var vi beredda att avsluta graviditeten? Var 27 och 29 år gammal när barnen kom :)
 
Vi blev erbjudna, pga min ålder. Vi funderade länge, sambon var helt säker på att han inte skulle fixa ett barn med allt för stort handikapp, jag var mest orolig för trisomi 13 eller 18. Pga att detta blir vårt första och sista barn och tiden var knapp( IVF) valde vi att göra KUB för att kunna avbryta snabbare för att kunna försöka igen om det skulle visa sig någon allvarlig avvikelse.
 
Jag gjorde ett gratis KUB med yngsta barnet, 32 år gammal. Jag var, och är, rädd för att barnet ska ha trisomi 13 och 18. Samt behövde förbereda mig för om barnet skulle ha tex DS, då äldsta sonen kräver en del i sin vardag. Så länge barnet skulle bedömas ha ett drägligt liv så hade jag behållit det.
 
Ha ni gjort det? Vad fick er att välja det, eller inte välja det?

Fick idag erbjudandet att göra det (dom erbjuder alla gravida tydligen nu) men då jag är under 35 kostar det 2500 kr att göra det.

Har tidigare inte haft en tanke men nu blev jag osäker på om det är nått man borde göra?

Gjorde nipt (27/28 år), betalade själv då regionen inte erbjuder fosterdiagnostik utöver rutinultraljudet oavsett ålder.

Det var inte DS jag i första hand ville veta om, downs kan man leva ett bra liv med, men trisomi 13 och 18 är inte förenligt med liv och en sådan graviditet hade jag velat avsluta så tidigt som möjligt.

Jag hade råd att avvara dessa pengar, drygt 5000 kr + resa och boende, hade jag haft det mer tajt ekonomiskt hade jag sannolikt resonerat annorlunda. Trisomi 13 och 18 är ovanligt och jag tror det är svårt att missa vid rutinultraljudet att barnet har missbildningar. Då kan man ju gå vidare med t ex nipt eller direkt till fostervattenprov.
 

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 735
Senast: Mabuse
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 814
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 305
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp