Kudde eller inte?

Golden_Heart

Trådstartare
Hur många av er har varit med om att omgivningen har rekommenderat er med babysar att de inte ska sova med kudde förrän de är efter två år?

För dottern var det så att hon låg alltid med även axlarna på kuddarna så hon låg aldrig bara med huvudet på kudden utan även huvudet och axlarna. Dock var hon också oerhört tydlig hur hon ville ha det redan från början. Hon älskade redan då att sova på Satinlakan. :heartbump:

Anledningen till att jag frågar är att en bekant till mig har fått barn nyligen, och där BVC m.fl. säger att de inte ska använda kudde till babyn även om det är tunna,

Hur många av er lydde blint BVC ?
 
Lyder blint på BVC gör vi då inte, men vi körde inte med kudde till sonen förrän han var runt 1,5 år och själv kröp upp på kudden.
 
Hur många av er har varit med om att omgivningen har rekommenderat er med babysar att de inte ska sova med kudde förrän de är efter två år?

För dottern var det så att hon låg alltid med även axlarna på kuddarna så hon låg aldrig bara med huvudet på kudden utan även huvudet och axlarna. Dock var hon också oerhört tydlig hur hon ville ha det redan från början. Hon älskade redan då att sova på Satinlakan. :heartbump:

Anledningen till att jag frågar är att en bekant till mig har fått barn nyligen, och där BVC m.fl. säger att de inte ska använda kudde till babyn även om det är tunna,

Hur många av er lydde blint BVC ?

Vi hade inte kudde i början och skulle inte heller köra med en vanlig. Däremot är en mimoskudde bra och det önskar jag att vi haft från början. Den är kvävningssäker och hjälper till att förhindra platt och sned skalle.
Om vi får ett barn till kommer vi köra en sådan från dag ett!
Däremot är Pandakudde värdelös enligt fysioterapeuten vi gick till med dottern för att behandla hennes skall-asymmetri.
 
Vi hade inte kudde i början och skulle inte heller köra med en vanlig. Däremot är en mimoskudde bra och det önskar jag att vi haft från början. Den är kvävningssäker och hjälper till att förhindra platt och sned skalle.
Om vi får ett barn till kommer vi köra en sådan från dag ett!
Däremot är Pandakudde värdelös enligt fysioterapeuten vi gick till med dottern för att behandla hennes skall-asymmetri.
Kan inte Pandakudde motverka asymmetri, även fast det inte hjälper som behandling? Om du vet 😊
 
Kan inte Pandakudde motverka asymmetri, även fast det inte hjälper som behandling? Om du vet 😊

Inte enligt den fysioterapeuten vi gick till. Hon hade träffat många barn där som sovit på såna och varit lika platta som om dom sovit utan.
Hon har gjort en studie och enligt den var den enda som hade effekt mimoskudden. Enligt henne var nån återförsäljare för just pandakudden ganska arga på henne för att hon sagt detta ;)

Varför är Pandakudde värdelös?

Jag vet inte hundra själv, men jag litar på fysioterapeuten :) Hon visade exempelbilder på barn som sovit på pandakudde sen start och den var helt platt i bakhuvudet.

http://torticollis.dinstudio.se/text1_6.html länk om mimos

Angående pandakudden finns inget på hennes hemsida, mer än ett svar till en person i gästboken.
http://torticollis.dinstudio.se/guest_5.html


Hej
När min son var ca 3 mån fick vi reda på av sjukgymnast att han har torticollis (han lutar åt båda hållen)

Han har lite platt bakhuvud mer åt högersida.
Han sover i en speciell kudde på sidan under natten och dagtid då vi är hemma.

Jag känner mig lite uppgiven då jag försöker träna honom så mycket jag hinner och kan. Han är snart fem månader och är fortfarande sne.

Jag har också en treåring som jag känner att jag knappt kan ge någon tid
:(


Hur ofta per dag ska jag träna honom?
Känner mig jätte stressad över detta och rädd för att han inte Ska bli bra
Jätte tacksam för svar.


Svar: Hej Om han lutar åt båda hållen, dvs varierar mellan att luta åt höger och vänster behöver du inte träna styrkan i nackens sidböjare. Möjligt att han har en mild paroxysmal torticollis, då går det över av sig själv. Träna mycket på mage samt att han tittar åt båda hållen. Det finns dåliga och bättre kuddar, dock inget perfekt. Sidostöd och ligga på vänster sida är nog bästa förslaget. Mimos pillow kan fungera. (Enligt min erfarenhet fungerar inte panda för barn med en favoritsida eller som ligger still på samma del av bakhuvudet.) Anna
 
Inte enligt den fysioterapeuten vi gick till. Hon hade träffat många barn där som sovit på såna och varit lika platta som om dom sovit utan.
Hon har gjort en studie och enligt den var den enda som hade effekt mimoskudden. Enligt henne var nån återförsäljare för just pandakudden ganska arga på henne för att hon sagt detta ;)



Jag vet inte hundra själv, men jag litar på fysioterapeuten :) Hon visade exempelbilder på barn som sovit på pandakudde sen start och den var helt platt i bakhuvudet.

http://torticollis.dinstudio.se/text1_6.html länk om mimos

Angående pandakudden finns inget på hennes hemsida, mer än ett svar till en person i gästboken.
http://torticollis.dinstudio.se/guest_5.html
Okej, tack för svar! Har införskaffat en Panda inför bebis men osäker på hur vi kommer göra.
 
Okej, tack för svar! Har införskaffat en Panda inför bebis men osäker på hur vi kommer göra.

Jag hade nog om jag haft kvittot kvar lämnat tillbaka och köpt en mimos istället. Men det baseras ju på vad jag hört och sett :) Jag tyckte det var värt att lägga dom pengarna. Nu hade vår dotter torticollis och hade en centimeter skillnad mellan bakhuvudets sidor. Med hjälp av bland annat mimoskudde blev det till slut bara två millimeter. Så jag tycker den är värd sina pengar. Dottern hade den så fort hon belastade bakhuvudet.

Läs länkarna och googla "Pandakudde dåligt". Vinklad googling, jag vet ;) men där kommer flera historier om där den stjälpt mer än hjälpt.
Sen får du klura vad du tycker känns bäst :)
 
Vi började inte heller med kudde förrän vid 1,5 års ålder. Men så har vi också en son som aldrig någonsin ligger stilla när han sover och vaknar aldrig upp på samma ställe som när han somnade ändå :p Som när alla bara höj upp huvudändan vid förkylning och vi bara ”fast efter 30 minuter är det inte huvudändan längre utan fotändan”:p
Lillebror snart 4 månader sover utan kudde och kommer göra så ett bra tag till 😊
 
Vi använder inte kudde till sonen som är 8,5 månad. Kan vi minimera risken för psd och dålig belastning av ryggen så är valet ganska enkelt för oss.

Barn behöver inte kudde för att sova bekvämt förrän axlarna är bredare än huvudet.
 
Vi använder inte kudde till sonen som är 8,5 månad. Kan vi minimera risken för psd och dålig belastning av ryggen så är valet ganska enkelt för oss.

Barn behöver inte kudde för att sova bekvämt förrän axlarna är bredare än huvudet.
Vår son sover fortfarande gärna utan kudde. Han är 3,5 år :)
 
Vi är nojjiga föräldrar och började inte erbjuda kudde förrän barnet var 1,5år.
Sover dock fortfarande (snart 3) oftast helt nedanför kudden så används mest för att halvligga mot när vi läser godnattsagan 😁
 
Varför har de fått för sig att man inte ska använda kudde?
Alla mina 4 (11-18 år nu) har haft spädbarnsanpassade kuddar. Kan inte påminna mig om att vi fått information om nåt annat.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
7 943
Senast: Sonic76
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 898
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 089
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp