Kulltråden-från löp till valp 2

Den löpande tiken surnade till igår på vår andra tik, så funderar på att redan nu dela på dem inför valparna. Eller iallafall tills löpet är över. Brukar era löpkinkiga tikar bli snällare när de väl blir dräktiga?
 
Den löpande tiken surnade till igår på vår andra tik, så funderar på att redan nu dela på dem inför valparna. Eller iallafall tills löpet är över. Brukar era löpkinkiga tikar bli snällare när de väl blir dräktiga?

Nej. Antingen är de som vanligt eller så vill de ha mer distans till övriga men de blir inte "snällare" än vanligt.
 
Nej. Antingen är de som vanligt eller så vill de ha mer distans till övriga men de blir inte "snällare" än vanligt.
Menade inte snällare än vanligt, skrev kanske lite dumt, menade om de blir som normala igen. Dvs som när de är när de inte löper.
 
Nu är nog hane bestämd till Helga.
Men kräket har inte börjat löpa ännu och det är ju inte förens på nästa löp igen (i höst) som hon ska paras. Det är ju en eeeeeeevighet dit :arghh:
Hon löpte i Augusti sist. Enda löpet hon haft hos oss iom att hon kom hit i Juni. Drygt när man inte vet hur hennes löpcykel är.

Och så fortsätter jag titta på hanar till tiken vi ska leasa in om ett år. Här lägger jag lite mer vikt vid personligt tycke och smak då jag ska behålla en valp. Jag har sett massor med hanar som funkar på henne och som jag är sugen på. Det är som att gå in i en godisbutik och bara få köpa en godis :meh:
 
Det nedärvs :up::love: Hela kullen ser lika ut,födda i lördags ,men av någon anledning låser sig datorn när jag ska ladda upp bilderna från mobilen. Får väl lämna in den :mad:
20190225_164223_Film4.jpg

Och ja jag är både stolt o skrytig :o:D
 
Tycker det här med att veta när de är i höglöp är SÅ svårt, är så rädd att missa det. Var nyss ute med hundarna och efter cirka 30 sekunder så luktar den kasterade hanen henne där bak och tvättar lite. Hon vänder då svansen åt sidan. Redo eller ej? Hon känner hanen sedan tidigare, vet inte om det gör henne mer ”bekväm” än om det hade varit en främmande hane, tänker att hon kanske hade varit mer avvaktande då? Måste väl ändå vara dags snart? Dag 11 av löpet.
 
Tycker det här med att veta när de är i höglöp är SÅ svårt, är så rädd att missa det. Var nyss ute med hundarna och efter cirka 30 sekunder så luktar den kasterade hanen henne där bak och tvättar lite. Hon vänder då svansen åt sidan. Redo eller ej? Hon känner hanen sedan tidigare, vet inte om det gör henne mer ”bekväm” än om det hade varit en främmande hane, tänker att hon kanske hade varit mer avvaktande då? Måste väl ändå vara dags snart? Dag 11 av löpet.

Dag 11 kan vara höglöp. Det är ju så himla olika från tik till tik. Vi har parat allt ifrån dag 11 (C-kullen) till dag 23 (D-kullen)
Är du osäker så ta ett progtest.
 
Tycker det här med att veta när de är i höglöp är SÅ svårt, är så rädd att missa det. Var nyss ute med hundarna och efter cirka 30 sekunder så luktar den kasterade hanen henne där bak och tvättar lite. Hon vänder då svansen åt sidan. Redo eller ej? Hon känner hanen sedan tidigare, vet inte om det gör henne mer ”bekväm” än om det hade varit en främmande hane, tänker att hon kanske hade varit mer avvaktande då? Måste väl ändå vara dags snart? Dag 11 av löpet.

Ladda parades på dygn 9 och 11 :) Progtest visade på ägglossning redan dygn 7 och vi provade para dagen efter men då var hon inte helt villig.
Jag är dock inte helt säker på löpstart, hon kan ha startat 1-2 dygn innan jag upptäckte första blodet. I så fall parades hon på dygn 10/11 och 12/13.

Det enklaste att ta reda på det är att progesterontesta om du inte kan ha tiken med hanen.
 
Tycker det här med att veta när de är i höglöp är SÅ svårt, är så rädd att missa det. Var nyss ute med hundarna och efter cirka 30 sekunder så luktar den kasterade hanen henne där bak och tvättar lite. Hon vänder då svansen åt sidan. Redo eller ej? Hon känner hanen sedan tidigare, vet inte om det gör henne mer ”bekväm” än om det hade varit en främmande hane, tänker att hon kanske hade varit mer avvaktande då? Måste väl ändå vara dags snart? Dag 11 av löpet.

Det är ju lite individuellt, men de flesta av mina -oavsett ras- har gått in i höglöp där mellan dag 11-14 och stått för hanen i 3-5 dagar.
Sen har vi då terrierskrutten som stod som gjuten direkt hon träffade hanen och fram tills hon slutade löpa och där de inte parade med publik, men efter att ha räknat på det så har jag kommit fram till att hon går in i höglöp kring dag 9/10 och att hon står både före och efter höglöp.
Har haft en annan terriertik för många år sen som var likadan, stod som gjuten och vek svansen från dag 1 typ och fram tills löpet var slut.

Såna tikar är det en klar fördel med dygnet runt tillgång på hanen :D
 
Idag blir det ett besök hos hanen :) Hon verkar riktigt redo, så förhoppningsvis går det snabbt. Behöver få sova, inatt har hon tiggt om att få gå ut säkert tio gånger :meh:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Min tik började löpa (första löpet) den 16/1. Efter tio dagar slutade hon blöda. Nu nästan en månad efter löpet började så har...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Dillen
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 322
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 610
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp