Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

Raderad medlem 94602

Allt fler Bukefalister verkar gå i avelstankar så här kan alla som tänker para hålla till istället för att spama de övriga trådarna med att räkna löpdagar, gnälla över all väntan och grisa ner sockersöta valpbilder.

Själv har jag ingen parning förens till hösten utan får för stunden roa mig med att uppdatera hemsida, hålla igång kontakter med valpintressenter och längta.
 
Bra initiativ @Voff !

Jag planerar min första kull BC i höst. Har precis skickat in ansökan om kennelregistrering och har väntat otåligt på de där jäkla flirtöronen och blodet i baken. Igår kom det igång! Nästa vecka gör jag progtest på henne och sen åker vi till den planerade dejten i Norge! :love:

Hur tänker ni med tiken runt parning, vilar ni henne eller tränar ni som vanligt?
 
Vi tränar på som vanligt. Tar det lite lugnt ett par veckor runt parningen och sen kör vi på som vanligt fram till ca 3 v innan valpning. Då får tiken vara så aktiv som hon vill. Våra brukar vilja hänga med på promenaderna som vanligt ända tills nån vecka innan :)
 
Vi tränar på som vanligt. Tar det lite lugnt ett par veckor runt parningen och sen kör vi på som vanligt fram till ca 3 v innan valpning. Då får tiken vara så aktiv som hon vill. Våra brukar vilja hänga med på promenaderna som vanligt ända tills nån vecka innan :)
Jag är nämligen anmäld till tävling på löpdag 14, antar att Ale får ta hennes plats då... :(
 
Jag är nämligen anmäld till tävling på löpdag 14, antar att Ale får ta hennes plats då... :(

Det där är ju väldigt individuellt hur man vill göra. Men Mamma Mu har varit riktigt grinig på (hornonstinn) på alla hundar runt omkring utom själva parningshanen så vi har helt enkelt låtit henne ha lite lugn och ro runt parningen.
 
Det där är ju väldigt individuellt hur man vill göra. Men Mamma Mu har varit riktigt grinig på (hornonstinn) på alla hundar runt omkring utom själva parningshanen så vi har helt enkelt låtit henne ha lite lugn och ro runt parningen.
Just det är ju inte så mycket av ett problem när det är fårjobb det handlar om :D
 
Jag har tjuvstartat och bilden är några veckor gammal,dom är snart i ålder för att börja bli arbetskrävande.
fralla%20valpar.jpg
 
Varför startade jag den här tråden? :cautious:

Eller så var det bra för suget på ny kull gjorde att jag tog tag i att maila en förfrågan på att få leasa in en tik vi kikat på ett tag.

Ägaren tyckte det lät intressant och vi ska fortsätta en dialog i morgon.
Klurar redan på en passande hane till henne. Lite ovant när det inte är ens egna linjer som man kan utan och innan. Men superspännande om det faller väl ut för då kan vi få in helt nytt och obesläktat blod utan att behöva köpa in ny hund :)
 
Mina kullplaner iår gick ju i stöpet med en tom tik, så ställer nu in siktet på nästnästa eller nästnästnästa löp (dvs sommar -18 eller vinter -18/19).
Spanar efter lämpliga hanar, den jag använde nu kommer definitivt vara för gammal när det blir dags igen. Det är fasiken inte lätt att hitta rätt, ens i min ras vars arbetsområde är knävärmare och inte har fem miljarder hälsoundersökningar som ska göras...
Suck. Men ska bli spännande att se vad mentorn gör för kombinationer framöver, dels på tiken vi deläger och dels på min stora favorit av hennes hundar.
 
Vi får låna in tiken! Men skit är att hon löper bara 2 månader före den tik som vi själva har och har tänkt para. Nu får vi fundera hur vi ska lägga upp det och vilken vi ska ta först. Det har lite med ålder att göra också. Den ena fyller 6 i höst men är i toppform. Den andra är ett par månader äldre men har haft en kull.

Sambon sitter med näsan i läsplattan och tittar på hanar :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 838
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 125
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 649
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 052
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp