Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack så mkt för svar!

Hormonfas förstår jag ju absolut att även hundar upplever - utgår att alla ”tik/hondjur” upplever det under denna period i någon form. Personen, som är uppfödare, benämnde det dock som skendräktighet innefattande att tikarna blev loja och fick mjölk. Men detta kanske mer faller under metöstrus och inte skendräktighet?

Tack igen för svar! :)
Mjölk låter absolut som skendräktighet!
 
Mjölk låter absolut som skendräktighet!

Ja precis, mina har aldrig fått mjölk. Så det är verkligen inte så att alla får det.
Min ena har bäddat i säng/soffa mer cirka 1-2 månader efter löp annars har jag inte märkt ett skvatt varken till vardags eller under träning/tävling.
En annan vän till mig kunde inte göra något alls med sin hund från någon månad innan löp till 2-3 månader efteråt. Totalvägrade och ville mest bara lunka på och nosa i sin takt Någon typ av träning var bara att glömma. Den tiken är numera kastrerad men hann få två kullar innan det hände :grin:
 
Det är i allra högsta grad ärftligt. Beror väl på vad personen sen menar med skendräktighet. Ja alla tikar kommer in i hormonfasen som kallas metöstrus men långt ifrån alla visar symtom på skendräktighet. Ungefär 30-40% visar mer eller mindre symtom om jag minns rätt. Om tiken besväras av sin skendräktighet ska hon inte gå i avel och man bör överväga kastrering.
Håller inte med här. Har aldrig haft en tik som blivit så skendräktig som min shar-pei, efter hon fick sin första (och sista) valpkull. Ingen av hennes döttrar blev skendräktiga.
Fast okej, det handlade om en tik och en valpkull :)
Men det var väldigt intressant när vi för några år sedan pratat runt med uppfödare om just skendräktighet. De flesta som hade flera hundar som jobbade/gjorde massor, hade sällan en skendräktig tik - däremot blev många tikar, som fått flytta till annat hushåll som vuxna (kanske ensamhundar eller tillsammans med en hund) skendräktiga efter att dom började bli mer bortskämda och fick extra mycket uppmärksamhet. Hur pass det det har med saken att göra, vet jag inte men väldigt många har upplevt detta fenomen :)
 
Håller inte med här. Har aldrig haft en tik som blivit så skendräktig som min shar-pei, efter hon fick sin första (och sista) valpkull. Ingen av hennes döttrar blev skendräktiga.
Fast okej, det handlade om en tik och en valpkull :)
Men det var väldigt intressant när vi för några år sedan pratat runt med uppfödare om just skendräktighet. De flesta som hade flera hundar som jobbade/gjorde massor, hade sällan en skendräktig tik - däremot blev många tikar, som fått flytta till annat hushåll som vuxna (kanske ensamhundar eller tillsammans med en hund) skendräktiga efter att dom började bli mer bortskämda och fick extra mycket uppmärksamhet. Hur pass det det har med saken att göra, vet jag inte men väldigt många har upplevt detta fenomen :)
Det skriver jag under på.Har aldrig haft en brukshund som varit skedräktig,men flera av småhundarna har visat tendenser dock aldrig mjölk eller adop.av leksaker mm
 
Har inte varit aktiv i tråden trots att jag haft valpar här hemma. Nu är det mindre än 14 dagar till de åker - TACK OCH LOV. Ett jäkla jobb med valpar, förstår inte hur uppfödare orkar (jag är fodervärd åt en tik och vi fick låta henne få valparna hemma). Ska bli så skönt att kunna återgå till en normal vardag.
 

Bifogade filer

  • AD1A6AAD-15E1-41BF-9B65-312E46B6374D.png
    AD1A6AAD-15E1-41BF-9B65-312E46B6374D.png
    241,7 KB · Visningar: 53
Det skriver jag under på.Har aldrig haft en brukshund som varit skedräktig,men flera av småhundarna har visat tendenser dock aldrig mjölk eller adop.av leksaker mm
Min shar-pei var nog den enda som fick rejält med mjölk - helt galna mängder :meh:
Både min tidigare Polly och nuvarande Mini blir lite lätt skendräktiga (och är bortskämda jäklar haha) men där handlar det om att få lite, lite tuttar, men främst bädda/boa lite. Inget som är störigt.

Nu däremot när Mini kastrerades precis lagom för den tiden så blev hon rejält skendräktig och har mjölk för första gången i sitt liv :cautious: kunde tyvärr inte vänta tills "mitt mellan löp" då hon har fått P-sprutor, men det verkar som operationen satte igång det mer rejält.
 
Den minsta hittade jag död på nionde dygnet 😭 och hann bli orolig för smitta då min uppfödare började prata om herpes. Ringde och rådfråga veterinären och hon menade på att det var mer sannolikt att hon hade nåt medfött fel än att det skulle vara herpes på nionde dygnet även om det inte kunde uteslutas. Idag är resterande fem iallafall femton dagar gamla och mår bra, de har börjat öppna ögonen lite smått.
_20181026_082904.JPG
 
Den minsta hittade jag död på nionde dygnet 😭 och hann bli orolig för smitta då min uppfödare började prata om herpes. Ringde och rådfråga veterinären och hon menade på att det var mer sannolikt att hon hade nåt medfött fel än att det skulle vara herpes på nionde dygnet även om det inte kunde uteslutas. Idag är resterande fem iallafall femton dagar gamla och mår bra, de har börjat öppna ögonen lite smått.
Visa bifogad fil 20860
Usch, så ledsamt förlora valpar :(
 
Håller inte med här. Har aldrig haft en tik som blivit så skendräktig som min shar-pei, efter hon fick sin första (och sista) valpkull. Ingen av hennes döttrar blev skendräktiga.
Fast okej, det handlade om en tik och en valpkull :)
Men det var väldigt intressant när vi för några år sedan pratat runt med uppfödare om just skendräktighet. De flesta som hade flera hundar som jobbade/gjorde massor, hade sällan en skendräktig tik - däremot blev många tikar, som fått flytta till annat hushåll som vuxna (kanske ensamhundar eller tillsammans med en hund) skendräktiga efter att dom började bli mer bortskämda och fick extra mycket uppmärksamhet. Hur pass det det har med saken att göra, vet jag inte men väldigt många har upplevt detta fenomen :)

Men det är ärftligt. Både hur löp och skendräktighet ser ut. Oavsett vad din erfarenhet är. Sen är det ju så att bara för att något är ärfligt betyder det inte att 100% av avkommorna ärver det.
 
Den minsta hittade jag död på nionde dygnet 😭 och hann bli orolig för smitta då min uppfödare började prata om herpes. Ringde och rådfråga veterinären och hon menade på att det var mer sannolikt att hon hade nåt medfött fel än att det skulle vara herpes på nionde dygnet även om det inte kunde uteslutas. Idag är resterande fem iallafall femton dagar gamla och mår bra, de har börjat öppna ögonen lite smått.
Visa bifogad fil 20860

Beklagar :cry:
 
Vaccinerar inte ni som föder upp mot herpes på rutin?
Obs det är ingen anklagelse mot dig @Bulldoozer !! Inser att det kan tolkas som det. Jag blev bara nyfiken för jag har pratat angående herpes med Ammos uppfödare som alltid gör det så jag trodde det var rutin hos de flesta.
 
Vaccinerar inte ni som föder upp mot herpes på rutin?
Obs det är ingen anklagelse mot dig @Bulldoozer !! Inser att det kan tolkas som det. Jag blev bara nyfiken för jag har pratat angående herpes med Ammos uppfödare som alltid gör det så jag trodde det var rutin hos de flesta.
Nej. Känner ingen som gör det faktiskt, jag frågade runt inför min kull nu.
 
Vaccinerar inte ni som föder upp mot herpes på rutin?
Obs det är ingen anklagelse mot dig @Bulldoozer !! Inser att det kan tolkas som det. Jag blev bara nyfiken för jag har pratat angående herpes med Ammos uppfödare som alltid gör det så jag trodde det var rutin hos de flesta.

Nej, det är inte rutin. Vet bara någon enstaka som vaccinerat mot herpes.
 
Vaccinerar inte ni som föder upp mot herpes på rutin?
Obs det är ingen anklagelse mot dig @Bulldoozer !! Inser att det kan tolkas som det. Jag blev bara nyfiken för jag har pratat angående herpes med Ammos uppfödare som alltid gör det så jag trodde det var rutin hos de flesta.

Vi har inte gjort men kommer att göra det från nu pga flera uppfödare i rasen blivit drabbade på kort tid.
Var väl tur att vi parade till C-kullen när vi gjorde för den pappan smittade en tik som förlorade en hel kull utom en valp.
 
Varför det inte gjort innan är väl för att det varit helt okännt innan i rasen. Men på bara nått år så har som sagt flera drabbats. Men ser man till antal kullar så är det ändå extremt ovanligt trots allt.

Men med den otur vi har haft så kör vi med hängslen och livrem framöver :crazy:
 
Varför det inte gjort innan är väl för att det varit helt okännt innan i rasen. Men på bara nått år så har som sagt flera drabbats. Men ser man till antal kullar så är det ändå extremt ovanligt trots allt.

Men med den otur vi har haft så kör vi med hängslen och livrem framöver :crazy:
Precis. Extremt ovanligt vägt mot risken det innebär med vaccinering. Om det var sista chansen med en gammal avelshund, eller av annan anledning dödsviktigt att få en rejäl kull så absolut.
 
Och @FrauleinLeo & @Voff

Varför gör man inte det på rutin? Tänker att det är en billig försäkring?
Jag är dock färgad av flera berättelser som den Voff tog upp. Finns kanske massa nackdelar med att vaccinera ?

Enligt SVA bör man från fall till fall diskutera huruvida det är lämpligt med vaccinering eller inte, med veterinär. Jag antar att det då innebär att det är något som inte ska göras på "rutin". Men jag vet inte, spånar bara.
 
Precis. Extremt ovanligt vägt mot risken det innebär med vaccinering. Om det var sista chansen med en gammal avelshund, eller av annan anledning dödsviktigt att få en rejäl kull så absolut.

Jag har fått intrycket att Herpes är rätt vanligt i vissa raser. Dit vill man ju inte heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 906
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 132
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 665
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 063
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp