Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag samlar gärna intressenter tidigt så jag kan sålla och syna noga och väl. Men jag är noga med att poängtera att jag inget lovat.

Jo, jag har mest frågat vad de ska ha hunden till och vad de har för hunderfarenhet sen innan och så har jag sagt att jag återkommer när valparna kommit och jag vet hur det ser ut. Börjar inse problemet med att avla på en väldigt populär ras som anses vara sällskapshund när föräldrarna är mer som små brukshundar.
En tjej som skrev till mig skrev "Det bra för jag tänker gå mycket promenader" när jag skrev att dessa valpar är efter arbetsnarkomaner till föräldrar och troligen kommer behöva aktiveras mycket :banghead: :arghh:.
 
Jo, jag har mest frågat vad de ska ha hunden till och vad de har för hunderfarenhet sen innan och så har jag sagt att jag återkommer när valparna kommit och jag vet hur det ser ut. Börjar inse problemet med att avla på en väldigt populär ras som anses vara sällskapshund när föräldrarna är mer som små brukshundar.
En tjej som skrev till mig skrev "Det bra för jag tänker gå mycket promenader" när jag skrev att dessa valpar är efter arbetsnarkomaner till föräldrar och troligen kommer behöva aktiveras mycket :banghead::arghh:.

Det kan vara svårt det där med kontakt och sålla.
I början var jag orolig för att uppfattas som otrevlig och tyckte det var svårt med hur jag skulle uttrycka mig. Att neka någon var jobbigt (är fortfarande).
Men jag har lärt mig med tiden med vad jag ska poängtera tidigt, vad jag ska fråga efter och vad jag ska se upp med för "typ" av folk.
 
Har varit ute med tjockisen och hon verkar ha piggat på sig, tycker hon verkat trött i några dagar och haft jobbigt men nu pinnade hon på bra och försökte till och med busa lite med Nike. Vet inte om det påverkar att jag lyckats peta i henne mer mat i ett par dagar. Tog bara en kort sväng och hon fick vara lös och gå i sitt eget tempo och sen fick hon leta godis på gräsmattan.
 
Vilken skitdag ! Först var nr 3 tom och har mao resorberat någon gång efter dag 28. Sen DHPPI vaccade vi frallan ,tyckte hon hade ovanligt få vacc i sitt pass mot vad en HU hund brukar ha,nu vet vi varför :eek::nailbiting: 45 min efter vacc fick jag jaga vet akut,som tur var så var hon utan för kliniken när jag kom som en biltjuv, vovven såg ut som en blandning mellan bulldog och o eyetucked shar pei med till hörande 2 miljoner myggbett :banghead: så det blev en kortison spruta mitt på huvudgatan i byn :up:
 
Nessies temp har legat på 37.3 både måndag och tisdag, imorse låg den på 37.0 men tänkte inte så mycket om det då jag vid de tidigare tillfällena tempat efter maten och det kan ju påverka lite. Tempade nu igen för säkerhets skull och hon låg på 36.7 så det kanske är på G?? Tyckte nämligen att vulvan såg lite slapp ut på promenaden tidigare jämfört med förut, vet dock inte hur mycket vikt ni erfarna uppfödare lägger vid sånt. Ska iväg på föreläsning på klubben och när jag kommer tillbaka så ska jag tempa igen, husse är hemma och har koll så länge och får höra av sig om nåt händer. Skönt att klubben är 3 minuter bort med bil :p.
 
Nessies temp har legat på 37.3 både måndag och tisdag, imorse låg den på 37.0 men tänkte inte så mycket om det då jag vid de tidigare tillfällena tempat efter maten och det kan ju påverka lite. Tempade nu igen för säkerhets skull och hon låg på 36.7 så det kanske är på G?? Tyckte nämligen att vulvan såg lite slapp ut på promenaden tidigare jämfört med förut, vet dock inte hur mycket vikt ni erfarna uppfödare lägger vid sånt. Ska iväg på föreläsning på klubben och när jag kommer tillbaka så ska jag tempa igen, husse är hemma och har koll så länge och får höra av sig om nåt händer. Skönt att klubben är 3 minuter bort med bil :p.
Vilken dag är hon på ? Räknat på från första parningsdagen
 
Vilken skitdag ! Först var nr 3 tom och har mao resorberat någon gång efter dag 28. Sen DHPPI vaccade vi frallan ,tyckte hon hade ovanligt få vacc i sitt pass mot vad en HU hund brukar ha,nu vet vi varför :eek::nailbiting: 45 min efter vacc fick jag jaga vet akut,som tur var så var hon utan för kliniken när jag kom som en biltjuv, vovven såg ut som en blandning mellan bulldog och o eyetucked shar pei med till hörande 2 miljoner myggbett :banghead: så det blev en kortison spruta mitt på huvudgatan i byn :up:

Trist med tik 3.
Men vad läskigt med allergichock :eek:
 
Nessies temp har legat på 37.3 både måndag och tisdag, imorse låg den på 37.0 men tänkte inte så mycket om det då jag vid de tidigare tillfällena tempat efter maten och det kan ju påverka lite. Tempade nu igen för säkerhets skull och hon låg på 36.7 så det kanske är på G?? Tyckte nämligen att vulvan såg lite slapp ut på promenaden tidigare jämfört med förut, vet dock inte hur mycket vikt ni erfarna uppfödare lägger vid sånt. Ska iväg på föreläsning på klubben och när jag kommer tillbaka så ska jag tempa igen, husse är hemma och har koll så länge och får höra av sig om nåt händer. Skönt att klubben är 3 minuter bort med bil :p.

Meeeeen??! Åh, nu kommer jag vara vaken hela natten. :D
 
Ja, det verkar ju inte bättre :p, dock så kan det ta upp till 36 timmar i vissa fall läste jag men oftast kommer det igång inom 12 timmar. Tempade när jag kom hem, husse hade precis rastat vovvarna så hon hade varit ute och rört på sig också och tempen låg på 36.5 nu med ny icke badad termometer.. :D

:eek: :bump::banana:
 
Trist med tik 3.
Men vad läskigt med allergichock :eek:
Sånt som händer i båda fallen,har varit med om allergichock efter vacc tidigare så jag visste ju vad det var för fel,blev bara lite panik med alla hundar ute och kasta in en i valphagen,2 i hundgården,2 i bilen o samtidigt messa vetten som inte svarade,jag körde nästan över henne samtidigt som hon skulle messa mig att hon lägger en kortisonspruta åt mig där o där (ja jag har sprutkompetens för er som nu tänker förfasa er över det) men det gick ju bra och 10 min senare såg hon bara ut som en bulldog och man kunde se ögonen igen.
 
Sånt som händer i båda fallen,har varit med om allergichock efter vacc tidigare så jag visste ju vad det var för fel,blev bara lite panik med alla hundar ute och kasta in en i valphagen,2 i hundgården,2 i bilen o samtidigt messa vetten som inte svarade,jag körde nästan över henne samtidigt som hon skulle messa mig att hon lägger en kortisonspruta åt mig där o där (ja jag har sprutkompetens för er som nu tänker förfasa er över det) men det gick ju bra och 10 min senare såg hon bara ut som en bulldog och man kunde se ögonen igen.

Slyngeln fick allergisk reaktion på 12-veckorssprutan. Huvude svulnade upp, ögonen blev som springor och han blev galen av klåda. Den första klarade han utan problem. Likaså ettårssprutan. Märkligt.
 
Ja, det verkar ju inte bättre :p, dock så kan det ta upp till 36 timmar i vissa fall läste jag men oftast kommer det igång inom 12 timmar. Tempade när jag kom hem, husse hade precis rastat vovvarna så hon hade varit ute och rört på sig också och tempen låg på 36.5 nu med ny icke badad termometer.. :D

Hoppas allt går bra! :bump:

Ladda tog nästan 24h innan hon kom igång med värkar efter öppningsarbetet, men det gick superfort för henne att gå från öppningstemp (typ 36,8-37) och sedan värktemp (37,8). Så fort hon var uppe på värktemp kom första krysten typ :)
 
Sju valpar kom ut och sex lever än så länge iallafall. :bow:

Första valpen var stor och den var halvvägs ute med rumpan först länge, jag tordes inte dra i den för mycket då värkarna avtagit, när hon sen krystade en gång så lyckades jag lirka ut den. Den vägde nästan 420 gram och tror tyvärr att den drunknade då det kom en hel del vatten ur den när jag försökte få igång den. Brindle och hane.

Nr två kom ut på en krystning, trefärgad hane på 329 gram, piggelin.

Nr tre kom ut tätt efter också trefärgad hane på på 343 gram och piggelin.

Fyran en till hane, brindle, 325 gram

Femman, äntligen en tik men liten 227 gram men ettrig och hittade spene på en gång, brindle.

Sexan en brindle hane med mycket vitt i ansiktet. Nessie avnavlade alldeles för hårt så han blödde en del och fanns inte minsta snutt att försöka knipa åt. Lite slö och vill inte ta spene även om han letar, verkar ha svårt med sugreflexen. Får väl se hur det går med den lille kraken.. 289 gram

Sju en trefärgad tik på 325 gram

Nu är det lugnt här hemma så jag ska vila upp mig en stund!
 
Sju valpar kom ut och sex lever än så länge iallafall. :bow:

Första valpen var stor och den var halvvägs ute med rumpan först länge, jag tordes inte dra i den för mycket då värkarna avtagit, när hon sen krystade en gång så lyckades jag lirka ut den. Den vägde nästan 420 gram och tror tyvärr att den drunknade då det kom en hel del vatten ur den när jag försökte få igång den. Brindle och hane.

Nr två kom ut på en krystning, trefärgad hane på 329 gram, piggelin.

Nr tre kom ut tätt efter också trefärgad hane på på 343 gram och piggelin.

Fyran en till hane, brindle, 325 gram

Femman, äntligen en tik men liten 227 gram men ettrig och hittade spene på en gång, brindle.

Sexan en brindle hane med mycket vitt i ansiktet. Nessie avnavlade alldeles för hårt så han blödde en del och fanns inte minsta snutt att försöka knipa åt. Lite slö och vill inte ta spene även om han letar, verkar ha svårt med sugreflexen. Får väl se hur det går med den lille kraken.. 289 gram

Sju en trefärgad tik på 325 gram

Nu är det lugnt här hemma så jag ska vila upp mig en stund!

Grattis :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 838
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 125
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 649
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 052
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp