Kulör till väggen?

nyttnick

Trådstartare
Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet.
Det är öppen planlösning mellan vardagsrum och matplats och bara liten vägg mot köket.

Hallen utanför vardagsrummet målades rätt mörk när barnen var små, för skitiga skor och kläder missfärgade de vita väggarna väldigt snabbt. Vallmofrö från Jotun har jag för mig att det var.

Vardagsrum och matplats är målade ljust. Vitt, fast brutet så det ser lite ljusrosa ut. Vid matplatsen finns en fondvägg i gröna toner. Lägger in bild på den, men tonen är mer åt grönt/turkost än bilden visar.

Jag vill fräscha upp detta rosa-vita. Vill inte har brutet i rosa eller gult. Har funderat på något gråare (ljust), men tycker att det är lite trist när allt blir grått och vitt också. Jag vill att det ska funka med intilliggande hall och fondväggen. Går det ens att få ihop?

Tänker att det finns de här som har bättre öga för kulörer än vad jag har.
 

Bifogade filer

  • B02CF22B-AEDC-475E-B62D-97906D2D0035.jpeg
    B02CF22B-AEDC-475E-B62D-97906D2D0035.jpeg
    367,1 KB · Visningar: 55
Behöver det vara ljust? Någon nyans av petrol känns annars som att det hade kunnat knyta ihop bra.
 
Hur mörkt tänker du då?

Jag hade tagit hem en färgkarta med petrol, och en med närliggande nyanser med lite mer grönt (det jag hade kallat "havsgrönt") och kollat hur det ser ut i existerande ljus. Bara någon grad mörkare än det som nu är grått borde kunna lyfta snyggt.

Tyvärr är ju det grönblå spektrat svårt att få rättvisande på enkelt tagna bilder, annars hade jag kunnat visa exempel från mina föräldrars hus. De bytte från en ljus beigegrå till petrol med en liten, liten gråbrytning, och har fått ett rum som spelar med fint i ljuset över dagen. :)
 
Jag hade tagit hem en färgkarta med petrol, och en med närliggande nyanser med lite mer grönt (det jag hade kallat "havsgrönt") och kollat hur det ser ut i existerande ljus. Bara någon grad mörkare än det som nu är grått borde kunna lyfta snyggt.

Tyvärr är ju det grönblå spektrat svårt att få rättvisande på enkelt tagna bilder, annars hade jag kunnat visa exempel från mina föräldrars hus. De bytte från en ljus beigegrå till petrol med en liten, liten gråbrytning, och har fått ett rum som spelar med fint i ljuset över dagen. :)
Jag ska ta och titta på det! Tack för tipset :)
 

Liknande trådar

Hemmet Källarens väggar skall målas. Golvet är snygga fräscha klinkers i varmbeige persikoaktig ton, men jag har svårt för att bestämma mig åt...
Svar
1
· Visningar
403
Hemmet Försöker bestämma mig hur mitt vardagsrum ska se ut, om jag ska ha tapet eller måla och i så fall vilken färg :p Har tre hyfsat stora...
Svar
14
· Visningar
1 434
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 302
Senast: cherie
·
Hemmet Vi har nyligen köpt ett hus och det ska bytas tapeter i alla rum men jag hittar inte en enda som är snygg, eller så är jag för kräsen...
2
Svar
20
· Visningar
4 929
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp