Kulörtips köksluckor

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i hallen samt garderoberna i mitt sovrum. Hallgarderoben fick sig i juldagarna en grågrön nyans som jag blev såå missnöjd med + att det blev alldeles för mörkt i min lilla hall. Marinerade missnöjet i typ en månad innan jag hittade Tant johannas gröna som garderoben nu är färdigmålad med och det blev SÅ bra. Detta har lett till att jag nu, förutom sovrummet, även vill måla om i mitt kök. :D

Jag fullkomligt ÄLSKAR Tant johannas gröna (googla för bilder) men jag har ju tyvärr insett att det bliiiir lite mycket i min 50kvm 2a att måla garderoberna i hallen och sovrummet samt köket i samma kulör. :D Tror dessutom jag vill ha någon blå färg i köket. Så hallen + sovrummet kommer bli tant johannas gröna och så något annat för köket.

Jag letar då efter en ganska varm men ljus blå kulör som inte kommer skära sig helt med den gröna kulören ovan. Det är olika rum men lägenheten är rätt liten och hallen och köket ligger på varandra och sitter man i köket ser man också den gröna garderoben i hallen. Köket är från.. ja typ 60-talet så det är originalluckor som är målad med någon vit nyans för 30 år sedan som nu går mer mot det vit-gula hållet. Tapeten i köket är ljusgrå. Har en urful mörkblå plastmatta i hallen och köket som under året kommer bytas ut mot någon diskret parkett.

Tips någon? :D
 
Jag och killen ska budgetrenovera hans kök. Funkiskök i orginal så vill inte riva ut det men det behöver en uppfräschning. Just nu är det målat i en grön färg och ska man hålla stilen så borde det ju vara något grönt, gult eller blått lite lagom pastelligt med laminatbänkskivor och rutigt golv.

Men han är inte alls förtjust i det och i övrigt så passar det inte riktigt stilmässigt så jag funderar på grått i stil med det här. Alternativt en dimblå/grön nyans med mycket trädetaljer om det kanske är lite väl mycket hädelse att försöka få det att se lite elegantare ut :p. Jag gillar nästan alla gröna och blå färger som heter ”misty-whatever” men tycker de brukar göra sig bra i kombination med grått och/ eller trädetaljer.
 

Bifogade filer

  • A42CC058-9734-4307-B4FE-66CD4FFD3903.jpeg
    A42CC058-9734-4307-B4FE-66CD4FFD3903.jpeg
    127,6 KB · Visningar: 59
Men han är inte alls förtjust i det och i övrigt så passar det inte riktigt stilmässigt så jag funderar på grått i stil med det här. Alternativt en dimblå/grön nyans med mycket trädetaljer om det kanske är lite väl mycket hädelse att försöka få det att se lite elegantare ut :p. Jag gillar nästan alla gröna och blå färger som heter ”misty-whatever” men tycker de brukar göra sig bra i kombination med grått och/ eller trädetaljer.

Vill inte måla köksluckorna gråa, då blir min lägenhet alldeles för grå. Tack, ska googla på misty blue. :D
 
Jag vill måla om våran garderob. Hur gör du för att få så bra resultat som möjligt?

Jag är verkligen ingen expert på att måla, var rätt nervös innan jag började med garderoben för jag var rädd att det skulle bli dåligt.

Jag gick till en målarbutik och frågade hur jag skulle förarbete och vilka verktyg jag behöver, köpte färgen därifrån också. Ville ha en kvalitetsfärg, inbillar mig att den är mer förlåtande än en billigare färg med bättre färgutflyt och bättre täckning. Med mina garderober har jag satt igen hål också så det var ju såklart lite pyssel med. Men i alla fall! Jag var noga med att slipa ordentligt innan med slipblock och sandpapper och tvättade med målarfärg.

Målade tyvärr första lagret på garderoben med billig pensel med alldeles för grova strån så på vissa ställen syns penseldragen i vissa ljus trots att jag målat på ett par lager efter. När jag bytte färg köpte jag bättre penslar från måleributik, för mig var det stor skillnad. Kanske inte gör lika mycket för någon van målare men för mig var skillnaden stor. Jag målade kanterna och sen rollade jag ytorna. Likadant med roller, fösta jag köpte hade för långa "hår" så resultatet blev inte bra.

Jag tyckte det var väldigt värt att gå till en målarbutik och be om hjälp, både hur jag skulle göra och vilka grejer jag skulle ha. Det blev säkert dyrare än om jag gått själv till något billigare ställe och köpt både färg och grejer där men tyckte det var mycket värt att få bra hjälp och bra grejer. :)

Sen försöker jag vara lite förlåtande mot att det blev lite spill och att jag ser penseldragen ibland för det är ändå så mycket snyggare nu än innan. :D Innan var den vit-gul-blekt, fula snidade 90-talshandtag, flera borrhål och ett gammalt nyckelskåp i trä på ena sidan. Nu är det en supersnygg färg och snygga knoppar så jag försöker tänka att det inte gör så mycket att vissa penseldrag är synliga. :D
 
Jag är verkligen ingen expert på att måla, var rätt nervös innan jag började med garderoben för jag var rädd att det skulle bli dåligt.

Jag gick till en målarbutik och frågade hur jag skulle förarbete och vilka verktyg jag behöver, köpte färgen därifrån också. Ville ha en kvalitetsfärg, inbillar mig att den är mer förlåtande än en billigare färg med bättre färgutflyt och bättre täckning. Med mina garderober har jag satt igen hål också så det var ju såklart lite pyssel med. Men i alla fall! Jag var noga med att slipa ordentligt innan med slipblock och sandpapper och tvättade med målarfärg.

Målade tyvärr första lagret på garderoben med billig pensel med alldeles för grova strån så på vissa ställen syns penseldragen i vissa ljus trots att jag målat på ett par lager efter. När jag bytte färg köpte jag bättre penslar från måleributik, för mig var det stor skillnad. Kanske inte gör lika mycket för någon van målare men för mig var skillnaden stor. Jag målade kanterna och sen rollade jag ytorna. Likadant med roller, fösta jag köpte hade för långa "hår" så resultatet blev inte bra.

Jag tyckte det var väldigt värt att gå till en målarbutik och be om hjälp, både hur jag skulle göra och vilka grejer jag skulle ha. Det blev säkert dyrare än om jag gått själv till något billigare ställe och köpt både färg och grejer där men tyckte det var mycket värt att få bra hjälp och bra grejer. :)

Sen försöker jag vara lite förlåtande mot att det blev lite spill och att jag ser penseldragen ibland för det är ändå så mycket snyggare nu än innan. :D Innan var den vit-gul-blekt, fula snidade 90-talshandtag, flera borrhål och ett gammalt nyckelskåp i trä på ena sidan. Nu är det en supersnygg färg och snygga knoppar så jag försöker tänka att det inte gör så mycket att vissa penseldrag är synliga. :D
Tack för tipsen! Jag är nog mest stressad över att inte slipa tillräckligt mycket. Har läst något om häftgrund med det har inte du använt?
 
Tack för tipsen! Jag är nog mest stressad över att inte slipa tillräckligt mycket. Har läst något om häftgrund med det har inte du använt?

Nää gubben på måleriaffären sa att han aldrig använt det själv utan bara slipat ordentligt innan. Jag märkte att första lagret på mina garderober inte fäste superbra på underlaget trots ordentlig slipning men jag målade bara så tunt det gick med den färgen och struntade i att det blev extremt flammigt, lät torka och sen fäste efterföljande lager fint.
 
Nää gubben på måleriaffären sa att han aldrig använt det själv utan bara slipat ordentligt innan. Jag märkte att första lagret på mina garderober inte fäste superbra på underlaget trots ordentlig slipning men jag målade bara så tunt det gick med den färgen och struntade i att det blev extremt flammigt, lät torka och sen fäste efterföljande lager fint.
Spännande det här 😅 Till mig sa de nu i måleriaffären att man inte behöver slipa alls om man tvättar med målartvätt och sen använder häftgrund. 💁‍♀️
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: cewe
·
K
Hemmet Ska få lägenheten renoverad, i sovrummet ska jag ha en röd tapet och i vardagsrum/hall en ljuslila. Köket ska målas i en ljuslila färg...
Svar
12
· Visningar
1 376
Senast: Kimz0r
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 784
Senast: Sonic76
·
Hemmet Jag flyttade i måndags in i en hyreslägenhet inne i stan. Väl inne upptäckte jag att den var tämligen inrökt, och jag som är överkänslig...
2
Svar
23
· Visningar
3 495
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp