Kultrycket?

FruS

Trådstartare
Hej!
Har snöat in på lastvikter och kultryck! Eventuellt behöver jag byta släp.. men vill bara ha allt klart för mig först.
Är innerligt tacksam för all info!🥰

Jag undrar om kultrycket är det samma oavsett tyngden på lasten i en hästtransport?
När polisen väger en hästtransport vid kontroll längs vägen vevar de då ner stödhjulet och kopplar loss släpet med hästen i? Eller finns det något annat sätt att räkna ut kultrycket?
Läggs summan av kultrycket på bilens lastvikt eller på släpets lastvikt?
Finns det någon felmarginal på den uppmätta vikten?
 
Optimalt kultryck står i din bils papper och brukar ligga någon stans kring 70 kg för de flesta personbilar om jag kommer ihåg rätt. Vad som blir det verkliga kultrycket beror på släpets konstruktion och hur långt bak eller fram man har lasten mer än egentlig lastvikt även om det så klart påverkar mer med obalanserad tung last. Ett enkelaxlat släp är känsligare än ett med fler axlar. Den polis som får för sig att koppla loss ett släp med häst är inte långt ifrån att orsaka en allvarlig olycka så får någon för sig att göra det så skulle jag protestera våldsamt.
 
Läggs summan av kultrycket på bilens lastvikt eller på släpets lastvikt?
Finns det någon felmarginal på den uppmätta vikten?

Jag har aldrig varit med om att någon kontrollerat kultrycket, och jag har blivit stoppad ett antal gånger med släp.

Uppmätta vikten av kultrycket eller släpvikten?
 
Kan inte tänka mej att de mäter kultrycket, det är väl mest för att du ska ha balans i bilen och ha rätt köregenskaper.

För mycket kultryck så trycker du ner bakänden på bilen.
Men vid för lite kommer du högst troligt inte få köra vidare ens.
Har du lastat för långt bak i släpet kommer du få ett sånt, negativt kultryck. Det är illa för köregenskaperna och kan bli farligt.


Har du b eller b96 är ju totalvikterna intressanta först att checka kan jag tänka mej. Innan de väger. (Har du inte rätt behörighet är ju vägning onödigt)

(Hur väger de när det är häst i släp? Nån som vet? )

Vanlig fast last är ju enkelt att koppla bort från kroken och bara väga för att få lastvikten. Där finns nog inga felmarginaler. Har du för mycket last när de tagit bort tjänstevikten så har du ju.
Kultrycket är ju ointressant vid en vägning.
 
Det står inget om kultrycket i reg beviset på min bil, däremot på ett av släpen men inte på det andra släpet :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Med min nya bil får jag inte dra hästtransporten(har fortfarande kvar min gamla men den ska väl säljas så småningom). Enklaste hade...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 400
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om...
2
Svar
22
· Visningar
2 219
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har idag en BOJ som får lasta 630 kg. Totalvikt 1470 kg. Finns det något märke man får lasta över 700 kg på men ha totalvikt 1470...
2
Svar
38
· Visningar
5 330
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp