Bukefalos 28 år!

Kund som inte betalar......

S

Sozzo92

Någon som kan ge råd om hur vi ska gå till väga. Någon som vet vad det står rent juridiskt om följande:

Jag och min mamma har en häst sedan i slutet av juni som vi skulle rida in och hjälpa ägaren att sälja. Vi idgar ingen näringsverksamhet utan gjorde detta som en kul grej och för att hjälpa ägaren.
Vi skrev ett skriftligt avtal fram till september. Hästen har inte blivit såld utan står fortfarande kvar. När vi nu ville att ett nytt skriftligt avtal skulle upprättas och vi vill ha betalt per månad så ska h*n helt plötsligt hämta hem hästen.
Ägaren ville i oktober att vi skulle kastrera hästen och h*n skulle stå för kostnaderna.
Nu har h*n skuld till oss och även 2 veterinärräkningar (som står i vårt namn) för kastreringen att betala. Vi har talat om för ägaren att vi inte vill att hästen lämnar vårat stall förrän skulden och räkningarna är betalda.
Vi har betalat varje månad sedan juni: försäkring, hovslagare, foder, strö, träning, transporter till hästkliniken, annonsering, omvårdnad och skötsel av hästen.
Vad gör vi om h*n inte betalar. Kan vi hålla kvar hästen till h*n har betalat?
 
Sv: Kund som inte betalar......

Läste i travronden om en hästägare som blev med hästen till en tränare för att leasingtagaren hade obetalda räkningar till denna...... helt enligt lagen så var det rätt och riktigt.


Men ts som inte har någon verksamhet kan det väl bli lite svårt för?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 788
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 308
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 754
Senast: Oknytt
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 579
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp