Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Kungsbackabo stäms för ponnyaffär

S

ScissorHands

Sv: Kungsbackabo stäms för ponnyaffär

Undrar om man får egenom en sådan stämming?
Behöver man ha kommit överäns innan om att det inte är en krubbitare?

Den kan ju ha börjat krubbita först i det nya hemmet..?

Är det inte luftsnappare som pressar in luft i svalget? Krubbitare käkar väl bara trä? eller har jag fattat det helt fel nu?:confused:

Krubbitare tar stöd med framtänderna mot krubban och drar in luft, låter ungefär som en rap som går inåt. Luftsnappare drar in luft utan stöd.

Det är så jag har förstått det i alla fall.

Hästar börjar inte krubbita bara sådär, det krävs endera inlärning av t.ex. stoet till fölet, eller tristess och dåliga stallrutiner som gör att hästen efter en tid börjar leta efter sysselsättning.

lånar knapp här...

Krubbitning liksom vävning, boxvandring m.m. är inte epedemiska och "smittar" INTE.
Det handlar om att hästen inte kan få utlopp för naturliga beteenden, oftast för korta ät-tider (för mycket kraftfoder-för lite grovfoder), vilket leder till att hästen utvecklar beteendestörningar.

Det är fånigt att försöka häva köpet för en sån skitsak, om dom ser över stallrutinerna kan dom förmodligen ha mycket glädje över ponnyn framöver.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5520 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
2 594
Hästmänniskan Jag har lite svårt med att ta ett beslut i samband vid hästköp och tänkte att buke panelen skulle nog kunna ge mej några bra råd ;)...
Svar
6
· Visningar
1 381
Ekonomi&Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
22 516
Ekonomi&Juridik Ja jag börjar faktiskt undra. Har några ytligare bekanta som ska köpa häst. De är inte jättehästkunniga och för några månader sen var vi...
2
Svar
22
· Visningar
3 890
· Dempe

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Jag har aldrig
  • OS Tokyo 2020 / 2021
  • Vad gör vi? Del CXXXIV

Hund, Katt, Andra Djur