Kunskapsnivå föl vid försäljning

Jag förväntar mig ingenting när jag köpt föl. Jag förväntar mig att fölet har haft grimma på sig kanske och att det kan ledas relativt normalt, men jag har inte det kravet.
 
Tack för alla svar 🙏

Jag passar på att ställa en fråga till:
Efter att ni bestämt er att köpa ett föl och betalat handpenningen på det, hur mycket kontakt och uppdateringar förväntar ni er från säljaren under månaderna innan det är dags att hämta det?
 
Tack för alla svar 🙏

Jag passar på att ställa en fråga till:
Efter att ni bestämt er att köpa ett föl och betalat handpenningen på det, hur mycket kontakt och uppdateringar förväntar ni er från säljaren under månaderna innan det är dags att hämta det?
Jag tingade ett föl mot handpenning i somras och ska nu hämta honom om ungefär en månad. Uppfödaren har skickat lite bilder kanske en gång i veckan/varannan vecka. Uppdaterat om det varit något speciellt, exempelvis när han varit iväg på utställning, träffat hovis eller liknande.
 
Tack för alla svar 🙏

Jag passar på att ställa en fråga till:
Efter att ni bestämt er att köpa ett föl och betalat handpenningen på det, hur mycket kontakt och uppdateringar förväntar ni er från säljaren under månaderna innan det ^är dags att hämta det?

Om vi bortser från den lilla detaljen om handpenningens varande eller icke-varande så har vi haft kontakt med köparen/nya ägaren vid behov eller om de undrar något/vi undrar något. Någon spontan bild brukar skickas nu eller då, men det är inget regelbundet.
 
Då har du något mysigt att se fram emot! Jag fick uppdateringar sporadiskt från uppfödaren, vid köpet kanske varannan dag, sen 1-2 ggr i veckan och veckan innan han flyttade till mig fick jag uppdateringar nästan varje dag. När jag köper ett till föl kommer jag inte ha som krav att jag ska ha digital kontakt var och varannan dag, men någon gång i veckan kan jag tycka är trevligt iallafall. Och att jag får svar om jag själv hör av mig och frågar hur fölet mår osv. Behöver inte vara några romaner som skrivs men en liten update med en bild är väl trevligt. :)
Lycka till med fölet!
 
Tack för alla svar 🙏

Jag passar på att ställa en fråga till:
Efter att ni bestämt er att köpa ett föl och betalat handpenningen på det, hur mycket kontakt och uppdateringar förväntar ni er från säljaren under månaderna innan det är dags att hämta det?

Som uppfödare med full jobb utanför stallet så skulle jag inte ha tid med särskilt mycket uppdateringar till köparen (har knappt ens haft tid att svara de som varit interesserade av att köpa mitt föl, så jag är nog förvisso en dålig säljare....).

Vill man ha bilder så kan man lägga till mig på snapchat, där händer det att det dyker upp några. Uppdaterar givetvis om viktiga saker som utställningar, vacciner, eventuella kiropraktorbesök, koll av våran hov-veterinär (men inte vardagliga verkningar), och hur det gått på nyårsnatten. Skulle nog även kunna skicka en bild kanske varje månad typ "5 månader idag" om jag kom ihåg, och en "god jul" hälsning etc. Mera än så känns onödigt.
 
Tack för alla svar 🙏

Jag passar på att ställa en fråga till:
Efter att ni bestämt er att köpa ett föl och betalat handpenningen på det, hur mycket kontakt och uppdateringar förväntar ni er från säljaren under månaderna innan det är dags att hämta det?
Jag förväntar mig att säljaren svarar om jag kontaktar denna samt att säljaren hör av sig om något händer.
Om ingen annan överenskommelse skett såklart :)
 
Då känns det som att jag har haft rätt rimliga förväntningar som säljare vid den här affären. Ingen diskussion fördes vid försäljningen ang vare sig kunskapsnivå vid leverans eller uppdateringar innan.

För mig som säljare känns det rimligt att fölet går att fånga i hagen, går att leda, kan stå uppbunden och lyfter fötterna innan leverans. Att den har åkt transport innan är ett pluss men inget måste. Som köpare har jag inga förväntningar alls förutom att fölet ska ha sina papper iordning.

Som säljare svarar jag givetvis på ev frågor men uppdaterar inte mer än om något speciellt händer.

Självklart försöker jag anpassa mig om köparen visar sig ha andra förväntningar, jag var mest nyfiken på vad som är ”normalt”. Hade jag varit helt off så hade jag fått ändra hur jag tänker 🙂. Jag har ingenting emot köparen utan jag är övertygad om att fölet kommer att få ett jättebra hem ❤️
 
Vill ha vid den åldern att fölet är
Klapptam på hela kroppen
Inga problem med att få på grimma
Kunna få tag på hästen lätt i både box och hage
Kunna ledas hjälpligt
Van vid hovvård men vet att balansen varierar i takt med hur dom växer.
 
Hellre en mindre hanterat föl, än ett som är övertränat och feltränat( hänger ofta ihop )
Ett föl ska vara trygg i sig själv, och med människor. Vara ledbar, lyfta fötter lätt.
Gärna ha åkt transport med sin mamma vid ngt tillfälle. Bonus om den kan vara ensam inne en stund, i sällskap med sin människa kanske.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 426
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 294

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp