B

**BORTTAGEN**

Jag har en liten fråga angående kupering av svansen.
Är det nån som vet riktigt varför man kuperade svansen på doberman och rottweiler??

Var det bara för att dom skulle se tuffare ut??
 
Dem raserna kan jag tyvärr inte svara för, men när det gäller min ras (weimaraner) och vhorste så är det för att de har så tunna svansar att de lätt slår i sönder dem under jakt. Dock sparar man ju en och en halv dm på dessa raserna..

Hade det varit tillåtet hade nog min lilla sak varit kuperad. Många weimaraners födda i Sverige är kuperade, pga att de har slagit sönder svansen och blir då kuperade.

//E
 
Tror det var för att det skulle vara mindre att få tag på.
Förr i tiden när de användes som stridshundar och dylikt så kuperade man öron och svans för att fienden inte skulle kunna få ett bra tag.
Sedan var det väl bara en modesak. :crazy:

Med andra småhundar vet jag ej. Troligen samma sak där att det minskade skaderisken lite kanske när de jobbade.

Kan inte säga att detta stämmer till 100% eftersom det är något jag hört men tycker att det låter trovärdigt.
 
Det är så att min lilla blandras mellan rottweiler och doberman blev svanslös igår och då började jag undra varför man gjorde det förr i tiden.
Kul att veta varför.

Min vovve slog ju sönder svansen och det är visst för svårläkt så veterinären tog bort den och lämnade en liten stump.
Nu ligger hon här på golvet och bara piper och piper.
Jag har inte sovit en blund för hon har pipit heeeela natten.
Tycker så synd om henne. :cry: :cry: :cry:
 
Därför att det är oetisk att skära i hundarna bara för människans fåfängas skull. Svansen har dessutom en språklig funktion för hunden.
 
Jag själv skulle aldrig kunna tänka mig att kupera svans eller öron för att det är snyggt.
Tycker att det är totalt fel.
 
Hade det varit tillåtet hade nog min lilla sak varit kuperad. Många weimaraners födda i Sverige är kuperade, pga att de har slagit sönder svansen och blir då kuperade.

//E
Och en del påstår att det är så... men vill ha kupering för att hunden ska gå bättre i utställningssammanhang internationellt.
Säger inte att det du påstår aldrig stämmer, men jag är tveksam till om det verkligen är ett så stort problem som vissa påstår
 
Jag har svårt att tro att problemet är så stort. Inom "min ras" (dobermann) så har jag sett många så kallade dörrklämda hundar. Vissa uppfödare har största delen av sina egna hundar svanskuperade och skyller på att hundarna slagit av svansen, klämt den i dörren osv... Vilket jag inte tror ett skvatt på. Visst kan det hända ibland. Men när nästan alla hundar hos en viss uppfödare ser ut så så börjar man ju undra.
Och sen är det inte så lätt för en dobermann att slå av svansen eller få den kläm i dörren.
 
Jag har en Greyhound som är fullständigt livsfarlig med sin stenhårda svans, dessutom så är hon JÄTTE glad nästan jämt.
Men hennes svans har gudskelov inte gått sönder ännu och jag har väldigt svårt att tänka mig att hon kan springa på banan utan sitt "roder" dessutom så skulle hon förlora en del av sitt språk.
 
Det är ju konstigt att t.ex. Pointer klarar sig, men inte t.ex. Doberman, Weimaraner :angel:
 
Jag började bara undra angående det här med kupering eftersom veterinären blev tvungen att stympa min lilla tik.
Blandras mellan rottweiler och doberman.
Hon slog sönder svanstippen som unghund men det läkte och hon fick behålla sin söta svans.
Men nu för ett par veckor sen slog hon sönder den igen och jag visste att får jag inte den att läka igen så åker den.
Och det funkade inte den här gången jag fick den inte att läka den blev istället infekterad.
Jag frågade veterinären om man kunde fån den att läka men han sa att svansen är väldigt svårläkt så det är bättre att ta bort den.

Jag är helt emot kupering av svansar och öron.
Jag kan tycka att det ser lite tufft ut men att kupera för den sakens skull är jag helt emot.
För mig är det ungefär som att operera in ett par silikon bröst för att det ser snyggt ut.
Och då kan jag välja själv om jag vill ha dom eller inte.

Jag fattar inte hur människor tänker ibland när det gäller djur.
Men att börja skära bort kroppsdelar på en hund för att det är snyggt är för mig helt oacceptabelt och ganska sjukt.
 
Jag har haft Boxer i många år och tycker att de ska kuperas (svans alltså, inte öron). Absolut inte ur "skönhetssynpunkt" men för att de verkligen slår av svansen. Har ni sett en glad boxer? Den viftar på hela kroppen så som få hundar gör!!! Svansen är, i förhållande till kroppen, tunn och med ett mycket tunnt lager hår. Den går verkligen av. Med tanke på att svansen är en förlängning av ryggraden och att den bryts av, så kan man ju lätt förstå vilken plåga det innebär!

Nej, ska jag ha fler boxrar, så ska de kuperas - jag får väl importera en hund....
:(
 
Jag har haft Boxer i många år och tycker att de ska kuperas (svans alltså, inte öron). Absolut inte ur "skönhetssynpunkt" men för att de verkligen slår av svansen. Har ni sett en glad boxer? Den viftar på hela kroppen så som få hundar gör!!! Svansen är, i förhållande till kroppen, tunn och med ett mycket tunnt lager hår. Den går verkligen av. Med tanke på att svansen är en förlängning av ryggraden och att den bryts av, så kan man ju lätt förstå vilken plåga det innebär!
Innan jag skulle tro att det problemet är VANLIGT så skulle jag vilja se en oberoende undersökning på hur många boxrar som faktiskt verkligen slår av svansen (och inte hur många som påstås ha gjort det... :angel: )

jag har ännu inte sett NÅN boxer med svans ute på stan som har bandage runt den. Tycker det tyder på att det trots allt kanske inte är så vanligt.
 
Det är ju inte så att alla stora glada hundar med en tunnhårig svans slår sönder den utan det är några enstaka.
Jag har haft en doberman som var en glad hund och hon behöll sin svans.En rottweiler som fick ha sin svans.
Den här hunden jag har nu fick dessvärre bli av med sin svans för att den gick sönder.

Men det är ju inte så att alla boxrar,doberman eller rottweiler slår sönder sin svans utan det är ju några i mängden.
Man ska inte dra alla över en kant.


Kan dom behålla sin svans så ska dom få göra det och inte att hon kanske slår sönder den så det är lika bra att ta bort den med engång.
Vad har hunden gjort för att förtjäna det??
Att bli av med sin svans bara för att en människa tror att den kanske går sönder nångång i framtiden.

Skulle den vara bruten och ägaren går runt med hunden med svansen i bandage utan att åka till veterinären så tycker jag inte att den hundägaren ska ha nån hund för då blir det helt plötsigt djurplågeri.

Och skulle du åka till veterinären med en hund som har en bruten svans så tror jag verkligen inte att veterinären sätter gips på för att få den att läka.

Har den en gång gått av så tar ju klart veterinären bort den.

Med tanke på att min hund bara slog sönder svanstippen.
Hunden är född med svans och då ska den ju klart ha den också.
 

Liknande trådar

Hundträning 10-veckorsvalp skäller på f a män. Svansen går, hon är inte intresserad av lek eller godis riktigt, men det påminner om ett: "ge mig...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
4 552
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
263
Senast: Ponylove
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 213
Senast: Grazing
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 709
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp