Kuperade öron och import.

Inte? Jag har 5 st kuperade bara bland mina vänner med spaniels. Min egen tik är också kuperad pga kroniskt trasig svans. Hon är ju en wachtel i och för sig, men även där kuperas många redan som valpar i Tyskland för att minska skadorna.
Jag har varit på flera praktiska jaktkurser där spaniels och labbar samtränats, och alla gånger har instruktörerna varnat för att några spaniels troligtvis kommer blöda i slutet av dagen och att det kan se otäckt ut om man inte vet om det innan. Oftast är det ju inga stora sår, men de kan bli som rappade med blod på sidorna om de är väldigt yviga med svansarna, vilket så klart ser otrevligt ut. Oftast unga hundar, som inte varit tillräckligt skadade för att få kuperas ännu...
Jag tror inte att det är någon skillnad bland majoriteten av de hundar som kuperades ”bara för att” förr i tiden, men tycker att var och varannan spaniel man ser i Sverige är kuperad som vuxen pga skador.
Även om det är så vanligt så är det inte så illa att veterinärvård behöver uppsökas i de flesta fall. Och jag tycker ändå att man kuperar när problem uppstår och inte förebyggande, jag är tacksam för den lagstiftning vi har 😊
 
Förr fanns det inom vissa raser en funktion för kuperade öron och svans; åtminstone hos Dvärgschnauzer kuperades öron och svans för att det skulle vara svårare för råttorna att bita tag där. Det är även därför schnauzern ser ut som den gör med längre benhår och lugg - så att råttorna skulle bita i pälsen istället för huden på utsatta ställen. Nu för tiden finns det dock inget direkt syfte. Att förebyggande kupera jakthundars svans tycker jag är onödigt, så vanligt är det inte och de som får stora problem får man ju kupera även i Sverige. Bättre att göra när det behövs än stympa alla hundar förebyggande.

Jag kan tycka att det är onödigt att det ska behöva ge stora problem innan de får kuperas i Sverige, det är ju väldigt smärtsamt för dem. Det är ju heller ingen enkel operation när de är vuxna, till skillnad från när de bara är några dagar gamla.
Jag vet dock inte alls hur det skulle utformas för att inte missbrukas, och förmodligen går det inte göras det utan att det används på fel sätt, så det är nog ändå lika bra att reglerna ser ut som de gör.
I UK räcker det tydligen med ett intyg på att föräldrarna används till praktisk jakt och att valparna ska säljas till jägare för att veterinären ska kupera valpar.
 
Även om det är så vanligt så är det inte så illa att veterinärvård behöver uppsökas i de flesta fall. Och jag tycker ändå att man kuperar när problem uppstår och inte förebyggande, jag är tacksam för den lagstiftning vi har 😊

Nej, veterinärvård behöver ju sällan uppsökas - det görs ju i regel ingenting åt sår på svansen annat än tvätt och bandage vilket de flesta löser hemma.
Problemet är väl att det inte sker i undantagsfall för hundar som slår sönder svansen, har de väl börjat så går det ju sönder lätt igen. Det ger helt klart en smärtproblematik även i vardagen.

Men absolut - jag tycker också att man ska vara restriktiv med den typen av ingrepp, men jag förstår inte helt avskyn mot kupering när den ibland är för att göra det bättre för hundarna.
 
Även om det är så vanligt så är det inte så illa att veterinärvård behöver uppsökas i de flesta fall. Och jag tycker ändå att man kuperar när problem uppstår och inte förebyggande, jag är tacksam för den lagstiftning vi har 😊

Fast enligt den här enkätundersökningen har 2/3 av jagande spaniels med svansskador genomgått operation.

Nu ska det tilläggas att urvalet är gjort så att folk själva fått svara på enkäten. I ett sådant läge är det förmodligen mer sannolikt att den som har en jagande spaniel med svansproblem svarar på enkäten än den som har en problemfri hund. Uppfattningen att problem inte är så vanligt kan bero på att det totalt sett finns ganska få jaktspaniels i Sverige. När enkäten gjordes (2017) omfattade andelen jaktavlade (85 % av hundarna som enkäten speglar) 8 % av födda spanielvalpar/år. Men det hade varit att föredra om de gjort ett utskick till en kontrollgrupp av jaktspanielägare.

Av enkäten drog SLU slutsatsen att det var värt att fortsätta att utreda frågan. Det har ju gått några år och jag hittar ingen information om vad som hänt vidare. Sedan håller jag med att det optimala egentligen inte är att kupera hundarna utan försöka hitta avelsstrategier. Jag är egentligen helt för att kupering inte ska ske. Men det långsiktiga arbetet i detta fall är en stor utmaning, bland annat eftersom så pass många hundar importeras, då från UK där jagande spaniels undantagna kuperingstvånget.
 
Fast enligt den här enkätundersökningen har 2/3 av jagande spaniels med svansskador genomgått operation.

Nu ska det tilläggas att urvalet är gjort så att folk själva fått svara på enkäten. I ett sådant läge är det förmodligen mer sannolikt att den som har en jagande spaniel med svansproblem svarar på enkäten än den som har en problemfri hund. Uppfattningen att problem inte är så vanligt kan bero på att det totalt sett finns ganska få jaktspaniels i Sverige. När enkäten gjordes (2017) omfattade andelen jaktavlade (85 % av hundarna som enkäten speglar) 8 % av födda spanielvalpar/år. Men det hade varit att föredra om de gjort ett utskick till en kontrollgrupp av jaktspanielägare.

Av enkäten drog SLU slutsatsen att det var värt att fortsätta att utreda frågan. Det har ju gått några år och jag hittar ingen information om vad som hänt vidare. Sedan håller jag med att det optimala egentligen inte är att kupera hundarna utan försöka hitta avelsstrategier. Jag är egentligen helt för att kupering inte ska ske. Men det långsiktiga arbetet i detta fall är en stor utmaning, bland annat eftersom så pass många hundar importeras, då från UK där jagande spaniels undantagna kuperingstvånget.
Svårt att dra slutsatser från en sådan studie. Dessutom jagar inte alla jaktspaniels och alla tränas inte intensivt i jakt heller. Jag har själv några i min närhet som sysslar med andra sporter i huvudsak (lydnad, bruks, agility) men även tränar apportering. Ingen har några problem med svansen och jag är glad att de inte kuperades i förebyggande syfte några dagar gammal, bättre då att göra något åt det när det blivit ett stort problem.
 
Svårt att dra slutsatser från en sådan studie. Dessutom jagar inte alla jaktspaniels och alla tränas inte intensivt i jakt heller. Jag har själv några i min närhet som sysslar med andra sporter i huvudsak (lydnad, bruks, agility) men även tränar apportering. Ingen har några problem med svansen och jag är glad att de inte kuperades i förebyggande syfte några dagar gammal, bättre då att göra något åt det när det blivit ett stort problem.

Det är vid jakt de stora riskerna för svansskador föreligger. Jag har sett svansskador och det lidande amputation i vuxen ålder kan medföra. Smärtor + det mentala i att bli av med en del av svansen (jaktspaniels som kuperas som valpar har 2/3 av svansen kvar). Jag håller alltså inte med dig om att det är bättre att amputera än att kupera. Samtidigt tycker jag verkligen inte att kupering är oproblematisk.
 
Det är vid jakt de stora riskerna för svansskador föreligger. Jag har sett svansskador och det lidande amputation i vuxen ålder kan medföra. Smärtor + det mentala i att bli av med en del av svansen (jaktspaniels som kuperas som valpar har 2/3 av svansen kvar). Jag håller alltså inte med dig om att det är bättre att amputera än att kupera. Samtidigt tycker jag verkligen inte att kupering är oproblematisk.

Men man amputerar ju ändå bara en liten bit, knappast mer än 1/3 för det är inte heller tillåtet att ta mer än det absolut nödvändigaste. De flesta läker alldeles utmärkt efter svansamputation. Jag håller helt enkelt inte med dig och är klart för att ha kvar lagstiftningen som den ser ut idag istället för att kupera en hel kull där kanske inte ens hälften faktiskt används till praktisk jakt.
 
Men man amputerar ju ändå bara en liten bit, knappast mer än 1/3 för det är inte heller tillåtet att ta mer än det absolut nödvändigaste. De flesta läker alldeles utmärkt efter svansamputation. Jag håller helt enkelt inte med dig och är klart för att ha kvar lagstiftningen som den ser ut idag istället för att kupera en hel kull där kanske inte ens hälften faktiskt används till praktisk jakt.
Nej, jag har förstått att du inte håller med mig. Men jag invänder främst mot det du skrev att det är ovanligt med svansskador. Jag menar, baserat på min erfarenhet och inte på vetenskap, att bland jagande spaniels är det istället vanligt. Jag förstår det som att @AraSlei delar den uppfattningen. Och jag tycker även att enkätundersökningen indikerar att det kan vara så.

Jag är personligen helt övertygad om att lidandet för en utsatt hund är mindre om den kuperas som liten valp. Däremot är jag inte alls övertygad om att det är rätta vägen att gå, mycket beroende på rent etiska anledningar. På något sätt känns det otidsenligt att kapa delar av våra husdjur. Men jag tycker inte att amputation vid vuxen ålder - om det är vanligt förekommande hos de hundar som används för det de är avlade för - är ok heller. Det skulle behövas någon ordentlig genomgång av vad som är det bästa sättet och jag hoppas att SLU följer upp den där enkäten. Sedan tror jag att det bästa sättet måste vara mycket långsiktigt.
 
Nej, jag har förstått att du inte håller med mig. Men jag invänder främst mot det du skrev att det är ovanligt med svansskador. Jag menar, baserat på min erfarenhet och inte på vetenskap, att bland jagande spaniels är det istället vanligt. Jag förstår det som att @AraSlei delar den uppfattningen. Och jag tycker även att enkätundersökningen indikerar att det kan vara så.

Jag är personligen helt övertygad om att lidandet för en utsatt hund är mindre om den kuperas som liten valp. Däremot är jag inte alls övertygad om att det är rätta vägen att gå, mycket beroende på rent etiska anledningar. På något sätt känns det otidsenligt att kapa delar av våra husdjur. Men jag tycker inte att amputation vid vuxen ålder - om det är vanligt förekommande hos de hundar som används för det de är avlade för - är ok heller. Det skulle behövas någon ordentlig genomgång av vad som är det bästa sättet och jag hoppas att SLU följer upp den där enkäten. Sedan tror jag att det bästa sättet måste vara mycket långsiktigt.
Det är ovanligt att de söker veterinärvård för det som jag skrev tidigare. Jag tolkar det i alla fall som att det inte är ett större problem för hunden då även om jag vet att det förekommer.
En annan inom branschen vittnade samma i tråden. Vi borde se långt fler med tanke på hur mycket jakthundar som besöker kliniken jag jobbar på. De flesta hundar vi amputerar svansen på är skador som uppkommit på annat sätt än under jakt och där det blivit komplikationer under sårläkningen tex med infektioner.

Andra stycket är jag dig enig. Det vore intressant med en uppföljning och utveckling av frågan :)
 
Säkert dum fråga, men vad är det hunden slår sönder svansen mot?

I jakten är det buskage, sly, träd och annan terräng. En spaniel går hårt i terrängen och alla som sett en spaniel vet ju hur den svansen går.
Min labrador slår också upp svansen under jaktsäsongen, framförallt på fasanjakterna som går i mycket sly - och han går inte en tredjedel så tufft i terrängen som en spaniel. Spanielns arbetsuppgift är att gå väldigt hårt för att få fåglarna att trycka, trycka, trycka och till slut lyfta.
Det största problemet är att de nöter bort pälsen och då ligger huden bar, vilket gör att den går sönder lättare. Till slut växer det inte ut någon päls och svansen går sönder vid varje jakt - eller inomhus, mot dörrposter och väggar.
Så här ser min labbes svans ut t ex. Han får ingen päls där huden är skrovlig. Eftersom svansen är i ständig rörelse får den aldrig riktigt läka, trots bandage och annat.

B9873391-06FD-458E-87E3-F87919EDA33A.jpeg
 
Nej, jag har förstått att du inte håller med mig. Men jag invänder främst mot det du skrev att det är ovanligt med svansskador. Jag menar, baserat på min erfarenhet och inte på vetenskap, att bland jagande spaniels är det istället vanligt. Jag förstår det som att @AraSlei delar den uppfattningen. Och jag tycker även att enkätundersökningen indikerar att det kan vara så.

Jag är personligen helt övertygad om att lidandet för en utsatt hund är mindre om den kuperas som liten valp. Däremot är jag inte alls övertygad om att det är rätta vägen att gå, mycket beroende på rent etiska anledningar. På något sätt känns det otidsenligt att kapa delar av våra husdjur. Men jag tycker inte att amputation vid vuxen ålder - om det är vanligt förekommande hos de hundar som används för det de är avlade för - är ok heller. Det skulle behövas någon ordentlig genomgång av vad som är det bästa sättet och jag hoppas att SLU följer upp den där enkäten. Sedan tror jag att det bästa sättet måste vara mycket långsiktigt.

Jag är enig, både i ditt första och andra stycke :)
Man ska ju heller inte glömma att andelen jagande spaniels i Sverige inte är så stor, så att de inte är frekventa besökare på djursjukhusen för svansskador är ju inte så konstigt. Jag tror också att veterinärer i Skåne ser mer av den varan, eftersom det är där 85% av fasanjakterna är (och därmed också en större andel jagande spaniels).
 
Min kompis har två jaktspaniels. Den enas svans har aldrig varit problem med, den unga slog sönder svansen upprepat hemma (mot möbler osv!) så den har fått amputera nu..
 
Fast den typen av kupering (på aktiva jakthundar) tycker jag är acceptabel. Jag har själv sett en Hamiltonstövare med helt trasig svans och det var inte trevligt. Det är kuperingen av utseendefixerade skäl jag vänder mig mot, framförallt bull-typer av hundar, där man kuperar öronen väldigt hårt för att skapa ett tufft intryck. Jag ser många sådana just nu; Amstaffs, Bullys, blandisar av den typen, med kuperade öron. Det är ju en trend hos vissa med den typen av hundar och helst ska de vara kuperade. (Gärna gå med stackel också...)
 
Fast den typen av kupering (på aktiva jakthundar) tycker jag är acceptabel. Jag har själv sett en Hamiltonstövare med helt trasig svans och det var inte trevligt. Det är kuperingen av utseendefixerade skäl jag vänder mig mot, framförallt bull-typer av hundar, där man kuperar öronen väldigt hårt för att skapa ett tufft intryck. Jag ser många sådana just nu; Amstaffs, Bullys, blandisar av den typen, med kuperade öron. Det är ju en trend hos vissa med den typen av hundar och helst ska de vara kuperade. (Gärna gå med stackel också...)
Oftast är de otroligt fult kuperade också, med helt ojämna snittytor.
 
Oftast är de otroligt fult kuperade också, med helt ojämna snittytor.
Det värsta är att jag ser det hos dobermann med, trots att hundarna kommer från "seriösa" uppfödare utomlands. Vet inte om kupering är en kunskap som gått förlorad? 😅 Som sagt, är inget fan av kupering - men ska det göras så gör det snyggt iaf.
(Hos dobermann har trenden gått mot långa antennöron istället för hårt kuperade dock, tyvärr)
 
Det värsta är att jag ser det hos dobermann med, trots att hundarna kommer från "seriösa" uppfödare utomlands. Vet inte om kupering är en kunskap som gått förlorad? 😅 Som sagt, är inget fan av kupering - men ska det göras så gör det snyggt iaf.
(Hos dobermann har trenden gått mot långa antennöron istället för hårt kuperade dock, tyvärr)
Precis sådana där usa öron,skitfult.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 196
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Kan någon förklara för mig? Jag utgår från en annons som exempel nu, men det finns flera. Det är inget specifikt med just den annonsen...
Svar
15
· Visningar
1 890
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för en ACD. Men den rasen är ju ovanlig här i Sverige och vi har kontaktat majoritet av uppfödare och det...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 162
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp