Kuperade öron och import.

Otherside

Trådstartare
Jag ser alltfler som tar hem hundar från bl.a. Rumänien, med hårt kuperade öron. Främst tänker jag på American Bully (Belgian Blue-tjur i hundversion...) som är lite av den nya trenden hos somliga. Personligen tänker jag, att har vi ett kuperingsförbud i Sverige borde man inte få åka utomlands och ta hem kuperade hundar heller. Köper man en valp från t.ex. den Rumänska uppfödare jag tänker på, måste man väl specifikt kunna säga att man inte vill ha den kuperad? Eller vill de inte sälja till en, då...?
 
Jag ser alltfler som tar hem hundar från bl.a. Rumänien, med hårt kuperade öron. Främst tänker jag på American Bully (Belgian Blue-tjur i hundversion...) som är lite av den nya trenden hos somliga. Personligen tänker jag, att har vi ett kuperingsförbud i Sverige borde man inte få åka utomlands och ta hem kuperade hundar heller. Köper man en valp från t.ex. den Rumänska uppfödare jag tänker på, måste man väl specifikt kunna säga att man inte vill ha den kuperad? Eller vill de inte sälja till en, då...?
Hos seriösa uppfödare kan du absolut säga att du inte vill ha den kuperad, det enda är att man då får välja valp ganska tidigt då man kuperar valparna som väldigt unga (åtminstone i min ras Dobermann).
Men vi har ju tack och lov inga regler som säger att du måste följa Svenska lagar utomlands, så det är inga problem med import av kuperat. Såren måste däremot vara färdig läkta och eg färdigtejpade för att du ska få ta in dem.

(Jag är inget fan av kupering själv ska sägas.)
 
Jag bor i Schweiz och här är det förbjudet att kupera hundar och att importera kuperade hundar.
Om man bor utomlands och flyttar till Schweiz får man ta med en kuperad hund men måste då visa att man bott utomlands OCH ägt hunden i minst 6månader(båda kriterierna ska vara uppfyllda). Nu är många kuperade raser förbjudna här ändå.
Vår granne hämtade en dobermannvalp(min promenadkompis❤️) i Canada för två år sedan. Den kenneln kuperar alla sina valpar(och vill helst att de kuperas) MEN om någon vill köpa från ett land som ej tillåter det är det inget problem om man har valt valp i god tid. Skulle tro att de flesta seriösa kennlar resonerar så.
 
Personligen tänker jag, att har vi ett kuperingsförbud i Sverige borde man inte få åka utomlands och ta hem kuperade hundar heller.

Det skulle troligtvis påverka många raser mycket negativt eftersom det är viktigt att kunna få in nytt blod t ex genom import. Jag tycker själv inte om kupering, men det vore väldigt extremt att totalförbjuda hundar som helt lagligt är kuperade där de är födda.

Vad gäller att köpa okuperad hund från uppfödare som normalt kuperar är det i många fall görbart, men man ska vara ute i god tid och informera uppfödaren att man vill ha "oredigerat" eftersom valparna brukar kuperas när de fortfarande är väldigt små. Gissar att minst lika många köpare skiter i vilket så länge hunden är bra i övrigt, speciellt om den är tänkt som avelsämne.
 
Det skulle troligtvis påverka många raser mycket negativt eftersom det är viktigt att kunna få in nytt blod t ex genom import. Jag tycker själv inte om kupering, men det vore väldigt extremt att totalförbjuda hundar som helt lagligt är kuperade där de är födda.

Vad gäller att köpa okuperad hund från uppfödare som normalt kuperar är det i många fall görbart, men man ska vara ute i god tid och informera uppfödaren att man vill ha "oredigerat" eftersom valparna brukar kuperas när de fortfarande är väldigt små. Gissar att minst lika många köpare skiter i vilket så länge hunden är bra i övrigt, speciellt om den är tänkt som avelsämne.
Absolut! Men, om man har en kuperad hund får den (väl?) varken ställas eller tävlas med i Sverige, så den kan inte få meriter här hemma. Köper man en valp är den ju dessutom helt omeriterad, givetvis, och inte nödvändigtvis avelsämne?

Personligen reagerar jag just nu mest på dessa Bullies med hårt kuperade öron, muskelberg som tas hem av en viss köpartyp (förlåt uttrycket) för sitt hårda och tuffa utseendes skull. Och där det kanske inte alltid går så bra. Inget man kan stryra, kanske, med förbud men ibland önskar jag.....
 
Och jag ser inte problemet. Varje land har sin lag o den ska följas.
Fast riktigt så fungerar det ju inte med lagar i övrigt. Lagen ska följas inom landet, men man kan inte ta in förbjudna "saker" eller företeelser till t.ex. Sverige riktigt hur som helst.
 
Absolut! Men, om man har en kuperad hund får den (väl?) varken ställas eller tävlas med i Sverige, så den kan inte få meriter här hemma.

SKK säger såhär:
"Vid prov, tävling eller mentalbeskrivning gäller: Öron- eller svanskuperade hundar födda 2008-01-01 eller senare äger rätt att delta på prov, tävling eller mentalbeskrivning under förutsättning att de är födda i land där kupering var tillåten när den företogs."

Så jo, du får vad jag förstår tävla och meritera precis som vanligt så länge den är kuperad på lagligt vis, dvs enligt gällande lag i landet där den kuperades.
 
Senast ändrad av en moderator:
SKK säger såhär:
"Vid prov, tävling eller mentalbeskrivning gäller: Öron- eller svanskuperade hundar födda 2008-01-01 eller senare äger rätt att delta på prov, tävling eller mentalbeskrivning under förutsättning att de är födda i land där kupering var tillåten när den företogs."

Så jo, du får tävla och meritera precis som vanligt så länge den är kuperad på lagligt vis, dvs enligt gällande lag i landet där den kuperades.
Aha! Det kände jag inte till! Tack för info!
 
SKK säger såhär:
"Vid prov, tävling eller mentalbeskrivning gäller: Öron- eller svanskuperade hundar födda 2008-01-01 eller senare äger rätt att delta på prov, tävling eller mentalbeskrivning under förutsättning att de är födda i land där kupering var tillåten när den företogs."

Så jo, du får vad jag förstår tävla och meritera precis som vanligt så länge den är kuperad på lagligt vis, dvs enligt gällande lag i landet där den kuperades.

Gäller dock inte utställning, bara för att förtydliga.
 
SKK säger såhär:
"Vid prov, tävling eller mentalbeskrivning gäller: Öron- eller svanskuperade hundar födda 2008-01-01 eller senare äger rätt att delta på prov, tävling eller mentalbeskrivning under förutsättning att de är födda i land där kupering var tillåten när den företogs."

Så jo, du får vad jag förstår tävla och meritera precis som vanligt så länge den är kuperad på lagligt vis, dvs enligt gällande lag i landet där den kuperades.
Tillägg:

Man kan även få dispens för att göra MH på en hund som är olagligt kuperad om den ska gå i avel.
 
Jag ser alltfler som tar hem hundar från bl.a. Rumänien, med hårt kuperade öron. Främst tänker jag på American Bully (Belgian Blue-tjur i hundversion...) som är lite av den nya trenden hos somliga. Personligen tänker jag, att har vi ett kuperingsförbud i Sverige borde man inte få åka utomlands och ta hem kuperade hundar heller. Köper man en valp från t.ex. den Rumänska uppfödare jag tänker på, måste man väl specifikt kunna säga att man inte vill ha den kuperad? Eller vill de inte sälja till en, då...?
Jag tycker att det ska vara förbjudet att ta in hundar från andra EU-länder som kuperat. Kupering för annat än medicinskt syfte är förbjudet i alla EU-länder som skrivit på Animal Welfare Act, vilket tex Rumänien har gjort.

Varför man nu stödjer dessa uppfödare som inte följer lagen förstår jag inte. Även från SKK:s sida borde dessa vägras registrering.
 
Jag tycker att det ska vara förbjudet att ta in hundar från andra EU-länder som kuperat. Kupering för annat än medicinskt syfte är förbjudet i alla EU-länder som skrivit på Animal Welfare Act, vilket tex Rumänien har gjort.

Varför man nu stödjer dessa uppfödare som inte följer lagen förstår jag inte. Även från SKK:s sida borde dessa vägras registrering.
Tack!

Men hur är det då rimligt att t.ex. den rumänska uppfödare (ett stort namn inom American Bully-rasen) som jag tänker på kuperar sina valpar (många säljs sen till Sverige) och annonserar på sin sida med idel hårt kuperade hundar? Bryter de mot lagen? (Även om rasen i fråga inte är godkänd i Sverige och inte kan reggas hos SKK).
 
Tack!

Men hur är det då rimligt att t.ex. den rumänska uppfödare (ett stort namn inom American Bully-rasen) som jag tänker på kuperar sina valpar (många säljs sen till Sverige) och annonserar på sin sida med idel hårt kuperade hundar? Bryter de mot lagen? (Även om rasen i fråga inte är godkänd i Sverige och inte kan reggas hos SKK).

Antar att de helt enkelt skiter i det. Troligtvis kontrolleras det inte särskilt hårt i landet och/eller att ”straffet” inte är särskilt hårt.
 
Jag tycker att det ska vara förbjudet att ta in hundar från andra EU-länder som kuperat. Kupering för annat än medicinskt syfte är förbjudet i alla EU-länder som skrivit på Animal Welfare Act, vilket tex Rumänien har gjort.

Varför man nu stödjer dessa uppfödare som inte följer lagen förstår jag inte. Även från SKK:s sida borde dessa vägras registrering.

Men trots detta är det ju en hel del hundar som kuperas i EU, t ex jaktspaniels i UK. Nu är ju de inte med så mycket längre till men..
Det är ju i ett förebyggande medicinskt syfte, och då kan jag tycka att det är okej så länge det är rimligt gjort. I spanielarnas fall handlar det om svansar, där man ofta tar en knapp tredjedel för att minska risken för skador. Jagande spaniels slår mer eller mindre alltid sönder sina svansar och det är ju ett betydligt mindre ingrepp på en valp som är några dagar gammal, jämfört med en vuxen hund.

Öron ser jag absolut ingen mening med att kupera, det fyller ju inte något annat än en estetisk funktion. Inte heller när svansar kuperas superkort - de fyller ju en viktig funktion för bla kroppsspråket som naturligtvis ska vara kvar.
 
Men trots detta är det ju en hel del hundar som kuperas i EU, t ex jaktspaniels i UK. Nu är ju de inte med så mycket längre till men..
Det är ju i ett förebyggande medicinskt syfte, och då kan jag tycka att det är okej så länge det är rimligt gjort. I spanielarnas fall handlar det om svansar, där man ofta tar en knapp tredjedel för att minska risken för skador. Jagande spaniels slår mer eller mindre alltid sönder sina svansar och det är ju ett betydligt mindre ingrepp på en valp som är några dagar gammal, jämfört med en vuxen hund.

Öron ser jag absolut ingen mening med att kupera, det fyller ju inte något annat än en estetisk funktion. Inte heller när svansar kuperas superkort - de fyller ju en viktig funktion för bla kroppsspråket som naturligtvis ska vara kvar.
Fast inte ser vi så många hundar med sönderslagna svansar. Det förekommer ja, men inte i så hög grad som det pratades om innan kuperingsförbudet.
 
Jag tycker att det ska vara förbjudet att ta in hundar från andra EU-länder som kuperat. Kupering för annat än medicinskt syfte är förbjudet i alla EU-länder som skrivit på Animal Welfare Act, vilket tex Rumänien har gjort.

Varför man nu stödjer dessa uppfödare som inte följer lagen förstår jag inte. Även från SKK:s sida borde dessa vägras registrering.
Det tycker jag verkligen inte, trots att jag anser att kupering borde förbjudas överallt. Det vore illa för avelsbredden om man inte fick ta in kuperade hundar.
 
Men trots detta är det ju en hel del hundar som kuperas i EU, t ex jaktspaniels i UK. Nu är ju de inte med så mycket längre till men..
Det är ju i ett förebyggande medicinskt syfte, och då kan jag tycka att det är okej så länge det är rimligt gjort. I spanielarnas fall handlar det om svansar, där man ofta tar en knapp tredjedel för att minska risken för skador. Jagande spaniels slår mer eller mindre alltid sönder sina svansar och det är ju ett betydligt mindre ingrepp på en valp som är några dagar gammal, jämfört med en vuxen hund.

Öron ser jag absolut ingen mening med att kupera, det fyller ju inte något annat än en estetisk funktion. Inte heller när svansar kuperas superkort - de fyller ju en viktig funktion för bla kroppsspråket som naturligtvis ska vara kvar.

Förr fanns det inom vissa raser en funktion för kuperade öron och svans; åtminstone hos Dvärgschnauzer kuperades öron och svans för att det skulle vara svårare för råttorna att bita tag där. Det är även därför schnauzern ser ut som den gör med längre benhår och lugg - så att råttorna skulle bita i pälsen istället för huden på utsatta ställen. Nu för tiden finns det dock inget direkt syfte. Att förebyggande kupera jakthundars svans tycker jag är onödigt, så vanligt är det inte och de som får stora problem får man ju kupera även i Sverige. Bättre att göra när det behövs än stympa alla hundar förebyggande.
 
Fast inte ser vi så många hundar med sönderslagna svansar. Det förekommer ja, men inte i så hög grad som det pratades om innan kuperingsförbudet.

Inte? Jag har 5 st kuperade bara bland mina vänner med spaniels. Min egen tik är också kuperad pga kroniskt trasig svans. Hon är ju en wachtel i och för sig, men även där kuperas många redan som valpar i Tyskland för att minska skadorna.
Jag har varit på flera praktiska jaktkurser där spaniels och labbar samtränats, och alla gånger har instruktörerna varnat för att några spaniels troligtvis kommer blöda i slutet av dagen och att det kan se otäckt ut om man inte vet om det innan. Oftast är det ju inga stora sår, men de kan bli som rappade med blod på sidorna om de är väldigt yviga med svansarna, vilket så klart ser otrevligt ut. Oftast unga hundar, som inte varit tillräckligt skadade för att få kuperas ännu...
Jag tror inte att det är någon skillnad bland majoriteten av de hundar som kuperades ”bara för att” förr i tiden, men tycker att var och varannan spaniel man ser i Sverige är kuperad som vuxen pga skador.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 091
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Kan någon förklara för mig? Jag utgår från en annons som exempel nu, men det finns flera. Det är inget specifikt med just den annonsen...
Svar
15
· Visningar
1 885
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för en ACD. Men den rasen är ju ovanlig här i Sverige och vi har kontaktat majoritet av uppfödare och det...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 143
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp