Kuperade öron och import.

Nej, veterinärvård behöver ju sällan uppsökas - det görs ju i regel ingenting åt sår på svansen annat än tvätt och bandage vilket de flesta löser hemma.
Problemet är väl att det inte sker i undantagsfall för hundar som slår sönder svansen, har de väl börjat så går det ju sönder lätt igen. Det ger helt klart en smärtproblematik även i vardagen.

Men absolut - jag tycker också att man ska vara restriktiv med den typen av ingrepp, men jag förstår inte helt avskyn mot kupering när den ibland är för att göra det bättre för hundarna.
En fråga från en som inte är insatt, varför slår dom sönder sina svansar?
 
Gissar att det är samma som hos boxer, att de har en ganska hård svans samtidigt som de är livliga och viftar mycket på den. Vi har haft en hel del blodbad med vår nuvarande boxer, tyvärr, så nu får vi hålla i hans svans när han blir extra uppspelt inomhus. Vilket han blir väldigt ofta. :laugh:
Oj oj :)
 
Öronproblem uppkommer inte pga vatten från regn eller bad eller hängöron för den delen. En av de raser som har mest öronproblem är schäfer - de har ståndöron. Öronproblem har nästan alltid bakomliggande orsaker som t.ex. allergi.
 
Öronproblem uppkommer inte pga vatten från regn eller bad eller hängöron för den delen. En av de raser som har mest öronproblem är schäfer - de har ståndöron. Öronproblem har nästan alltid bakomliggande orsaker som t.ex. allergi.
Fast det kan väl ske pga vatten också? En av mina sprang ivägen för vattenslangen och fick strålen rätt i sidan på huvudet. Hon gick ett par dagar och skakade besvärat på huvudet och sen kom öroninflammation. Hon var aldrig allergisk.
 
Fast det kan väl ske pga vatten också? En av mina sprang ivägen för vattenslangen och fick strålen rätt i sidan på huvudet. Hon gick ett par dagar och skakade besvärat på huvudet och sen kom öroninflammation. Hon var aldrig allergisk.
Det är väl främst dom med återkommande öronproblem som har bakomliggande orsaker, sen kan ju alla hundar drabbas tillfälligt någon enstaka gång.
 
Jag valt en vacker riesenschnauzer och valt medvetet att kupera öron och svans, den kommer från en utmärk uppfödare. Att inte kupera eller kupera ska vara ett aktivt val efter vad hunden ska göra under sitt liv. Jag valde min hund som sällskapsdjur men även som en tränings och tävlingskompis och en simmare. Och här kommer det alla som inte riktigt vet varför man kuperar öronen. Ja visa gör det för utseende och jag personligen tycker att så en risen ska se ut. Men det ultimata anledningen till kupering bland många ägare som jag är en enkel hygien. Det är oerhört tråkigt och plågsamt för en hund som dyker och simmar och rejsar i regnet och är aktiv få öroninflammation vilket i de flesta fall inte ske om man inte badar, simmar och om man ha hunden för en soffa. Men ska man ge hunden det liv den är skapad för då gäller det att underlätta även för hunden. Med kuperade öron slipper hunden ha fukt och ont i öronkanalen. Nummer två- svans. Hörde ni någon gång om en bruten svans. Då en riesen ha super tjock och hård piska istället för svans. Fundera nu lite på hur känns det för en hund som är galet aktiv att få slag och trauma i svanskota. Visst åtgärdes även det hos en veterinär men min fråga är : Varför? Då man kan klippa svans vid födelsen då kotor är mjuka och valpen fattar inte ngt, känner knappt något, varför inte göra det för sin hund. Jo men svaret är enkelt. För att ett antal år sedan några aktivister bestämde sig för att strida för djurens rätt. Utan att förstå egentligen grunder till morden kupering förbjöd man det och det är väl ok. Humant tycker dem. Men att avliva hundar vid gränsen när någon idiot transportera dessa olagligt är humant? Eller ge en valp till en ägare som kommer att förvandla den en fet klump utan långa promenad eller rätt kost är humant, och det är det vanligaste. Är det humant att sälja hund på blocket när den fyllde 6 år och gav till en uppfödaren fler kullar. Är det humant att sälja hundar på blocket efter man har haft dem i flera år, bara en tanke, vad sker med hundens inre värld. Sluta fokusera på saker som ni inte förstår eller inte har kunskaper om. Fokusera på riktiga problem som finns i hundvärlden. Jag groomar min hund också. Ni tror säkert att den lider.
Hoppas på att du skämtar och bara vill provocera, mer okunnigt annars har jag sällan läst övht.
 
Fast det kan väl ske pga vatten också? En av mina sprang ivägen för vattenslangen och fick strålen rätt i sidan på huvudet. Hon gick ett par dagar och skakade besvärat på huvudet och sen kom öroninflammation. Hon var aldrig allergisk.
Finns ju inget som heter aldrig. :) Skrev ju också att det nästan alltid finns bakomliggande orsak.
 
Det är väl främst dom med återkommande öronproblem som har bakomliggande orsaker, sen kan ju alla hundar drabbas tillfälligt någon enstaka gång.
Det vet jag. Jag undrade mest över kommentaren "öronproblem uppkommer inte av vatten" var generell eller om det ansågs inte ske öht.
 
Det vet jag. Jag undrade mest över kommentaren "öronproblem uppkommer inte av vatten" var generell eller om det ansågs inte ske öht.
Ok, kanske är om vattnet kommer för långt in i örat? Tänker om tex hunden fick en starkare stråle mitt i örat så kanske till och med trumhinnan eller så skadades?

Jag vet inte men min hund badar nästan varje dag på somrarna och hoppar i vattnet från bryggor osv och har aldrig fått problem med öronen trots att han måste haft en hel del vatten i öronen. Vattnet kan jag tänka mig kommer inte så långt in i örat normalt sätt.
 
Ok, kanske är om vattnet kommer för långt in i örat? Tänker om tex hunden fick en starkare stråle mitt i örat så kanske till och med trumhinnan eller så skadades?

Jag vet inte men min hund badar nästan varje dag på somrarna och hoppar i vattnet från bryggor osv och har aldrig fått problem med öronen trots att han måste haft en hel del vatten i öronen. Vattnet kan jag tänka mig kommer inte så långt in i örat normalt sätt.
Den här hunden var ett riktigt blötdjur som badade året runt så det var verkligen en engångsföreteelse :)
 
Jag kan förstå förebyggande svanskupering på arbetande jakthundar t.ex. Man förebygger framtida smärtor och lidande i tidigt skede och genomför operationen när det är lättare. Förr kuperade man vakt och boskapshundar för att det skulle vara mindre svårt att greppa tag i hunden eller förebygga slitage och sår på öronen, men det var också under tider då man hade i princip ingen veterinärvård och särskilt inte ute på landet. Det mesta anledningarna är helt enkelt myt eller halv-sanningar (t.ex skånsk terrier/dansk-svensk gårdshund är en råttjägare men får inte öronen kuperade), och mycket om tradition faller när t.ex dobermanns som traditionellt hårt kuperades har nu oftast långa antenn/bananöron när dom blir kuperade. Det mesta handlar om att folk tycker att det är snyggt/ser "tufft" ut helt enkelt.
 
Ok, kanske är om vattnet kommer för långt in i örat? Tänker om tex hunden fick en starkare stråle mitt i örat så kanske till och med trumhinnan eller så skadades?

Jag vet inte men min hund badar nästan varje dag på somrarna och hoppar i vattnet från bryggor osv och har aldrig fått problem med öronen trots att han måste haft en hel del vatten i öronen. Vattnet kan jag tänka mig kommer inte så långt in i örat normalt sätt.
Det är omöjligt att spruta rakt in mot trumhinnan då hunden har en vinklad hörselgång.
hundora-illustration.jpg
 
Den löjligaste förklaringen jag hört om varför man borde kupera dobermannsvansar är för att de annars slår ner allt från bord och bänkar med svansen....
Jag får erkänna att jag aldrig haft det problemet, däremot att de slagits mot dörrkarmar osv så blodet stänkt.
 
Jag ser alltfler som tar hem hundar från bl.a. Rumänien, med hårt kuperade öron. Främst tänker jag på American Bully (Belgian Blue-tjur i hundversion...) som är lite av den nya trenden hos somliga. Personligen tänker jag, att har vi ett kuperingsförbud i Sverige borde man inte få åka utomlands och ta hem kuperade hundar heller. Köper man en valp från t.ex. den Rumänska uppfödare jag tänker på, måste man väl specifikt kunna säga att man inte vill ha den kuperad? Eller vill de inte sälja till en, då...?
Man kan oftast välja kuperat eller ej, det är nog så här att man tycker kuperade öron är snygg om rasen är en ej godkänd av skk tex utställning nästan allt hundar som vinner är kuperade domaren / domarna är mkt sällan svenska utan från tex usa,europa många vill ha kuperat säger inte det är ok.. men i vissa raser ser det ut så här.
 
Man kan oftast välja kuperat eller ej, det är nog så här att man tycker kuperade öron är snygg om rasen är en ej godkänd av skk tex utställning nästan allt hundar som vinner är kuperade domaren / domarna är mkt sällan svenska utan från tex usa,europa många vill ha kuperat säger inte det är ok.. men i vissa raser ser det ut så här.

Du får inte ställa ut kuperade hundar i Sverige sedan flera år tillbaka.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 093
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Kan någon förklara för mig? Jag utgår från en annons som exempel nu, men det finns flera. Det är inget specifikt med just den annonsen...
Svar
15
· Visningar
1 885
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för en ACD. Men den rasen är ju ovanlig här i Sverige och vi har kontaktat majoritet av uppfödare och det...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 143
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp