Bukefalos 28 år!

Kupering = aggressivitet

Torktumlare

Trådstartare
jag är ute med lady och träffar en tjej med sin lilla hund och vi promenerar mot stallet och mot oss kommer det en tjej med en svanskuperad boxer

jag: varför fick hon inte hälsa?
hon: nej men hunden var kuperad och sånna hundar är aggressiva
jag:och det vet baserar du på?
hon:nej men det är synd om sånna hundar, för andra hundar kan inte se hur dom är, dom tror att dom är dominanta för dom varken viftar på svansen eller har den sänkt och sen blir alla andra hundar rädda eller nervösa och det blir bråk sen blir dom aggressiva
jag::confused::rofl:
den aggressiva kuperade boxern viftade på sin lilla tuss och fortsatte efter ägaren

nu är jag emot all kupering av hundar men detta var ju bara lite småkul. Hon var verkligen övertygad, jag fråga hur det var med raser utan svans.
Jo, dom är vana vid att hundar inte tycker om dom därför tycker dom bara om varandra

:rofl::rofl:
 
Sv: Kupering = aggressivitet

Jadu, det där har jag hört jättemånga gånger..

Har även hört jättemånga som säger att min ena tik ständigt är livrädd för att hon går med svansen mellan benen. Att hon sedan är helt avslappnad i kroppen och har börjat gå med svansen mellan benen efter det att den klämdes i dörr så att vi var tvungna att operera bort en bit, det tänker inte människor på (inte ens när jag berättat om det där med dörren)
 
Sv: Kupering = aggressivitet

ska inte vinthundars svans ligga rätt tätt intill rumpan även när de går helt avslappnat?
 
Sv: Kupering = aggressivitet

Jo, men det är skillnad på att dra upp den så att svanstippen nuddar magen och på att ha den så att den hänger rakt ner ;)
 
Sv: Kupering = aggressivitet

Oj, det vet inte en hund i min närhet om, det måste jag berätta för henne.
Hon har dessutom kuperade öron också och är svart så henne kan nog ingen annan hund läsa:crazy:

:eek:Jag måste ju berätta det för min hund också, han leker ju med henne som med vilken annan hund som helst och det går ju inte när han inte kan läsa henne:angel:
 
Sv: Kupering = aggressivitet

Det har jag aldrig hört talas om faktiskt att det skulle vara så, en kompis har en kuperad dobberman och en men svans.. Mina egna hundar tycker inte om den med svans men tycker om den kuperade.. Jag tror inte alls det har något med det att göra, hundar uttrycker sig på så mycket andra sätt än bara med svansen så hundarna förstår nog varandra ganska bra även om en utav dom är kuperade.... Jag förstår inte annars varför bara dom kuperade hundarna skulle tycka om varandra? tror knappast att dom vet att dom inte har någon svans på det sättet :)
 
Sv: Kupering = aggressivitet

:rofl:

Det här hör inte riktigt till, men jag visade en bekant mina hönor, så berättade jag att den ena flög (den enda som kunde flyga) över stängslet. Skulle precis tillägga att de andra var sura på henne för att.. då hon tilläger att det hade hon också vart om hon var höna, och ens kompis kunde flyga över :confused:
Hon flyger ju över för att hon är lägst i rang, och när de ska äta så vill hon hellre sitta på andra sidan så hon får i sig mat (vilket funkar finfint).
 
Sv: Kupering = aggressivitet

Har hört det ett par gånger med min hund också, både svans och öron-kuperad. Dock är det bara en liten dvärgpincher så typ ingen skräms av dem, men många man träffar på tror att deras hund kommer att äta upp min eftersom han ser dominant ut utan svans och små hundar får inte se dominanta ut. :cool:

:rofl: :rofl:
 
Sv: Kupering = aggressivitet

små hundar får inte se dominanta ut
Det får någon gärna berätta när min unghund träffar småhundar. Hon själv är ganska stor (lite över 60cm i mankhöjd) men visar sig underlägsen och lägger sig ibland på rygg även för chihuahuor (om det inte är valpar eller jämnåriga) :p
 
Sv: Kupering = aggressivitet

hehe. :D

Det roligaste var att för någon vecka sedan lekte min lilla med en stor gran danois, och en person som sagt att man inte får ha stora hundar med små kuperade gick förbi när de lekte järnet. Lite kul att se hennes min faktist. haha :D
 
Sv: Kupering = aggressivitet

Jag anser att tjejen faktiskt hade en viss poäng, trots att hon drog resonemanget lite väl långt med att kuperade hundar skulle vara aggressivare än andra, vilket saknar underlag.

Svansen har viss betydelse, den betyder inte allt, men visst underlättar den om hunden i övrigt utger ett osäkert intryck. Alla hundens kroppsdelar utger signaler och svansen är en av dem. Jag säger nu inte att en hund inte kan klara sig utan en svans, bara att jag förstår tjejens resonemang.
 
Sv: Kupering = aggressivitet

hunden visar även genom kroppen, genom så mycket annat än svansen. Svansen är en stor del i det hela men jag skulle inte se den som att den underlättar för andra hundar utan mer för oss människor. Om vi tar red_chillis hund som exempel (hoppas det inte gör något) hon har opererat en del av sin hunds svans därför kan det för människorasen som lärt sig att svans mellan benen = rädsla om vi nu skulle säga att hon i övrigt ger ett osäkert intryck så tror jag inte att svansen påverkar (mer än för oss människor). Jag tror inte att hundar är medvetna om andra hundars/sin egen svans på det sättet. En osäker hund tror jag behandlas på samma sätt av djuren varesig den är kuperad eller inte. Kanske kan det vara så att ägaren blir lite nervös eftersom att h*n inte kan bedömma hunden vilket hunden till denna känner av och därför behandlar hunden annorlunda
 
Sv: Kupering = aggressivitet

Då borde ingen kunna läsa min lilla golvmopp. Hängande öron med mycket päls och en svans med lång päls på som bärs liggande över ryggen, enda gången den står upp är när hon har fullt race, då håller vinddraget upp den :D
 
Sv: Kupering = aggressivitet

*KL*

Det påstås ju ibland att riesen och andra raser med mycket hår för ögonen, har svårare att göra sig förstådda bland andra hundar pga att ögonsignaler etc inte syns. Isf borde de varit helt handikappade på den tiden när de var öron- och svanskuperade med, och så var/är ju generellt inte fallet.

Men det finns så mycket fördomar om både det ena och det andra =/

Alla som levt med en kuperad hund vet ju dock att trots 'stump' så nog syns det. De viftar på stumpen om de har såpass mycket, annars viftar de på hela ändan t ex. Och en kuperad hund med lugg & skägg, men på styva ben och med stelt kroppspråk talar ganska tydligt alldeles utan att man kan se ögon, mungipor och svans ;)
 
Sv: Kupering = aggressivitet

Kupering och aggressivitet ser jag ingen samband mellan. Däremot tycker jag inte att hundar som möter varandra på vägen behöver hälsa på varandra.
 
Sv: Kupering = aggressivitet

Om vi tar red_chillis hund som exempel (hoppas det inte gör något)
Helt ok ;)

För att förtydliga: såhär ser hon ut i "normal-läge"
dsc_4115-copy_30813254.jpg


Jämför den svansen med hennes dotter, som har svansen såhär i "normal-läge"
dsc_9217-copy_24590561.jpg
 
Sv: Kupering = aggressivitet

Jo, säkert. Just där drar hon ihop sig för att hon tycker det är kallt, men jag får höra kommentarer om svansen även när hon står som dottern (med mindre rundad överlinje) men då har svansen mellan benen.
 
Sv: Kupering = aggressivitet

Då skulle inte min ha någon hundkompis att leka med,för hon skulle nog i sånt fall ses som helgalen..
Både kuppade öron och svans,och sen massa med lugg som hänger ner för ögonen..
Alltså,väldigt svårt att visa signaler..

Nä,detta stämmer inte på min hund,finns ingen aggresivitet(ja inte ängel till 100%,hon kan slåss) i henne,hon vill leka med allt som springer fort..och andra har inga problem med att lattja med henne!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Var på träning med båda hundarna idag. Det var drop in och hundmötesträning så kunde ta med mig bägge då problemet kommer när jag har...
Svar
11
· Visningar
2 092
Senast: Hellas
·
G
Övr. Hund Min hund lyckas av någon anledning alltid dra till sig hundar som blir arga på honom. Alltså, han är 17 månader nu och sedan han började...
Svar
14
· Visningar
1 688
Senast: jappisen
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 605
Senast: IrishDraft
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp