Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Sparrisen123

Trådstartare
Jaa, vad är skillnaden på en kurator och en psykolog? Vad gör man hos en kurator som man inte gör hos en psykolog och vice versa?
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Det är väl utbildningen, i första hand. Psykolog är en skyddad titel och har väl genomgått en lång utbildning i psykologi och terapi, av många olika slag. En kurator har väl oftast en beteendevetarutbildning i grunden och får väl inte utföra terapi av något slag utan mer "lyssna och stötta"-varianten, medan en psykolog kan utreda diagnoser, ge terapi för det osv. Sen finns det ju olika varianter på båda också, men jag antar att det är de du syftar på.
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Men en kurator kan ju också ge terapi, typ KBT? Men då kanske de har nån vidareutbildning eller så?
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

En kurator bedriver ofta stödsamtal. Alltså du kan komma dit och få prata om saker som känns jobbiga, men det är ingen behandling eller vård.

En psykolog (som jobbar kliniskt) jobbar med terapeutisk behandling som är mycket mer avancerat än stödsamtal. Ofta krävs det att du mår riktigt dåligt för att få komma till en psykolog (om du nu inte betalar själv) medans du kan gå till en kurator för mindre saker.

Jag tycker man kan se det lite som sjuksköterska vs läkare.
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Men en kurator kan ju också ge terapi, typ KBT? Men då kanske de har nån vidareutbildning eller så?

Ja då har de vidareutbildat sig till psykoterapeut. Eller jobbar under handledning.

Dock ska man komma ihåg att det är fritt fram att säga att man bedriver "KBT" utan att det finns någon direkt kvalitetssäkring. En del kanske har gått en helgkurs och tycker sen att de kan behandla lika bra som den som har utbildat sig i massor med år.
Det är väldigt viktigt att kolla så att personen är legitimerad psykoterapeut eller att den iallafall jobbar under handledning inom något slags behandlingsprogram.
 
Senast ändrad:
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Okej, men om det bara finns psykolog och inte kurator då? Det är väl förstås svårt att svara på utan att veta om det specifika fallet, men kan man anta att psykologen har lite bredare arbetsområde än "bara" avancerad terapeutisk behandling då?
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Jag vet inte om jag fattar rätt nu men självklart kan psykologen göra allt som en kurator gör.
Psykologen har större kompetens än kuratorn, inom just samtal/behandling.
Sen kan en kurator (som kanske är socionom) ha andra kompetensområden inom tex social arbete som inte psykologen har.
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Okej. Jag har nämligen bara gått till kuratorer förr (bland annat såna som kört stenhårt med KBT, så jag antar/hoppas att de varit vidareutbildade?), men ska nu kanske få komma till en psykolog och då undrar jag vad skillnaden är.
Men tror jag har lite koll nu :)
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Svårt att säga om du kommer märka någon skillnad på själva arbetet. Det hänger ju på hur pass kompetent din tidigare kurator var och hur pass kompetent psykologen är samt om de har samma "stil" och inriktning.

Generellt så har psykologen mer utbildning och borde således vara mer kompetent på just behandling. Men det finns ju många variabler som spelar in :)
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

jag kan nog av egen erfarenhet nästan lova att du kommer märka stor skillnad på behandlingen mellan kurator och psykolog.
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

jag kan nog av egen erfarenhet nästan lova att du kommer märka stor skillnad på behandlingen mellan kurator och psykolog.

Man kan ju hoppas det. Vore ju tråkigt annars om den längre och mer gedigna utbildningen inte gav något resultat ;)
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Ja alltså för min egen del har det varit ljusår bättre behandling hos psykologer. Kuratorer är mest "snacka" och må bättre bara för stunden, men ingen behandling som ger något långsiktigt resultat.

Roligt att höra att du ska få KBT behandling av psykolog, den behandligen har räddat mitt liv. Kom ihåg att ge "allt" bara! :)
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

KBT vet jag inte om jag ska få, det var hos nån av kuratorerna jag varit hos som jag fick det.
Men okej, får hoppas att jag märker skillnad då!
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

jag kan nog av egen erfarenhet nästan lova att du kommer märka stor skillnad på behandlingen mellan kurator och psykolog.

Jag håller med.

Jag gick hos en kurator i 2 år under högstadiet men sedan har jag fått träffa ett X antal psykologer efter det.
Dom arbetar helt olika av den erfarenhet jag har.
Psykologen jobbar mer ingående med problemen och man diskuterar väldigt mycket kring det och fokuserar på att hitta strategier för att komma förbi sina hinder.
Jag har fått mycket hemuppgifter och vissa "krav" på vad jag måste försöka arbeta med att få bort, tex mina tvång. Det är ju bara jag själv som aktivt kan jobba emot dom.

En kurator pratar man mest av sig hos. Får kanske ett råd eller två men mest lyssnar dom bara.
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Vad är skillnaden på psykolog och psykiatriker då?
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

En psykiatriker är en läkare med spec utbildning i psykiatri.

Enkelt kan man säga att:
Psykologi = det själsliga, känslor osv
Psykiatri = det fysiska som kan få oss att må dåligt psykiskt
 
Sv: Kurator vs psykolog, vad är skillnaden?

Fast en psykiater är ganska uppmärksam på känslor också, inte bara psykosomatik, även om grundläran kanske mer handlar om hjärnans kemi :). Dessutom finns en hel del psykiatriker som vidareutbildat sig till psykoterapeuter.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 436
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har aldrig gått till psykolog men bestämt mig för att testa mest för att se om jag kan få hjälp med mitt övertänkande. Hur hittar...
Svar
17
· Visningar
1 150
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag blev utsatt för en våldtäkt för två år sedan, anmälde det inte efteråt då jag mådde för dåligt. Men nu har jag bearbetat det mycket...
Svar
3
· Visningar
943
Senast: DenDär
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp