Kurator vs Psykolog

TheRedLightning

Trådstartare
Nu har jag fått kalla fötter, efter nyår skulle jag gå och prata med en psykolog, men tydligen finns bara en kurator.

Jag har bara dåliga erfarenheter av kuratorer, så det känns inte alls bra.

Förvisso blev jag hänvisad till en specifik kurator av en bekants man, som är läkare/doktor inom psykiatrin och han har rekommenderat den här kuratorn och sagt att den är bra.

Känner jag behöver nog lite pepp och historier med bra erfarenheter av kuratorer, något som kan överväga alla dåliga erfarenheter jag själv har och känna att det finns nog lite hopp där ändå.

Samtidigt vill jag försöka reda ut vad det är för skillnad på en psykolog och kurator? Jag har fått för mig att en psykolog är bättre eller har jag fel?
 
En psykolog har en helt annan utbildning, och man kan väl enkelt säga att en kurator stöttar och en psykolog behandlar, ungefär.

Det är hemskt tråkigt om du inte kan få komma till en psykolog som du tänkt, men eftersom du fått en personlig rekommendation till just den här kuratorn tycker jag absolut du ska prova! Se det som att doppa tårna i vattnet lite, känna på situationen. I värsta fall så kan inte kuratorn hjälpa dig, men då får du ju veta det så kan du söka dig vidare sedan. :)

Edit, tillägg: Och förresten, om de dåliga erfarenheterna du har av kurator är från skolan så tror jag du kan släppa det lite. Våga prova igen.
 
En psykolog har en helt annan utbildning, och man kan väl enkelt säga att en kurator stöttar och en psykolog behandlar, ungefär.

Det är hemskt tråkigt om du inte kan få komma till en psykolog som du tänkt, men eftersom du fått en personlig rekommendation till just den här kuratorn tycker jag absolut du ska prova! Se det som att doppa tårna i vattnet lite, känna på situationen. I värsta fall så kan inte kuratorn hjälpa dig, men då får du ju veta det så kan du söka dig vidare sedan. :)

Edit, tillägg: Och förresten, om de dåliga erfarenheterna du har av kurator är från skolan så tror jag du kan släppa det lite. Våga prova igen.
Nä, de dåliga erfarenheterna är inte enbart från skolan, har varit i kontakt med en kurator tidigare, som då sa att jag inte hade dom problemen jag sa att jag hade.. förvisso var det på annan ort än den kuratorn jag blivit rekommenderad nu, så försöker se lite ljus men det känns ändå si så där..
 
Kuratorn jag gick till när jag var runt 20 vände upp och ner på mitt liv på ett positivt sätt. Jag trodde det var en sak jag behövde prata om som jag hade problem med men efter fem minuter hos henne satt jag och pratade om en helt annan sak som hände ett par år tidigare och som låg i grunden till det jag nu trodde var problemet. Hon fick mig att ändra tankesätt helt och hållet och jag insåg att det som hänt inte var mitt fel, att jag var stark som tog mig bort från det och att varje liknande situation inte kommer sluta på samma sätt.
Helt fantastisk var hon och jag tänker på hennes ord varje gång jag sitter i en sits där jag behöver dem :)
 
En kurator, socionom, är inte bara stöttande utan även utbildad för att kunna gå in i en behandlingsprocess. Utbildningen är på 3,5 år och kan ha olika typer av inriktning. Psykologens är på 5 år och innefattar kunskap om en mängd mätmetoder och tester för att kunna diagnostisera olika typer av svårigheter. Jag skulle nog säga att en skillnad är att man som socionom ser människan i ett socialt sammanhang och tänker på förändring utifrån det medan psykologen är mer orienterad mot personens eget inre. Vem som är bäst går inte att svara på för det beror förutom utbildning och kunskapsinriktning på hur du och den människan hittar varandra. Ska det bli en förändringsprocess så krävs det mycket av båda parter, god kommunikation, tillit och mod att förändra för att nämna några saker. Världen är full av både fantastiska som rätt kassa socionomer och psykologer. Det som du behöver ha med dig är att det trots allt är du som måste göra förändringsarbetet oavsett vem du går till. Jag håller tummarna för att du hittar någon du vågar lita på så du kan påbörja din resa för det kan mycket väl vara det bästa du gör för dig själv någonsin. Lycka till!
 
Det finns kuratorer som också har terapeututbildning utöver socionomexamen, så "kurator" kan betyda olika saker. @RedHyuuga Om någon har rekommenderat en specifik person till dig, så kan det ju vara värt att åtminstone ta reda på mer om henom. Och du kan inte veta förrän du har provat :)
 
Nu har jag fått kalla fötter, efter nyår skulle jag gå och prata med en psykolog, men tydligen finns bara en kurator.

Jag har bara dåliga erfarenheter av kuratorer, så det känns inte alls bra.

Förvisso blev jag hänvisad till en specifik kurator av en bekants man, som är läkare/doktor inom psykiatrin och han har rekommenderat den här kuratorn och sagt att den är bra.

Känner jag behöver nog lite pepp och historier med bra erfarenheter av kuratorer, något som kan överväga alla dåliga erfarenheter jag själv har och känna att det finns nog lite hopp där ändå.

Samtidigt vill jag försöka reda ut vad det är för skillnad på en psykolog och kurator? Jag har fått för mig att en psykolog är bättre eller har jag fel?

Om du fått en personlig rekommendation så kanske det här är en riktig skicklig kurator, och om denne nu skulle känna att din problematik är mer lämpad för en psykolog så borde en remiss kunna skickas! Så kör på :)
 
Nu har jag fått kalla fötter, efter nyår skulle jag gå och prata med en psykolog, men tydligen finns bara en kurator.

Jag har bara dåliga erfarenheter av kuratorer, så det känns inte alls bra.

Förvisso blev jag hänvisad till en specifik kurator av en bekants man, som är läkare/doktor inom psykiatrin och han har rekommenderat den här kuratorn och sagt att den är bra.

Känner jag behöver nog lite pepp och historier med bra erfarenheter av kuratorer, något som kan överväga alla dåliga erfarenheter jag själv har och känna att det finns nog lite hopp där ändå.

Samtidigt vill jag försöka reda ut vad det är för skillnad på en psykolog och kurator? Jag har fått för mig att en psykolog är bättre eller har jag fel?
Kuratorer kan har ganska olika bakgrund, ofta har de läst till socionom i botten men
de flesta av de kuratorer jag haft på mina arbetsplatser (vårdcentraler) har haft KBT -utbildning, och alltså ytterligare utbildning i att ge terapi.
 
Kuratorn jag gick till när jag var runt 20 vände upp och ner på mitt liv på ett positivt sätt. Jag trodde det var en sak jag behövde prata om som jag hade problem med men efter fem minuter hos henne satt jag och pratade om en helt annan sak som hände ett par år tidigare och som låg i grunden till det jag nu trodde var problemet. Hon fick mig att ändra tankesätt helt och hållet och jag insåg att det som hänt inte var mitt fel, att jag var stark som tog mig bort från det och att varje liknande situation inte kommer sluta på samma sätt.
Helt fantastisk var hon och jag tänker på hennes ord varje gång jag sitter i en sits där jag behöver dem :)
Åh, det är precis vad jag behöver höra, nu känner jag lite hopp i mörkret. Tack för att du delar med dig. :heart
 
Och det kan vara så som det var för mig, att jag var tvungen att gå via en kurator för någon form av för-bedömning innan jag ens var påtänkt till att få gå igenom psyks egen utredning.

Så det behöver inte vara dumt alls att våga träffa kuratorn. :)
 
Det kan kanske vara en idé att fråga kuratorn vilken utbildning den har?

Jag har gått hos kurator och det var skapligt värdelöst. Jag ombads prata - om i stort sett vad som helst. Det jag hade problem med skulle jag ventilera. Inga synpunkter, ingen feedback. lngenting. Bara prata. Hon skulle fungera "som ett stort öra" som jag kunde saga saker till.

Jag har ingen aning om vilken utbildning den aktuella kuratorn hade men jag misstänker starkt att det inte ingått någon vidareutbildning

Jag VET ju att det finns utmärkta kuratorer men för mig funkade det inte.

Så fråga! Kanske hittar TS en alldeles utmärkt person som har utbildning som funkar. Personkemi är enormt viktigt.
 
@RedHyuuga: Den bästa person jag pratat med var en sjuksköterska som hade en terapeututbildning (det är så länge sedan att jag inte kommer ihåg exakt vad) och höll på att vidareutbilda sig också. Jag tror personkemin är viktigast. De psykologer jag träffade under min ungdomstid fungerade det inte alls med men den här sköterskan gav mig instrument jag fortfarande använder.

Det är jobbigt att jobba med sig själv och det tar tid. Jag är glad att jag vågade ta itu med mig själv, även om jag fortfarande har mina dåliga perioder kan jag hantera det bättre.
 
Jag har gått till en kurator när jag var ca 20 som hjälpte mig komma på rätt köl och hantera min panikångest. Tyckte hon var jättebra.

Jag går nu, sen ett halvår också till en kurator för samtal. Hon är utbildad inom kbt. Hon har hjälpt mig fantastiskt mycket och gett mig en helt ny bild av mig själv och andra personer och hjälpt mig hantera det jag upplever som svårt i livet på många plan. Skulle inte byta ut henne oavsett utbildning.

Oavsett vad personen har för utbildning, så är det viktigaste personkemi och att du känner någon typ av förtroende för denna. Fördelen med kuratorer är att de oftast är billigare att gå till. Kuratorer och psykologer har båda olika inriktningar på sina utbildningar och det viktiga är, tror jag, att det är en inriktning som passar dig, oavsett vilken titel människan har. Av vad jag läst av dina trådar/inlägg, tror jag en bra kurator kan hjälpa dig minst lika bra som en psykolog! Så testa, gå ett par gånger. Känns det inte bra sen så vet du det och kan kolla efter en ny.
 
Jag har gått hos kurator och det var skapligt värdelöst. Jag ombads prata - om i stort sett vad som helst. Det jag hade problem med skulle jag ventilera. Inga synpunkter, ingen feedback. lngenting. Bara prata. Hon skulle fungera "som ett stort öra" som jag kunde saga saker till.

Förstår till fullo att det inte funkade för dig, det där är typ mitt mardrömsscenario när det gäller första besöket hos psykolog/kurator... Det där är ju helt värdelöst, som att prata med en vägg.
 
Tänk så olika det kan vara. Jag har samma upplevelse med psykolog som @tanten har med kurator. Jag har gått till både psykolog och kuratorer vid flera tillfällen men där det inte fungerat alls men så mötte jag min sista kurator, hon och jag fick en jättefin kontakt och hon har hjälpt mig otroligt mycket och jag vill nog påstå att vår kontakt faktiskt förändrat mitt liv så ge det en chans och var öppen. Jag förstår att det är svårt men vad har du att förlora? Det kanske inte alls funkar men då har du prövat eller så kanske det fungerar jättebra och är precis vad du behöver. :)
 
Förresten!

Har du koll på processen från tanke till att få en samtalskontakt? Kommer du gå via den offentliga vården eller privat? Jag chansar på den offentliga. Precis som @Squie så har jag behövt tala med en kurator som gjort en bedömning. Fast innan dess så har jag nog vid närmare eftertanke varit i kontakt med läkare som slussat mig vidare. Så det kanske du får ställa in dig på. Vidare så kan det vara en ganska låg kö innan man får en tid, framförallt hos en psykolog. Samtal med en kurator eller dyl. kan gå lite snabbare.

Sen undrar jag lite vad du har för förväntningar på samtalen, hur snabbt du tror dig kunna få ut något av dem, osv. Jag får lite känslan av att du kanske har lite för höga förväntningar på hur det kommer att vara, och det antagandet baserar jag på tidigare trådar och den här. Det kan bli lite galet om man har det, som gjort för att bli besviken. Tex. är det mkt möjligt att du kanske inte klickar med den första kuratorn/psykologen, att det tar längre tid än du tänkt dig... och jag tror att det är viktigt att du inte får fastna i att din situation på något vis skulle vara hopplös om det inte fungerar på en gång, ge det lite tid.
 
En kurator, socionom, är inte bara stöttande utan även utbildad för att kunna gå in i en behandlingsprocess. Utbildningen är på 3,5 år och kan ha olika typer av inriktning. Psykologens är på 5 år och innefattar kunskap om en mängd mätmetoder och tester för att kunna diagnostisera olika typer av svårigheter. Jag skulle nog säga att en skillnad är att man som socionom ser människan i ett socialt sammanhang och tänker på förändring utifrån det medan psykologen är mer orienterad mot personens eget inre. Vem som är bäst går inte att svara på för det beror förutom utbildning och kunskapsinriktning på hur du och den människan hittar varandra. Ska det bli en förändringsprocess så krävs det mycket av båda parter, god kommunikation, tillit och mod att förändra för att nämna några saker. Världen är full av både fantastiska som rätt kassa socionomer och psykologer. Det som du behöver ha med dig är att det trots allt är du som måste göra förändringsarbetet oavsett vem du går till. Jag håller tummarna för att du hittar någon du vågar lita på så du kan påbörja din resa för det kan mycket väl vara det bästa du gör för dig själv någonsin. Lycka till!

På vilket sätt är en socionom med enbart grundutbildning utbildad för att kunna gå in i en behandlingsprocess? Jag har flera vänner som läser eller läst till socionom, och jag är själv på sluttampen av min psykologutbildning, och ingen av mina vänner har läst något om behandling. Vissa av dem har haft någon enstaka teoretisk kurs om samtalsmetod, men inget mer. Nu syftar jag alltså inte på socionomer som läst vidare på en steg 1 psykoterapeututbildning (vilka många kuratorer har). Jag är genuint nyfiken på vad det är för slags behandling du menar, och om den utbildning som ges inom denna i så fall skiljer sig mellan olika lärosäten?

För övrigt skulle jag säga att även alla psykologer, oavsett inriktning, arbetar med människan sedd utifrån dess sammanhang. Kanske har socionomer dock ett ännu mer samhälleligt perspektiv? Vi psykologer läser dessutom väldigt, väldigt lite om diagnostik (vilket dock är på väg att göras om) - utredning är något som man hittills har lärt sig efter utbildningen.

I övrigt håller jag dock helt med dig och delar din uppfattning.

Till TS, pröva att träffa kuratorn och ge det några gånger. Forskning visar att alliansen (ungefär kontakten mellan parterna) är en stor och betydande faktor vid samtal.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 072
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 645
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 328
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp