Kurera cancer med HIV

Sv: Kurera cancer med HIV

Jag tror att amerikaner är väldigt bra på att göra saker dramatiska och älskar "lyckliga slut", försköna lite och få det att låta så bra som möjligt. Jag tror också att jag skulle vilja ha det svart på vitt, och i fler fall (och fler läkare/forskare) än ett, innan jag börjar fira att man botat cancer.

Jag tror också att om det är sant är det en väldigt fin historia. :)
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Coolt! Håller dock med Lajke om att man skulle vilja se fler lyckade behandlingar med det här sättet. Men vilken lycka för flickan och hennes familj som syntes i filmen!!!
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Orkar inte titta på filmen nu för jag orkar inte hitta mina hörlurar. :D

Men jag antar att det är det jag hörde om på någon P-kanal på radion häromsistens, där man kodat om HIVet till att bota leukemi. Än så länge var det bara några barn, men hittills verkade det väldigt lovande.

SJUKT intressant och SÅ himla häftigt att man kan ta något så hemskt som HIV och göra något så bra av det!

Första flickan de berättade om hade dock nästan strukit med, för t-cellerna reagerade så kraftigt på cancern att kroppen knappt klarade av det, men de hade lyckats dämpa reaktionen lite med någon medicin som man ofta använder på reumatiker, om jag minns rätt.

Forskaren berättade också om problemet med att göra "ordentligt" vetenskapliga studier på det, av många skäl. Men ändå. Störtcoolt säger jag!
 
Sv: Kurera cancer med HIV

så himla fränt. Hur kommer man på tanken ens att "vi tar lite HIVmojs och kodar om det, kan funka" sjukt fränt.
Hoppas att det fungerar och att det utvecklas.
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Så tycker jag i och för sig det är med allt... Vem kom på att dra upp en rotknöl, skala den, koka den och sen mosa den med mjölk och smör? :D Men ack så bra det blir när folk är uppfinningsrika.
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Jag får inte upp tuben,och din TS säger inte så mycket, :p ,men vaddå,får man HIV i stället då eller?
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Nej de har ändrat viruset på något vis så, så man blir inte sjuk av det men det får kroppen att reagera. Den börjar då bekämpa cancern istället.
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Om jag förstod det rätt så lägger sig T-cellerna och "sover" sen, så dom finns kvar men inaktiva och ofarliga. Du blir inte infekterad med HIV, utan med omkodade t-celler.

(med reservation för rätt stor risk att jag fattade eller kommer ihåg fel ;) )
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Ahh,ok,tack! :) Tänkte att behöva välja mellan HIV eller cancer kändes lite brutalt... Snacka om pest eller kolera.
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Njae. HIV kan man leva väldigt bra med nuförtiden med medicinerna som finns. De flesta lever väl fullt normala och normallånga liv numera.
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Frågan är väl kanske vad det gör med ens sociala samliv att drabbas av HIV. Folk är ju över lag rätt rädda för HIV fortfarande (det-kanske-smittar-genom-luften-syndromet) och jag tror man skulle få svårt att hitta en partner som har lust att leva med en person med HIV, trots en låg smittrisk om man vidtar rätta försiktighetsåtgärder.

Fast det är en annan diskussion :p

Coolt att man kommit på det här med omkodning.
 
Sv: Kurera cancer med HIV

OM det nu var så att lösningen på cancer var HIV, och att det gick att göra i större skala inkl medicinerna som behövs för HIVet, så skulle det säkert ändras! :D

Men jo... :p
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Fast i det här läget handlade det ju om att dö ganska omgående i cancer och då skulle ju valet inte vara så svårt för det flesta. De flesta hade nog valt att leva med HIV då tror jag.
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Jo,jag tänkte så jag med,att med HIV kan man ju oftast vara ganska "frisk",och att jag då skulle valt det,men tänkte sen att vad hemskt igentligen att ha en sån sjukdom,rädslan över att smitta någon annan,rädslan av vad andra ska tycka,att äckla andra människor,och rädslan över att få leva ensam hela livet,aldrig kunna skaffa barn (utan att riskera att barnet får HIV) och jag skulle nog känna hur alla bara villa ha skyddsutrustning och tång för att ta i en ungefär.

Nu har ju utvecklingen gått frammåt även där,förr trodde man väll att det smittades genom att kramas typ! :p

För egen del (fysiskt) så skulle jag hellre välja HIV,men jag tror inte jag skulle fixa det psykiskt...
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Jag är inte överdrivet insatt, men man kan oftast få barn, utan att riska att smitta dem, trots HIV! :)

Och som sagt tror jag att synen på HIV skulle bli bra mycket bättre om det blev något man frivilligt tog för att slippa dö i cancer. Kanske mest för att det skulle vara vi i väst som får tillgång till behandlingen.

Men det skulle ju även kräva att man har råd med/samhället har råd med ökningen i behov av alla mediciner osv som krävs för att kunna leva det där "normala" livet med HIV.
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Nja, fullt normala liv lever de inte enligt hur jag vill att mitt liv ska se ut. Vissa har tex problem med diarrer osv. Finns de som knappt vågar gå ut för det har hänt att de bajsat på sig när de bara trodde att det var en fis tex. Säkerligen en av många medicinbiverkningar.
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Borde nog skrivit näst intill fullt normala liv, för även utan biverkningar är det inte fullt normalt pga medicinering och kontroller mm. Men å andra sidan känner jag folk utan HIV som också har liknande problem med magen, som anser sig leva ganska så fullt normala liv. Och känner till folk med HIV som lever normalare liv än många andra.

Min poäng var mer the big picture.
 
Sv: Kurera cancer med HIV

Jag tror att amerikaner är väldigt bra på att göra saker dramatiska och älskar "lyckliga slut", försköna lite och få det att låta så bra som möjligt. Jag tror också att jag skulle vilja ha det svart på vitt, och i fler fall (och fler läkare/forskare) än ett, innan jag börjar fira att man botat cancer.

Jag tror också att om det är sant är det en väldigt fin historia. :)

Håller med. Tycker dock också att det är otroligt häftigt, själva grejen, och hoppas att det går att forska vidare på och utveckla.

För egen personlig del hade jag dock aldrig valt en lösning som innebar att jag smittades av HIV istället, men om jag förstod andra användares inlägg rätt så får man alltså inte HIV?
 

Liknande trådar

Tjatter Dansbandet Blender har precis släppt en låt om 2020 dom heter Skitår :) Kul låt. Refrängen lätt att sjunga med i! Och bugga till. (5)...
Svar
15
· Visningar
819
Senast: pajaztar
·
Hästvård Min häst har fått cancer. Kom snabbt och nu sitter jag och väntar på sista beskedet från vetrinären med hur prover mm ser ut. Alla...
2
Svar
27
· Visningar
3 401
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Idag ställde jag ut min egenuppfödda valp Peggy på hennes första utställning och min första sedan januari 2020. Peggy har hunnit bli 6...
Svar
4
· Visningar
865
Kultur Jag är såååå taggad!!! :banana::banana::banana: På lördag är det äntligen dags, årets höjdpunkt då det inte är ngt fotbolls-vm på tv ;)...
28 29 30
Svar
584
· Visningar
27 653
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp