Kurs på 100% på distans på en folkhögskola - hur intensivt???

bettysmatte

Trådstartare
Jag har hittat en DRÖMKURS på en folkhögskola. Kursen kallas för en 1-årig utbildning. Den är på heltid och helt på distans. Jag skulle jättegärna vilja gå, men funderar klart på om det går att kombinera studierna med heltidsjobb utan att det blir alldeles för mycket? Orkar man? Hur intensiva är studierna på en folkhögskola (om det överhuvudtaget går att generalisera)?
 
Läser en sån just nu. Hade aldrig klarat jobba heltid samtidigt. Har lagt ner i snitt 30 timmar i veckan på studier.
Jobbar just nu en dag i veckan (20%) och tom det blir lite jobbigt ibland. Men beror nog på hur man är som person med. Jag klarar tex inte heltidsjobb, så första praktiken var nära knuffa mig över kanten.
 
Kanske ska tillägga att jag har STOR studievana vid det här laget. Har några stycken ( ;) ) universitetsexamina. Det kanske också spelar in, tänker jag......
 
Jag skulle inte palla. Jag praktiserar just nu 100% + läser enkla 50% på distans, tänkte att det skulle vara busenkelt, men nja. Jag skulle inte ens försöka göra som du tänker. Kanske kunna jobba 2-3 dagar i veckan och plugga heltid, men det är max.
 
Jag tänker att en idé kan vara att hur som helst söka, och sen ta ett slutgiltigt beslut om/när du kommit in och fått möjlighet att kolla kursplanen. Då får du ju lite koll på om det är många onlineträffar, inlämningsuppgifter, böcker som ska läsas, eller vad det nu kan vara. Och då se om det kan tänkas passa in i ditt liv när terminen börjar. (för att tala för mig själv som exempel så skulle en kurs på 100% med individuella inlämningsuppgifter funka finfint trots jobb, men gruppuppgifter och seminarier skulle krocka för mycket med resten av livet som det ser ut just nu)
Det kanske till och med är möjligt att hitta en kursplan redan nu och se hur den är upplagd.
 
Jag arbetar 100% och läser en master på distans som också är på 100%. Har inga barn, och ett jobb med flex. Jag tycker att det går, men det blir många timmar efter jobbet som jag får lägga på pluggandet.
 
Men krävs lika stor insats på en folkhögskolekurs som på högskolan, Går det att jämföra rakt av?
(Försöker inte nedvärdera folkhögskolorna, är bara intresserad!)
 
Men krävs lika stor insats på en folkhögskolekurs som på högskolan, Går det att jämföra rakt av?
(Försöker inte nedvärdera folkhögskolorna, är bara intresserad!)
Det är det jag undrar lite över också. Jag har noll erfarenhet av att studera på folkhögskola.
 
Jag tror mkt beror på hur man är som person! Jag pluggar till lärare, flera av mina klasskompisar arbetar heltid plus har barn o de klarar lärarutbildningen. Jag arbetar inte spec mkt just nu men skulle klara 50-60% arbete plus plugg med barn.
 
Det är det jag undrar lite över också. Jag har noll erfarenhet av att studera på folkhögskola.


Beror helt på kursen och ämnet har haft vänner som har läst på folkhögskola och de har lagt ner allt mellan 15-40 timmar i veckan på det de har läst. Om det har varit på distans så har det varit mer kurslitteratur och fler grupparbeten än undervisning på plats, sen behöver ju inte alla kurser vara upplagda på samma sätt givetvis och jag vet inte hur just den här kursen är upplagd som du har hittat såklart.

Om det inte finns någon kursplan på nätet så kan du ju alltid kontakta skolan om kursen finns sedan tidigare och be om att få kursplanen mejlad och även exempel på schema så att du ser att hur mycket bunden undervisning det är på distans, om det är sånt man kan koppla upp sig på när som helst eller att det är krav på att man deltar via nätet vissa dagar och timmar i veckan för att det ska finns utrymme för gruppdiskussioner m.m.
 
Har pluggat mycket både på universitet och folkhögskola och min erfarenhet är att folkhögskolestudierna var betydligt mer intensiva och tidskrävande (lärde mig också mycket mer). Jag har aldrig läst på distans dock, kanske är skillnad.
 
Skulle säga att det beror helt på vad du ska läsa (mer än jämförelsen fhsk - univ). Jag läste in naturvetenskapligt basår på fhsk och det var ganska intensivt (inte distans).
 
Jag har läst 100% distans på universitetsnivå och 100% distans på folkhögskola. För mig var det jättestor skillnad! Jag hade kunnat jobba 100% och plugga distans på folkhögskola 100% utan problem. Men det beror säkert på vad man läser. Dessutom har jag högfungerande asperger och ett stoooort läshuvud, det mesta som har med studier att göra är enkelt för mig. Har du så mycket universitetserfarenhet som du skriver tror jag inte att en folkhögskolekurs kommer vara några problem alls vid sidan av arbete. Go for it!
 
Det är en skrivkurs. Jag har ju en dröm om att skriva en bok, och kursen blir då baserad på mitt eget projekt. Man ska även läsa kurslitteratur (oklart vilken) samt ge och få feedback på skrivandet. Jag TROR inte att man måste vara uppkopplad samtidigt.
 
Inga barn - om du inte räknar fyra stycken fyrfota..... ;)
Hur mycket kräver de fyrfota? Är ju lite skillnad på 4 hästar och tre katter och en hund tex..

Det låter mycket, men det beror på hur man är som person. Förr hade jag eventuellt klarat det, numera nej..
Beror också mycket på vad jobbet består i. Hur mycket energi det tar.
 
Hur mycket kräver de fyrfota? Är ju lite skillnad på 4 hästar och tre katter och en hund tex..

Det låter mycket, men det beror på hur man är som person. Förr hade jag eventuellt klarat det, numera nej..
Beror också mycket på vad jobbet består i. Hur mycket energi det tar.
De fyrfota kräver inte jättemycket. Det är två hästar, en hund och en katt.
 
Vilken folkhögskola är det på? :) Skrivkurser på plats som jag vet om går tyvärr absolut inte att kombinera med heltidsjobb, knappt ens halvtidsjobb, men distans kan vara lite mer flexibelt. Skulle dock fortfarande absolut inte rekommendera att jobba heltid även om det är distans. De kommer räkna med att du lägger åtminstone 30-35 (egentligen 40) timmar per vecka på det och till skillnad från vissa andra kurser på folkhögskola så är skrivkurser oftast arbetskrävande om man vill få ut ordentligt av dem. Gissar att det ingår textsamtal till kursen? Det är tidskrävande att läsa andras texter och att dessutom producera egen text, på det är det väl troligt att ni också har undervisning? Jag skulle inte jobba heltid om jag vore du, utan om du har möjlighet vore det för din egen skull toppen om du kanske jobbade max 50% och tog CSN för resten. Det låter ju som att du ej pluggat folkhögskola tidigare? Det är ju en egen kvot så inga problem att ha tagit högskole-CSN tidigare. Så om det är din dröm så skulle jag verkligen, om det går, ge det till dig själv - ett år av skrivande. Från en annan skrivande person :)

Edit: såg nu att det skulle ingå ge och ta feedback, ja, då stämmer det jag skrev ovan! Dessutom - om du drömmer om att skriva en roman (fantastisk dröm! :love:) och du gärna ser att den kommit en bit under året/ha ett råmanus så kommer det krävas att producera mycket textmassa och det tar TID! Så återigen, det är synd att göra det väldigt svårt för sig själv att få till text genom att jobba så mycket som heltid!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Har funderat mycket på att studera på distans och så småningom söka mig vidare i arbetslivet. Jobbar heltid med vårdadministration nu...
2
Svar
20
· Visningar
1 941
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 401
Senast: MJLee
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 181
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp