Kurs på 100% på distans på en folkhögskola - hur intensivt???

Jag tror inte det finns någon sökbar statistik tyvärr som det gör när man söker till högskolan. Enklaste är nog att skicka ett mail till skolan och fråga hur många som har sökt efter ansökningstiden gått ut. Har du sökt till mer än en skola? Det finns ju flera som har skrivarkurser på distans där man just jobbar med manus. Kolla in folkhögskolornas informationstjänst om du inte redan har varit inne där, då får du en heltäckande bild av vad som finns.
Har enbart sökt till denna. Jag tittade lite för några dagar sedan på andra kurser, men blev lite avskräckt när jag såg att många kurser krävde prov på eget skrivande :nailbiting:. Jag känner inte att jag har något sådant att visa upp ännu.....
 
Svarar alla. Jag har fått mejlsvar från läraren att man bör kunna lägga ca 20 timmar/vecka på studierna. Viket inte känns helt omöjligt för mig. Att vara tjänstledig/ta CSN är känns tyvärr inte riktigt realistiskt, så jag får nog köra på ändå :) !

Hästarna är rätt gamla och aktiveras inte. De går bara i hage och skrotar, så inte så mycket tid går åt där.

Det är liksom lite min chans, känns det som, för att ge sig på att skriva på egen hand blir nog svårt. Jag behöver nog något som "petar" lite på mig och håller mig på rätt kurs :) !
Jag pluggade 100% och jobbade 80% samtidigt och det gick, men då var jobbet också väldigt medgörligt kring att ta ledigt eller byta tider osv till de kurser som jag kände krävde mer.. .
 
I värsta fall - det vill säga om jag inte kommer in - får jag väl leta upp någon skrivkurs som kostar pengar..... Det finns sådana, har jag sett. Tror tyvärr inte att jag lyckas komma igång och skriva helt på egen hand. Känner mig själv lite för väl vid det här laget...... ;)
 
Kanske ska tillägga att jag har anmält mig till skrivkurser på högskola både i sommar och höst, men det är ju förmodligen många sökanden till dessa också..... Många vars dröm är att bli författare tydligen..... :p
 
Jag tror inte det finns någon sökbar statistik tyvärr som det gör när man söker till högskolan. Enklaste är nog att skicka ett mail till skolan och fråga hur många som har sökt efter ansökningstiden gått ut. Har du sökt till mer än en skola? Det finns ju flera som har skrivarkurser på distans där man just jobbar med manus. Kolla in folkhögskolornas informationstjänst om du inte redan har varit inne där, då får du en heltäckande bild av vad som finns.
De tar in fem (5!) stycken till manuskursen...... :crazy::nailbiting:
 

  1. Då kanske de är har sjunkit i popularitet sen jag gick skrivarlinje. Önskar dig lycka till.:) jag hade ett jättebra år när jag gick!
Fast det finns en skrivarkurs också och den hade visst MÅNGA fler sökanden och också lite fler platser, ungefär i storleksordningen av det du skrev förut. Så chansen att komma in på manuskursen är nog liiiiite bättre i alla fall..... :) Fast jag vågar ändå inte hoppas på att det ska gå vägen......
 
Fast det finns en skrivarkurs också och den hade visst MÅNGA fler sökanden och också lite fler platser, ungefär i storleksordningen av det du skrev förut. Så chansen att komma in på manuskursen är nog liiiiite bättre i alla fall..... :) Fast jag vågar ändå inte hoppas på att det ska gå vägen......
Så himla roligt det låter, varmt lycka till! Jag har läst universitetskurser på distans (med jobb, husrenovering, häst och barn) och arbetsinsatsen har varit väldigt olika beroende på ämne. Barns språk och kommunikation var väldigt lättpluggad medan latin verkligen krävde sin arbetsinsats! Hoppas att du hamnar på en lagom nivå här!
 
Du f
Fast det finns en skrivarkurs också och den hade visst MÅNGA fler sökanden och också lite fler platser, ungefär i storleksordningen av det du skrev förut. Så chansen att komma in på manuskursen är nog liiiiite bättre i alla fall..... :) Fast jag vågar ändå inte hoppas på att det ska gå vägen......

Du får berätta sen hur det gick!
 
Vad kul med distansare! Jag tog en hel examen med distansstudier, en som var fri fart och inga fasta tider. Det var super när man ville jobba sidan om, dock kräver det en hel del självdisciplin.

Hoppas du kommer in! Jag vill slå ett slag för självlärande dessutom. På nätet finns det organisationer som edX (som lägger ut kurser från universitet världen över) som jag tycker är riktigt häftiga att få ta del av. Sen är det massa online communities som har walk-throughs, writing prompts osv. Chuck Palahniuk vill jag minnas skickar ut writing challenges i sociala medier nu under Corona som exempel. Inom kreativa områden är självlärande super för att få "gratis" utbildning och erfarenhet. Lycka till!
 
Än så länge har det ju tyvärr inte gått så bra. Är reserv på skrivarkurserna som jag sökte till i sommar..... Och vet ännu inte hur det går med höstens manuskurs.... :nailbiting: Jag har börjat kika lite grann på diverse kurser och workshops (alltså sådana som man betalar för), utifall att jag inte kommer in på det jag har sökt till. För skriva min roman, det vill jag :) !
 
Än så länge har det ju tyvärr inte gått så bra. Är reserv på skrivarkurserna som jag sökte till i sommar..... Och vet ännu inte hur det går med höstens manuskurs.... :nailbiting: Jag har börjat kika lite grann på diverse kurser och workshops (alltså sådana som man betalar för), utifall att jag inte kommer in på det jag har sökt till. För skriva min roman, det vill jag :) !
En skrivarcirkel kan ju ett annat alternativ.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har funderat mycket på att studera på distans och så småningom söka mig vidare i arbetslivet. Jobbar heltid med vårdadministration nu...
2
Svar
20
· Visningar
1 960
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 413
Senast: MJLee
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 190
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 903
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp