Kurser hos kommersiella aktörer vs brukshundsklubben

Då satsar vi på det nog , får bli medlemskap och unghundskurs hos SBK till hösten till att börja med så tar vi det därifrån. Kommer bli kul, en fluffig bomullstuss och schäfrarna 😂(jag vet att alla inte har schäfer) .
Jag är medlem och tränar aktivt på 4 olika brukshundklubbar. Endast på en av dem är bruksraserna de man ser mest. På de tre andra är det övervägande fluff, krull och retrivers. Jag tycker det är superkul med mixen och att (som jag upplever det) fler hittar till klubbarna och har ett genuint intresse att träna och tävla oavsett vilken gren man gör det i.

Min närmsta klubb skulle jag dock aldrig gå kurs på med mina schäfrar för de har helt enkelt inte instruktörer med erfarenhet av den typen av hundar. När kompisen ville gå slyngelkurs där med sin brötiga men väldigt snälla unghund så var hon inte välkommen om hon ville göra mer än att vistas på parkeringen. Tjejen tränade för IGP och hade stenkoll på sin hund men behövde träna på att vara i olika miljöer och med olika hundar för han hade en period då han lät väldigt mycket runt nya hundar. Slyngelkurs var det ja :idea:. (hon blev alltså nekad innan de ens hade sett hunden, bara på hennes egen beskrivning av att han lät mycket så det var inte det att han kom dit och betedde sig illa)
 
Jag är medlem och tränar aktivt på 4 olika brukshundklubbar. Endast på en av dem är bruksraserna de man ser mest. På de tre andra är det övervägande fluff, krull och retrivers. Jag tycker det är superkul med mixen och att (som jag upplever det) fler hittar till klubbarna och har ett genuint intresse att träna och tävla oavsett vilken gren man gör det i.

Min närmsta klubb skulle jag dock aldrig gå kurs på med mina schäfrar för de har helt enkelt inte instruktörer med erfarenhet av den typen av hundar. När kompisen ville gå slyngelkurs där med sin brötiga men väldigt snälla unghund så var hon inte välkommen om hon ville göra mer än att vistas på parkeringen. Tjejen tränade för IGP och hade stenkoll på sin hund men behövde träna på att vara i olika miljöer och med olika hundar för han hade en period då han lät väldigt mycket runt nya hundar. Slyngelkurs var det ja :idea:. (hon blev alltså nekad innan de ens hade sett hunden, bara på hennes egen beskrivning av att han lät mycket så det var inte det att han kom dit och betedde sig illa)
Låter ju vettigt med en slyngelkurs där bara luģna hundar är välkomna eller inte 😄
 
Jag har halvstryp av bekvämlighets skäl, lätt att ta av och ta på. I övrigt stryps det ingenting då när de dras åt så är de samma diameter kvar som när jag har fast halsband.
Jag tar nästan aldrig av halsband.
Använder löst sittande läder. Det åker av vid bad. annars aldrig.

Skulle jag se att det är nåt hudbekymmer tar jag förstås av det men det har nog hänt typ 2 ggr på typ 50 år.

Senaste lilla vännen blev olycklig när jag tog av det
 
Detsamma gäller ju kommersiella eftersom vem som helst får kalla sig för hundinstruktör. Det finns otroligt många "instruktörsutbildningar" som företag erbjuder, man köper sig i princip ett diplom. SBKs instuktörsutbildning har helt andra krav och en helt annan översyn.
Jag förstår att utbildningarna har en helt andra krav och är genomarbetade, men vad har man för översyn efter att de är utbildade instruktörer?
Jag tycker jag stöter på en del prat om "dominans" fortfarande och en av klubbarna jag är medlem i har generellt en väldigt hård syn på hundträning. Det gör klimatet överlag där mindre trevligt enligt mig.

KL
En sak jag tycker är rätt tråkigt är också att många SBK tränare snackar skit om de som är privata aktörer, det blir en del av att "är man inte med i vår kultur är man emot den".
 
Jag är medlem och tränar aktivt på 4 olika brukshundklubbar. Endast på en av dem är bruksraserna de man ser mest. På de tre andra är det övervägande fluff, krull och retrivers. Jag tycker det är superkul med mixen och att (som jag upplever det) fler hittar till klubbarna och har ett genuint intresse att träna och tävla oavsett vilken gren man gör det i.
Missförstå mig inte, jag gillar schäfrar, en liten skada från att en granne när jag var i förskoleåldern var hundförare i polisen. Hans hundar tog liksom fast tjuvar och på fritiden tyckte de om att bli klappade av en 4 åring (eller tolererade det iaf). Sådant imponerar på ett förskolebarn. Men de är inte hundar jag känner att jag tycker att jag kan garantera att jag har tid med.
 
Jag tar nästan aldrig av halsband.
Använder löst sittande läder. Det åker av vid bad. annars aldrig.

Skulle jag se att det är nåt hudbekymmer tar jag förstås av det men det har nog hänt typ 2 ggr på typ 50 år.

Senaste lilla vännen blev olycklig när jag tog av det
Eftersom jag har flera hundar åker halsbanden alltid av, det är en stor skaderisk när de leker. Vet hundar som fått käkfraktur av att ha fastnat i kompisens halsband..
 
Jag förstår att utbildningarna har en helt andra krav och är genomarbetade, men vad har man för översyn efter att de är utbildade instruktörer?
Jag tycker jag stöter på en del prat om "dominans" fortfarande och en av klubbarna jag är medlem i har generellt en väldigt hård syn på hundträning. Det gör klimatet överlag där mindre trevligt enligt mig.

KL
En sak jag tycker är rätt tråkigt är också att många SBK tränare snackar skit om de som är privata aktörer, det blir en del av att "är man inte med i vår kultur är man emot den".
Har aldrig varit med om, vår BK tar ibland in kommersiella aktörer utifrån för föreläsningar och liknande. Vet många kommersiella hundtränare som ändå är ideellt aktiva på en BK som funkisar mm även om de inte har kurser där. Vi är ju väldigt glada för kommersiella aktörer då det finns fler som vill gå kurs än man har möjlighet att ta emot.
 
Eftersom jag har flera hundar åker halsbanden alltid av, det är en stor skaderisk när de leker. Vet hundar som fått käkfraktur av att ha fastnat i kompisens halsband..
Ja det är ju absolut inte att rekommendera har hört om hundar som även fastnat med ben i kompisen halsband.
 
Missförstå mig inte, jag gillar schäfrar, en liten skada från att en granne när jag var i förskoleåldern var hundförare i polisen. Hans hundar tog liksom fast tjuvar och på fritiden tyckte de om att bli klappade av en 4 åring (eller tolererade det iaf). Sådant imponerar på ett förskolebarn. Men de är inte hundar jag känner att jag tycker att jag kan garantera att jag har tid med.
Nej nej! Mitt inlägg var mer menat som att du inte ska känna att du inte platsar för att du inte har hund av brukshundsras. Det är himla kul att gå kurs och kan man dessutom hamna i en kul träningsgrupp efteråt så är det ännu bättre!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har aldrig varit med om, vår BK tar ibland in kommersiella aktörer utifrån för föreläsningar och liknande. Vet många kommersiella hundtränare som ändå är ideellt aktiva på en BK som funkisar mm även om de inte har kurser där. Vi är ju väldigt glada för kommersiella aktörer då det finns fler som vill gå kurs än man har möjlighet att ta emot.
Jag har och det är rätt tröttsamt.
 
Eftersom jag har flera hundar åker halsbanden alltid av, det är en stor skaderisk när de leker. Vet hundar som fått käkfraktur av att ha fastnat i kompisens halsband..
Ja, självklart är det annorlunda om man har flera!
Jag har tagit av förr, när mina stora hundar skulle leka med kompis.
 
KL
En sak jag tycker är rätt tråkigt är också att många SBK tränare snackar skit om de som är privata aktörer, det blir en del av att "är man inte med i vår kultur är man emot den".

Aldrig varit med om. Avtalsinstruktörer tas in ibland och de ses som en resurs. Däremot har jag förståelse för att det kan finnas en del frustration över att kreti och pleti kallar sig instruktörer utan nåt som helst att backa upp det med. Också tråkigt när instruktörer får sin utbildning på SBK gratis och sen går ut och har kurser och tjänar pengar på det utan att "betala tillbaka" sin utbildning genom att hålla kurser på BK. Sällan ger de SBK Credit för sin utbildning, heller.
 
Jag förstår att utbildningarna har en helt andra krav och är genomarbetade, men vad har man för översyn efter att de är utbildade instruktörer?
Jag tycker jag stöter på en del prat om "dominans" fortfarande och en av klubbarna jag är medlem i har generellt en väldigt hård syn på hundträning. Det gör klimatet överlag där mindre trevligt enligt mig.

KL
En sak jag tycker är rätt tråkigt är också att många SBK tränare snackar skit om de som är privata aktörer, det blir en del av att "är man inte med i vår kultur är man emot den".

Det beror på klubb och distrikt, men det finns (ska finnas) en utbildningsgrupp både på lokal nivå och på distriktsnivå. Jag är själv sammankallande för utbildningsgruppen på min BK. Vi anordnar vidareutbildningar löpande eller skickar instruktörer på utbildningar som vi tycker låter passande. Vi beslutar också om vem som får skickas på instruktörsutbildning, eller vem som får vara hjälpinstruktör, eftersom lämplighet är jätteviktigt. Det ska inte bara finnas pedagogiska anlag men också en öppenhet och ödmjukhet hos personen. Vårt distrikt tar inte emot nybörjare på instruktörsutbildning - du måste ha rekommendation från din klubb och visat framfötterna som hjälpinstruktör innan vi väljer att bekosta utbildningen. Den är dyr och lång, så vi vill ju vara säkra på att vi skickar bra personer. Finner vi någon olämplig som instruktör får denne inte heller hålla kurs hos oss.

Jag jobbar även med detta i min yrkesroll och vill absolut påstå att vi har en god nivå på våra instruktörer överlag. Både lokalt och i mitt arbete så använder vi oss löpande av privata aktörer som utbildare så att det skulle finnas någon motsättning där känner jag inte av. De flesta framstående privata aktörerna i mitt län är oftast även involverade i ett och annat på sin lokala BK. :)
 
Däremot har jag förståelse för att det kan finnas en del frustration över att kreti och pleti kallar sig instruktörer utan nåt som helst att backa upp det med. Också tråkigt när instruktörer får sin utbildning på SBK gratis och sen går ut och har kurser och tjänar pengar på det utan att "betala tillbaka" sin utbildning genom att hålla kurser på BK. Sällan ger de SBK Credit för sin utbildning, heller.

Ja, det fetade är väl framför allt en del av kritiken vad gäller privata aktörer. Och det är ju som sagt hur lätt som helst att köpa sig ett diplom på valfri utbildning så länge du kan betala (och avbetalning finns ju i princip alltid som val!). Håller även med om det senare exemplet, det är också frustrerande.
 
Ja, det fetade är väl framför allt en del av kritiken vad gäller privata aktörer. Och det är ju som sagt hur lätt som helst att köpa sig ett diplom på valfri utbildning så länge du kan betala (och avbetalning finns ju i princip alltid som val!). Håller även med om det senare exemplet, det är också frustrerande.
Så är det givetvis, MEN alltså det finns otroligt bra instruktörer och mycket kompetens som SBK inte "vill se" för att det inte är en av "deras" instruktörer.
 
Har aldrig varit med om, vår BK tar ibland in kommersiella aktörer utifrån för föreläsningar och liknande. Vet många kommersiella hundtränare som ändå är ideellt aktiva på en BK som funkisar mm även om de inte har kurser där. Vi är ju väldigt glada för kommersiella aktörer då det finns fler som vill gå kurs än man har möjlighet att ta emot.

Just så det är. Hos brukshundsklubbarna häromkring måste man vara riktig snabb om man vill få plats dom flesta kurserna, förväntas resten bara vänta?
 
Detsamma gäller ju kommersiella eftersom vem som helst får kalla sig för hundinstruktör. Det finns otroligt många "instruktörsutbildningar" som företag erbjuder, man köper sig i princip ett diplom. SBKs instuktörsutbildning har helt andra krav och en helt annan översyn.
De utbildningar jag gått har varit omfattande med teoretiska och praktiska prov, projektkurser/elever och externa examinatorer. Kurslitteraturen sammanföll i stort grad med den som SBK angett när jag snabbkollade på de grenar jag är i utbildad i. Det handlade verkligen inte om att köpa sig ett diplom Sen vet jag ju inte hur det är på andra utbildningar men så har det varit på de jag gått i privat regi. :)
 
Senast ändrad:
Här i UK finns ju ingen SBK eller liknande så här är det endast privata aktörer som gäller. Jag känner inget behov av kurser för min tant, men eftersom jag är generellt intresserad och det säkert kommer in något nytt i mitt liv så småningom följer jag ett par rätt flitigt på social media - så tycker jag det går bra att sålla också. De flesta är rätt aktiva med små inlägg, med tips och framgångar och motgångar och jag har sparat sådana som verkar kloka och sunda och som jag själv skulle kunna tänka mig att anlita i framtiden.
 
Jag går kurser både hos bk och privat, beroende på vad det är jag är ute efter.
Jag jobbar även ideellt när jag har möjlighet, trots att jag själv även är privat aktör ;)

Min bild är att det finns både bra och dåliga instruktörer inom både sbk och privat.

Gick en temakväll på en av våra bk med fokus på ett bruksmoment. Jag hade en annan svårighet än vad som brukar vara det vanliga och instruktören hade inget svar på hur jag skulle jobba med det utan konstaterade "man kan inte lära alla hundar alla moment" och sen förväntades jag stå och titta på resten av temakvällen. Kan inflika att det inte alls var några problem att lära henne momentet senare när vi klurat ut hur man kunde göra...
 
Så är det givetvis, MEN alltså det finns otroligt bra instruktörer och mycket kompetens som SBK inte "vill se" för att det inte är en av "deras" instruktörer.

Det är som sagt inte min upplevelse, blir ju lite tokigt när du bara skriver SBK. Det må vara stämningen på de klubbar du varit på och det är ju beklagligt, själv nyttjar vi dom friskt som sagt. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Får hem min andra rottis i slutet av oktober 😍😀 Även om jag haft rottis innan så gick vi aldrig några kurser utan vi tränade själva på...
Svar
9
· Visningar
1 207
Senast: Ardennern
·
Hundavel & Ras Jag börjar redan nu att klura på en ny ras efter att mina nuvarande hundar inte finns längre om sisådär tio år ;) Har bestämt mig för...
Svar
13
· Visningar
1 429
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp