Kurser hos kommersiella aktörer vs brukshundsklubben

De utbildningar jag gått har varit omfattande med teoretiska och praktiska prov, projektkurser/elever och externa examinatorer. Kurslitteraturen sammanföll i stort grad med den som SBK angett när jag snabbkollade på de grenar jag är i utbildad i. Det handlade verkligen inte om att köpa sig ett diplom Sen vet jag ju inte hur det är på andra utbildningar men så har det varit på de jag gått i privat regi. :)

Men givetvis gäller det inte alla utbildningar? 😅 Jag har själv gått en del privat, inga problem med det men marknaden är enorm och det finns inget organ som kvalitetssäkrar. Därmed blir också kvaliteten extremt lidande hos vissa aktörer och absolut kan man köpa sig ett diplom på flera ställen.
 
Jag är med i vår lokala brukshundsklubb men vi har nästan bara gått kurs hos privat aktör nu med nya hunden. Anledningen är att det finns helt enkelt inga platser på vår SBK. Gamla kursdeltagare har förtur. Nästan omöjligt att komma in.
Så både valp och unghundskurs blev privat. Men nu hade vi nog gått där endå eftersom de har så jäkla bra tränare och uppvärmd inomhushall. Har även gått ringträning där med tiken och hundmötesträning med hanen. Tyvärr ligger det en bit bort.

På vår SBK så är jag med på öppenträningar och i en ringträningsgrupp. Har satt upp mig på lite kurser till våren och hoppas de får något återbud.
Tidigare SBK som jag varit medlem i har lämnat en del att önska i tränarna.
I nuvarande finns två riktigt bra med även stor kunskap i bruksraser.
 

Liknande trådar

Hundträning Får hem min andra rottis i slutet av oktober 😍😀 Även om jag haft rottis innan så gick vi aldrig några kurser utan vi tränade själva på...
Svar
9
· Visningar
1 207
Senast: Ardennern
·
Hundavel & Ras Jag börjar redan nu att klura på en ny ras efter att mina nuvarande hundar inte finns längre om sisådär tio år ;) Har bestämt mig för...
Svar
13
· Visningar
1 429
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp