Bukefalos 28 år!

Kurser, utbildningar inom foto

Ela

Trådstartare
Jag skulle vilja lära mig fotografera på riktigt, vad finns det för kurser och utbildningar? Finns det någon bra utbildning på distans på höskola?

Ni som är duktiga på foto (vet att det finns ganska många här på buke) hur har ni lärt er?

Tacksam för alla svar
 
Sv: Kurser, utbildningar inom foto

självlärd med min första kompakta kamera om hur man trycker på avtryckaren ;)

sedan efter gymnasiet började jag på en fotolinje på en folkhögskola.. ett år.. första terminen var det analogt andra digitalt.
den finns som distans, men hur det fungerar vet jag ej..
läraren är som håller i distansen är bäst, men det absolut bästa är ju att vara där ;)

sen, bara för att man går en fotoskola, vad är det som säger att man lär sig fota bra?
man lär sig nog tänka på ett helt annat sätt och förstå sig på kameran. resterande är nog ganska medfött tycker jag. att man har bra bildöga om du förstår vad jag menar, sen kanske det inte är det du syftar på. ville bara säga det :D

vill du ha länk till folkhögskolan så kan du PMa ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Kurser, utbildningar inom foto

Kolla studieförbund, jag själv skall ha kurser i foto genom studieförbund utöver mina genus och mångfaldskurser jag har.
 
Sv: Kurser, utbildningar inom foto

självlärd, fota fota fota - mer tekniska saker? läs på nätet. Går en fotokurs på komvux nu, kunde lärt mig allt själv under några dagar om jag hängt på ett fotoforum.
Det man skulle kunna göra är att söka en analogkurs, alltså framkallning och sådant (jag gick en på folk när jag var 13) men annars ser jag inte riktigt poängen med fotokurser.
 
Sv: Kurser, utbildningar inom foto

Jag har lärt mig själv. Läst artiklar om kamerans funktioner och vad man kan tänka på när man fotar - sedan har jag provat mig fram, länge och MYCKET.
Det tar tid. Men det är som med allt annat, det går inte att från en dag stå och inte veta något till att nästa dag veta och tredje dagen veta hur man utnyttjar allt för att få det precis som man vill ha det.

Just att testa sig fram tycker jag är det absolut bästa man kan göra.
Läs i manualen eller så vart du ändrar olika saker - sedan går du ut och testar. VÅGA prova allt. Våga ändra inställningar och våga prova nya vinklar.
Jag kan nog lova att du inte kommer förstöra kameran pga ändrade inställningar, däremot kanske du får en del bilder som är skräp innan du får några riktigt bra. Men, när man väl fått några riktigt bra så har man större chans att få några fler riktigt bra. Sedan ser man bara till att försöka ha så många bra bilder som möjligt.

Men åter igen: testa dig fram.
 
Sv: Kurser, utbildningar inom foto

som många säger så har många lärt sig själv, men jag skulle tipsa om att gå någon kurs bara, som pågår kanske i ett år, kanske inte bara för lärandets skull utan för att det är så otroligt roligt!!

lätt man kastar lite pengar på sånt ;)
man får hålla på med det man gillar heltid ^^
 
Sv: Kurser, utbildningar inom foto

Tar av lathet sista knappen men svarar alla.

Tack för alla svar. Jag skulle gärna vilja lära mig själv och jag tycker att jag försöker och försöker men får aldrig till det. Kanske är jag för feg och inte vågar prova tillräckligt? Måste kanske släppa lite på tanken att det ska bli bra och våga experimentera mera.
 
Sv: Kurser, utbildningar inom foto

som många säger så har många lärt sig själv, men jag skulle tipsa om att gå någon kurs bara, som pågår kanske i ett år, kanske inte bara för lärandets skull utan för att det är så otroligt roligt!!

lätt man kastar lite pengar på sånt ;)
man får hålla på med det man gillar heltid ^^

Ja men prcis men vart hittar man dom seriösa kuserna? Känns som det dyker upp väldigt många kurser när man googlar men vilka är seriösa?
 
Sv: Kurser, utbildningar inom foto

Kom ihåg att alla inte lär sig genom autodidaktik utan vissa lär sig genom andra, lärstilar finns det gott om och en passar inte alla.

Ela: Återigen, studieförbund är ett säkert kort nästan vilket du än väljer, olika folkhögskolor och komvux kan också vara en god idé.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 570
Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
444
Senast: Liten
·
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 328
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 978
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp