Kurspriser

Is

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på kursverksamhets priserna runt om i vårt avlånga land ligger på och hur det skiljer sig mellan olika discipliner då framförallt helgkurser.
Men ni får gärna också berätta vad ni betalt för typ allmänlydnadskurser också.

Vilken disciplin har du kursat inom?
Var kursen privat eller via sbk?
Vilken omfattning- Helgkurs eller längre (om längre ange gärna ungefärligt antal timmar)?
Vad var priser (skriv också om det ingick typ boende, mat mm)

Vilka priser känner du spontant är rimligt att betala för en helgkurs?
 
Nu jämförde jag valpkurser, för det var vad som låg ute förutom grenspecifika kurser.

Lokalklubben: 900 kr, 6 tillfällen
Privat aktör: 1350 kr, 5 tillfällen
Vet ej vad BK tar, gissningsvis något mitt emellan. Helgkurser har vi typ inga här 😂

Allmänlydnadkurser brukar vara något billigare än valpkurserna. Lokalklubben tar aldrig över 1000 kr för någon kurs, oftast runt 500 kr +/- 100 kr.
 
Jag tycker det är svårt att säga något specifikt om priser och vad priser "borde" ligga på. Det beror så mycket på vad en får för pengarna! Känd instruktör? Inomhus/utomhus? Tävlingsinriktning eller allmänlydnad? Jag betalar gärna betydligt mer för tävlingsinriktad kurs med träning i liten grupp, med känd, tävlande instruktör som har många meriter, i en inomhushall, än jag vill betala för en valpkurs eller allmänlydnadskurs/slyngelkurs som körs utomhus i höstregnet på min BK. Men jag kanske vill gå båda kurserna med olika syften. :)

Privata aktörer är ju alltid betydligt dyrare än BK.
 
Vi har prislista som går efter aktivitet och antalet tillfällen. Dvs en valpkurs med 8 tillfällen kan kosta 1400 och en med 6 tillfällen 1050.

Själv betalar jag 1400 privat varannan månad, ett tillfälle i veckan á 2 timmar tävlingsinriktad gruppträning.
 
Anledningen till att jag frågar är för att jag håller på att bokar in instruktörer för helgkurser men funderar på vad folk är villig att betala.
Somsagt olika kända instruktörer tar naturligvis olika mycket och en helgkurs kan ligga allt från 1500 och uppåt.
Jag misstänker ju dock att bara för att folk numera ser ut att betala 20-40000 i inköp för sina blandraser så är jag tveksam till att dom är så intresserad att beta nå stora summor för kursverksamhet... Men nu är det ju oftast inte dom människorna som går tävlingsinriktade helgkurser heller 🙄
 
Jag kommer betala 1800 kr för 5 tillfällen av tävlingsförberedande valp/unghundskurs med liten grupp, för känd instruktör under hösten (privat aktör), och jag kommer också gå en valpkurs på min lokala BK som kostar 700 kr för 5 tillfällen. Båda kommer säkerligen vara värda pengarna. :)

Edit: jag skulle GÄRNA betala mycket mer för kurser på min lokala BK, speciellt om de gjorde satsningar med instruktörer, inomhushall etc, och skulle välja det före en privat aktör eftersom jag gärna vill gynna brukshundklubben och det ideella arbetet där.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Kollar man helgkurser så har jag tex funderat att gå specialsök grund. Tränaren är såvitt jag förstår välutbildad. Kursen kostar 2900 kr är på två tillfällen (dvs lördag - söndag), 6 h respektive dag. Sen är det max 6 deltagare med hund. Endast kursen ingår i priset. Kursen är i en bra inomhushall ska tilläggas, troligen dock inte i den stora hallen utan mellan hallen.
 
Gick helgkurs i tävlingslydnad för några veckor sedan hos känd instruktör. 3200 kr för 2 h på fredagen och sen heldagar lördag-söndag. Mat och fika ingick, vi var utomhus hela tiden.
 
Tänkte samma. Priserna i sthlm är definitivt högre.

Har tänkt att jag ska gå en grundkurs i viltspår. Den är på 3 tillfällen, respektive på 1,5 timme. Kostar 1900 kr.
Ja verkligen 😅

Jag går också en instruktörsledd träningsgrupp som @Fruentimber
Varannan vecka men 1,5 h per gång istället för 2 h. Totalt 7 ggr, kostnad 2850 kr. Och då skulle den tränaren ändå kunna ta mer men hon har alltid legat lågt även för privatträning jämfört med andra tränare i sthlm.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Anledningen till att jag frågar är för att jag håller på att bokar in instruktörer för helgkurser men funderar på vad folk är villig att betala.
Somsagt olika kända instruktörer tar naturligvis olika mycket och en helgkurs kan ligga allt från 1500 och uppåt.
Jag misstänker ju dock att bara för att folk numera ser ut att betala 20-40000 i inköp för sina blandraser så är jag tveksam till att dom är så intresserad att beta nå stora summor för kursverksamhet... Men nu är det ju oftast inte dom människorna som går tävlingsinriktade helgkurser heller 🙄
I stockholm brukar helgkurser ligga på ca 3000 kr minst.
 
Tilja går eller har gått tre olika valpkurser med väldigt olika syften och därför olika priser.
* En helgkurs med två instruktörer som är välkända inom sina grenar. Fredag kväll, hela lör-sön. Mycket teori för mattar och hussar. 2595:- exkl mat och boende.

* En "vanlig" valpkurs, privat hundskola, okänd instruktör. 5ggr + 1gång teori, 6 valpar, 1 instruktör. 1500:-

* En valpkurs inriktad på apportering och grunder för jaktprov etc. Mkt välkända instruktörer. 5ggr, 10 valpar, 3 instruktörer (varav 2 "går kursen" med sina valpar men ändå hjälper till och visar och stöttar = toppenbra upplägg för oss). 2600:-
 
  • Gilla
Reactions: Is
Kan ju skilja ganska mycket beroende på plats, typ av instruktör, m m. Brukshundklubbar har ju ofta ideella instruktörer så det blir ju oftast billigare, men man måste bli medlem om man inte redan är det.

Ett exempel där instruktören tar samma pris och samma milersättning och samma antal personer/tillfälle. Känd och duktig instruktör:
- Tvådagarskurs utomhus på vår egen klubb (dvs ingen hyra) 1900 kr/person.
- Endagarskurs inomhus så hallhyra tillkommer, 1200 kr. Inomhushallar är dyra på helgerna...
 
  • Gilla
Reactions: Is
Tack alla. Vet inte om jag egentligen blir så mycket klokare men tycker det är intressant så fortsätt gärna skriva om fler tittar in.

Vi är ju en av Sveriges minsta BKs, långt ifrån Stockholm och det gör ju automatiskt att all vår verksamhet är lite billigare.
Men när vi tar in privata - mer eller mindre kända- instruktörer så måste ju dom ha sin lön oavsett. Så vi hamnar ju i en lite dålig spiral där vårt utbud av kurser tillslut blir ganska smalt om folk inte vill eller har möjlighet att betala de lite dyrare instruktörerna. Det kryllar ju heller inte av instruktörer ute i skogarna så vi får ju alltid också räkna med ganska saftig reseersättning.
 
När jag gick fortsättningskurs förra sommaren betalade jag 1500 kr för 6 tillfällen á 1h per gång, det var då i privat regi och inte via BHK. Detta året tror jag de höjt till 1600 kr. Minns inte exakt hur många platser det var på kursen men någonstans 8-10 st.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 549
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 926
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp