Kväva valp i säng

Jag har hört om marsvin som dött när barn sovit med dom. Men jag tänker att en hund är större, rörligare och kan "prata" mer om den måste ge besked om att den inte har det bra.

Med samsovning med barn/babyer har det hänt att barn kvävts. Jag har läst om det när man sovit i hängmatta med små barn, baby som sovit i bärsele/sjal eller väldigt trångt i tex en soffa och föräldern varit påverkad.

Risken är väl om något väldigt litet sover med en och surrar sig in tex täcket och inte får luft. Hade kanske valt att ha en korg nära sängen, men så vet man ju inte om valpen vill sova där ändå ^^ tror inte det är väldigt stor risk att kväva valpen om man har god plats och är nykter, men risken finns kanske, om än väldigt liten / minimal.
 
Men om valpen säger till att den är nödig så anser jag att man bör gå ut med den. Den kan ju lära sig att säga till innan den är fysiskt kapabel att hålla sig längre stunder.
Min förra hund sa till från dag ett. Det tog ändå nästan ett år för honom att bli rumsren. Mycket jobb utan lön det där med nattvandringen. Dagtid sa han inte till
 
Tror risken för kvävning är liten, men vet ej hur stor risken är att barnet råkar sparka valpen eller rulla över den, och skada valpen av misstag på så sätt eftersom små valpar lätt kan skada sig.
Skulle rekommendera en korg åt valpen bredvid sängen istället.
 
Frågan gäller inte egentligen var valpen ska sova. Det kanske blir hos mig eller sonen det beror på hur valpen är och vilka behov den har. Det får vi se

Frågan gäller. Om valpen sover hos mig eller min son finns det risk för att vi kväver den lilla. Jag har hört om flera som sovit med små valpar men aldrig om någon som blivit kvävd. Var är era erfarenheter kring det?
Absolut inte.
Jag har sovit med samtliga valpar i sängen direkt och jag har också en liten ras.
Har även låtit egna valpar sova i sängen då och då dvs valpar som bara är 6-7 veckor.
Dock brukar jag lägga en tjockare madrass nedanför sängen ifall dom får för sig att hoppa ner under natten :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 435
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 862
Senast: Hermelin
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 934
Senast: Whoever
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 051
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp