Kval till unghäst-VM

L

Lill-my

Nu har resultaten kommit, kolla på www.tidningenridsport.se
Bland femåringarna kom två godkända hingstar i topp, Santana och Hermes. Sexåringarnas klass hade bara 4 startande, Tellwell vann. Var det någon som var där och tittade? Vad tyckte ni, tror ni de står sig i konkurrensen nere i Tyskland? Är det någon annan som ni tycker borde få åka?

Startar ny tråd eftersom den gamla blev flyttad. Moderator: har inte detta med avel att göra tycker du? Unghäst-VM är ju till för att jämföra de olika avelsförbundens uppfödningar.
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Surt att Per Sandgaard när han äntligen blivit svensk kanske ska starta en dansk unghäst i VM (Angrib Firfod). :crazy:
Jag såg inte kvalet men om inget fantastiskt har hänt med 5-åringarna sedan jag såg dem sist klarar de inte konkurrensen i Verden. Tellwell räcker till gångartsmässigt men där behövs ett pilotbyte om det ska räcka hela vägen.
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Av 5-åringarna föredrar jag Hermes, gillar honom. Det är dock svårt att komma ner och tävla på tyskarnas hemmaplan. De vet precis hur hästarnas ska visas för att de ska få bra poäng. Håller med om den sista meningen du skrev.
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Någon som vet varför MT slutade rida honom? Jag förstår om man själv vill glänsa på en jättefin häst men det är väl ännu roligare om det går ännu bättre för hästen med en annan ryttare? Även om man går miste om chansen att rida ett VM.
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Swedski skrev:
Surt att Per Sandgaard när han äntligen blivit svensk kanske ska starta en dansk unghäst i VM (Angrib Firfod). :crazy: .

Han väljer nog den häst han har chans att placera sig med. Han bryr sig sannolikt inte ett dugg om ursprunget. Det hade inte jag gjort heller. Jag tror att det bara är ni, vissa uppfödare, som tycker att sådant är viktigt. Ryttarna anser att en bra häst är en bra häst, punkt slut. I alla fall alla jag har kontakt med.
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Lill-my skrev:
Nu har resultaten kommit, kolla på www.tidningenridsport.se
Bland femåringarna kom två godkända hingstar i topp, Santana och Hermes. Sexåringarnas klass hade bara 4 startande, Tellwell vann. Var det någon som var där och tittade? Vad tyckte ni, tror ni de står sig i konkurrensen nere i Tyskland? Är det någon annan som ni tycker borde få åka?

Startar ny tråd eftersom den gamla blev flyttad. Moderator: har inte detta med avel att göra tycker du? Unghäst-VM är ju till för att jämföra de olika avelsförbundens uppfödningar.
Det blir väl som vanligt - det går " sådär "...men absolut inte hela vägen....

Vilka hästar kommer Minderhoud och dom andra stötarna med ? Någon som har koll ?

Jag har sådan lust att åka ner ...:banana:

Helen
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Sara-Ida skrev:
Han väljer nog den häst han har chans att placera sig med. Han bryr sig sannolikt inte ett dugg om ursprunget. Det hade inte jag gjort heller. Jag tror att det bara är ni, vissa uppfödare, som tycker att sådant är viktigt. Ryttarna anser att en bra häst är en bra häst, punkt slut. I alla fall alla jag har kontakt med.

Javisst skiter de i det.Problemet är väl att de inte hittar "en bra häst" bland de svenska uppfödningarna, eller hur?:p
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Jag är nog där! :)

Har varit där de senaste 2 åren. Det roliga är ju att jag är där med tyskar och således inte pratar någon svenska. Det är dessutom ingen som känner mig vilket innebär att de svenskar som är där inte har någon aning om att jag förstår vad de säger! :eek: Tyvärr vet ju inte jag vilka alla de är heller, men lite underhållande är det iaf!

/C - tjuvlyssnare
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Swedski skrev:
Jag såg inte kvalet men om inget fantastiskt har hänt med 5-åringarna sedan jag såg dem sist klarar de inte konkurrensen i Verden. Tellwell räcker till gångartsmässigt men där behövs ett pilotbyte om det ska räcka hela vägen.


Är nästan säker på att du har rätt.

Ska bli spännande & se vilka de skickar för det blir visst inte klart förrän efter Falsterbo.

Jag ska kanske, kanske till Verden som hästskötare.. Ska bli hur kul som helst isf!!
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Haha! Kom dock på att jag avslöjade mig förra året en gång. Satt och fikade med vår dåvarande beridare, Fru Balkenhol och två till tyskar när en svensk hingstägare satte sig vid vårat bord. Jag satt och glodde i min kopp med stora öron mest hela tiden. Sen drog beridarens hund iväg med mig och jag helt spontant skrek "Nej, kom hit". :crazy:

Då tittade han skumt på mig och gick straxt därefter...
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Swedski skrev:
Javisst skiter de i det.Problemet är väl att de inte hittar "en bra häst" bland de svenska uppfödningarna, eller hur?:p

Ok, du menar så... Det är bara att köra hårt! Endera dan är det du (eller kanske jag) som står för Pers nästa stjärna :D
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Ja, jag var där. Inte mycket till publik, jag och resten var varje häst/ryttares egen supporterskara. Omöjligt att höra resultaten pga kassa högtalare och en massa snack runt omkring så jag kan inte säga något om siffrorna.

Bland 5-åringarna vann som du skrev Santana vilket jag kan förstå med tanke på hans rörelsemönster. Hade det varit en "vanlig" tävling hade jag i alla fall satt Hermes före eftersom han såg mjukare och mer genomriden ut. Santana sladdade väldigt mycket i vänstervarvet. Dessutom skilde det bara några tiondelar i poäng dem emellan.

Telwell vann bland de tre 6-åringarna och han var starkast i klassen, både fysiskt och prestationsmässigt. Han var faktiskt mycket fin och komentarerna runt omkring var att han hade utvecklats enormt på ett år.

Hur dessa hästar står sig internationellt har jag ingen aning om, det får andra sia om.
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Det verkar som Hans Peter M ligger bra till att komma med Uptown (Kennedy- Ubis- Joost) och Gameboy (Gribaldi- Pion).
En hoppstammad, och en dressyrdito alltså! ;)
mvh
 
Sv: Kval till unghäst-VM

hoppsann skrev:
Det verkar som Hans Peter M ligger bra till att komma med Uptown (Kennedy- Ubis- Joost) och Gameboy (Gribaldi- Pion).
En hoppstammad, och en dressyrdito alltså! ;)
mvh
Vilka fler är kvalade eller på gång från Holland och de tyska förbunden då ? Är det någon som vet ?

Helen
 
Sv: Kval till unghäst-VM

I Holland är inte uttagningarna klara. Att jag gissar på att de två kommer, är att de har vunnit i stort sett allt.
Men vilka fler som kommer efter där, är lite mer öppet.
Cyllene har säkert koll på tyskarna?
mvh
 
Sv: Kval till unghäst-VM

www.eurodressage.com rapporterar fortlöpande vilka som klarat kvalgränsen för att vara aktuella för unghäst-VM.
Kan någon förresten förklara varför Danmark får skicka FYRA hästar och Sverige bara TRE. Är inte vår avel ungefär lika stor som Danmarks, om inte större (antal ston i avel)?:confused: :devil:
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Jag har faktiskt ingen aning om hur det ser ut för tyskarna. Däremot så vet jag att de flesta väljer att satsa på Bundeschamp istället för unghäst-VM. Det finns ju inget som är större än det...

Våra hingstar går Bundeschamp-kval i Elmlohe helgen innan unghäst-VM, om jag förstått saken rätt.
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Swedski skrev:
www.eurodressage.com rapporterar fortlöpande vilka som klarat kvalgränsen för att vara aktuella för unghäst-VM.
Kan någon förresten förklara varför Danmark får skicka FYRA hästar och Sverige bara TRE. Är inte vår avel ungefär lika stor som Danmarks, om inte större (antal ston i avel)?:confused: :devil:

Kan det bero på resultaten året innan? Jag gissar bara.
Hur som helst så läste jag i dag att det verkar vara svårt för de belgiska ryttarna att få reda på vad som gäller för att de ska kunna kvala.Tydligen har tre av fyra kval redan gått utan att många ryttare har vetat om det. Mer om det kan man läsa här
http://www.eurodressage.com/reports/shows/2006/06wcyh/06-07-belgium.html
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Vad menar du med att Uptown är hoppstammad-Kennedy har förvisso Saluut som morfar(även far till Zeppelin)men är det så mycket hoppblod i honom?

undrande
barb
 
Sv: Kval till unghäst-VM

Tja det beror ju lite på hur man ser det! :)
Om vi börjar med fädernet, så var ju Ferro hopphäst från början, hann med msv, om inte jag minns fel när jag hade kontakt med hans ägare, innan han omskolades till dressyrhäst, vilket ju han blev "på äldre dar".
Ferros stam är ju ren hopp, fast med hingstar som lämnat gång. Ulft (Le Mexico hopp - Pericles xx hopp och gång). Ferros morfar Farn är väl mest känd för att vara far till Nimmerdor, men är ju även morfar till tex Fighting Alpha och många fler trevliga hopphästar.
Och Roffe har ju faktiskt tävlat en Ferro! ;)
Saluut är ju efter Ronald, men har nog kanske lämnat lite mer dressyrhästar.
Liguster har väl inte lämnat så mycket alls och då lite av varje.
Joost är väl sedan så mycket hopp det går an att bli.

Mödernet.
Först och främst tillhör han ju en av mina favoritlinjer, Karlalinjen, som ju tex Aerline H tillhör. Övriga medlemmar, varav många har varit både på OS, Falsterbo och Scandinavium är:
Brasil, Darinier La Silla, Gallarius, Hilltop Giotto (Oki, ren dressyrhäst! ;)), Lancelot, Nabuur, Zucarlos , Icamorca, Just an Illusion, Mr Blue (som toppar det holländska hoppindexet) och Jupilot.
Även om familjen lämnat mycket goda dressyr och avelsdjur, så är det väl ändå i hoppningen de har fått det absoluta genombrottet?
Ubis har väl lämnat lite av varje, är bla morfar till Kafka e Concorde. Han är nog godkänd i AES?
Därefter kommer Joost igen, och igen, mer hopp får man nog leta efter
Senner vars far är Sinaeda, som ju via Irco Marco har fört hoppgenerna vidare i sverige. Senner ligger ju tex i mödernet på Darnier la Silla, Jupilot och den i Sverige tillfällige Orestus.

Nu får ju var och en bestämma vad man tycker är vad, men om man går tillbaka och ser på Uptowns ypperligt välavvägda stamtavla, där man hittar återkommande hingstar som Joost, Furioso xx, Cottage Son xx, och det trevliga stoet Dorette, på i de flesta fall långt fler än 2 ställen, så lutar det åt hopp?
Eller varför inte. En kanonhäst som kan sitta och krumelura hur länge som helst, med hjälp av sina hoppbetonade muskelgrupper, men som samtidigt har fått ta del av hopphingstar med mycket gång samt ett starkt möderne, så kan det bli en hur kalas dressyrhäst som helst?
Jag gillar ju bägge delar! :D
mvh
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 087
Senast: dobbis
·
Avel Nytt försök efter lite påminnelse från moderator... Men jag har saknat en sånhär tråd på avel, med lite allmänt skvaller, tjöt och...
19 20 21
Svar
411
· Visningar
66 040
Senast: cirkus
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
24 954
Senast: supercassie
·
C
Avel Jag föreslår att vi håller en tumme för "di svenske" nere i Verden! Kanske även en "extra tumme" för Ploppi och hennes fina uppfödning i...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: Hiddeous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp