Kvalificerad djurvårdare BYS (Skara)

Design05

Trådstartare
Hej!
Någon som har gått den utbildningen? Jag har sökt och fått en plats, men är tveksam till kompetesen man får.
Det finns även en utbildning som vuxengymnasium utanför Östersund med samma slutresultat men endast 35 veckor, vilket är betydligt kortare än 1,5 år på BYS. Vuxengymnasiet måste dock min hemkommun finansiera och de har nekat detta då jag redan har slutbetyg från gymnasiet och har ett jobb.
Utbildningen på BYS är framtagen efter önskemål från branchen men vad nytta gör djurvårdare nivå 2 egentligen? D9-kompetens kan jag gå en kurs på ett par helger och ta själv rent krasst. Har också pratat med en klinikchef på ett djursjukhus som var tveksam om den var värd att gå.


Någon som har gått eller känner någon som har? Jag fattar att man får massa teoretisk och praktisk kunskap så klart, men är det värt att ta tjänstledigt 1,5 år, studielån och släpa med hästar och hund över halva Sverige :confused:

Tacksam för hjälp :)

https://www.studentum.se/skola/natu...kolan-i-skara/kvalificerad-djurvardare-336074

https://dillegard.se/vuxenutbildning/
 
Gå utbildningen till leg djursjukskötare istället om det är möjligt.
Bättre arbetsmöjligheter och du kommer ha bättre kompetens.
Tack, jag det är lite så jag resonerar men det som ligger lite i fatet är ju att den är 3 år. Och tänk om jag tackar nej till BYS och inte kommer in på SLU... Frågorna är många :D
 
Absolut gör djurvårdare nytta, men tycker också du bör satsa på djursjukskötare istället om du ändå vill jobba med djur på det sättet.
 
Jag hade nog inte tyckt att det är värt med tanke på vilka arbetsuppgifter du får sen, dålig lön samt inte direkt något yrke att vidareutveckla/vidareutbilda sig inom.
Satsa på leg. Dss istället. De tre åren går oerhört fort och du kommer kunna ta igen den förlorade inkomsten rätt fort då du har mycket större chans till en högre ingångslön, bättre löneutveckling, mer varierande arbetsuppgifter och större möjlighet till vidareutbildning och kompetensutveckling. Det är också lättare att få jobb och är ett framtidsyrke medan de olika nivåerna på djurvårdare riskerar att försvinna då det bara är övergångsregler just nu, dvs det finns risk att du inte längre får utföra vissa moment om några år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp