Kvalificerad för betäckning?

sandrafors

Trådstartare
Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på?
Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst.
Jag vill främst vara med om att ha fött upp ett föl och vara med om dräktighet och allt roligt och spännande det innebär med att avla fram ett föl.

Men målet är ju att få fram en duglig travhäst för tävling. Hur ska man tänka och bedöma om stoet duger i avel?

Stoet har jag haft från hon var ett år. Nu är hon sex. (född -08)

Info
- Lätt att köra in med ett behagligt temperament och inställning
- Premade som tvååring utan problem
- Kvalade på fin tid som treåring och hann även starta 2 ggr godkänt och med pengar
- Ganska sparsamt tagen, dock inte på grund av hästen utan min inställning
- Gjort 24 starter hittills (är i full kondition och ska tävla fortsättningsvis också)
- Statistik 4-3-3, 136 800 kr insprunget för dagen
- Rekord 14.8 ak, 15,8 am
- Har mycket kvar att ge, aldrig sprungit sig slut och utvecklingen går bara framåt. Har i år debuterat i V75. 6:e placering genom att lugnt följa med och en fin spurt till slut när hon kom fri.
- Korrekt benställning, fin exteriör, ca 158 cm mkh
- Negativt är att hon är plattfotad. Dock inga problem om skoning med sulor.
- Avelsindex 105, inavelskoeff 7,37
- Mamman har lämnat flera avkommor som startat med ok resultat.
- e. Sugar Trader ue. Sugarcane Hanover
- Negativt att pappan inte lämnat några särskilt intressanta avkommor, och jag bedömer honom som inte alltför lyckad i aveln.

Är det tillräckliga grunder till att fundera på betäckning efter tävlingskarriären?
Blir hennes stam för inaktuell och otillräcklig om man skulle betäcka om 2-3 år?
Vad anser ni skulle behövas för framtida prestationer för att de ska ge något avelsvärde?
Värderas lång karriär och hållbarhet tycker ni, eller är det tidiga prestationer som räknas?

100 saker kan ju gå fel på vägen med avel och slutresultatet men jag vill iallafall ha någorlunda förutsättningar för att det ska kunna bli bra rent teoretiskt.
Jag tänkte mig en hingst i 30-max50 tkr klassen.
 
Ingen som har någon åsikt om det skulle vara rimligt att betäcka mitt sto?
Skulle DU betäcka ett sådant sto?
Vad tycker DU ett sto ska ha för kvalitéer och prestationer för att hon ska ha ngt i aveln att göra?
 
Om det var för att behålla avkomman själv och jag var nöjd med stoet (som du verkar vara) så hade jag betäckt henne utan att tveka. Till försäljning kanske lite mer tveksamt men inte omöjligt där heller.

Stoet har gjort hyfsat ifrån sig och det beror lite på vad syskonen gjort också. Men mindre hästägare som bara har en eller två hästar brukar värdera hållbarhet och lång karriär högre än stam om det finns resultat på stoet. De som köper för snabb start, typ bolag brukar ju gilla att hästen är snabbt i träning och till start. Så bägge delar är gångbart fast till olika typer av köpare.

Det jag har märkt själv på mina ston är att "bra syskon/släktingar" värderas högre än stoets egna meriter. Men för övrigt är jag alldeles för ny inom travavel för att kunna svara på dina andra frågor. Det jag alldeles säker vet är att den låga inavelskoeff kommer att göra det lättare att hitta hingst i alla fall.
 
Om det var för att behålla avkomman själv och jag var nöjd med stoet (som du verkar vara) så hade jag betäckt henne utan att tveka. Till försäljning kanske lite mer tveksamt men inte omöjligt där heller.

Stoet har gjort hyfsat ifrån sig och det beror lite på vad syskonen gjort också. Men mindre hästägare som bara har en eller två hästar brukar värdera hållbarhet och lång karriär högre än stam om det finns resultat på stoet. De som köper för snabb start, typ bolag brukar ju gilla att hästen är snabbt i träning och till start. Så bägge delar är gångbart fast till olika typer av köpare.

Det jag har märkt själv på mina ston är att "bra syskon/släktingar" värderas högre än stoets egna meriter. Men för övrigt är jag alldeles för ny inom travavel för att kunna svara på dina andra frågor. Det jag alldeles säker vet är att den låga inavelskoeff kommer att göra det lättare att hitta hingst i alla fall.
Ja tanken är ju att behålla avkomman själv. Men samtidigt är det ju så att man inte alltid vet hur ens liv ser ut i framtiden så jag vill ju inte att det är ett totalt osäljbart föl pga dåligt avelsmaterial OM jag tvingas sälja.

Av mitt stos syskon har 8 av 11 startat. (två är fortfarande så unga och en är död utan att ha hunnit starta).
7 av de 8 startade har vunnit minst 1 lopp och en som mest 17 gånger.
Statistiken på mammans avkommor är
11 färdigreg. svenskfödda avk. (inkl.mock)
280 starter
42 segrar
1 245 744 kr total vinstsumma

Jag tycker det låter okej men jag har inte alls någon erfarenhet av att bedöma sånt här och avelsvärde... :P
 
Om det var för att behålla avkomman själv och jag var nöjd med stoet (som du verkar vara) så hade jag betäckt henne utan att tveka. Till försäljning kanske lite mer tveksamt men inte omöjligt där heller.

Stoet har gjort hyfsat ifrån sig och det beror lite på vad syskonen gjort också. Men mindre hästägare som bara har en eller två hästar brukar värdera hållbarhet och lång karriär högre än stam om det finns resultat på stoet. De som köper för snabb start, typ bolag brukar ju gilla att hästen är snabbt i träning och till start. Så bägge delar är gångbart fast till olika typer av köpare.

Det jag har märkt själv på mina ston är att "bra syskon/släktingar" värderas högre än stoets egna meriter. Men för övrigt är jag alldeles för ny inom travavel för att kunna svara på dina andra frågor. Det jag alldeles säker vet är att den låga inavelskoeff kommer att göra det lättare att hitta hingst i alla fall.
Kommer avelsindex bara sjunka med åren eller hur räknar de avelsindex? Är det bara prestationer innan 6 års ålder som påverkar avelsindexet?
 
Vet inte helt hundra hur de räknas ut men ett av mina ston som är över 6 år med råge har fått höjt sitt p g a avkommornas resultat de senaste åren.
 
Någon fler som har åsikter om det är något att avla på? Av en bekant med erfarenhet av avel fick jag rådet att Nej, hon är inte värd att avla på. "köp något bättre för samma pengar". Jag kan ju förstå resonemanget, absolut. Men är det bara inte en bra idé eller är det rent av en DÅLIG idé?

Några fler som kan säga om ni skulle kunna tänka er att avla på mitt sto för att behålla avkomman själv och få vara med om allt underbara? :)
 
Någon fler som har åsikter om det är något att avla på? Av en bekant med erfarenhet av avel fick jag rådet att Nej, hon är inte värd att avla på. "köp något bättre för samma pengar". Jag kan ju förstå resonemanget, absolut. Men är det bara inte en bra idé eller är det rent av en DÅLIG idé?

Några fler som kan säga om ni skulle kunna tänka er att avla på mitt sto för att behålla avkomman själv och få vara med om allt underbara? :)
Fast det är rätt många som tänker så, och så händer det något i livet och så står du där med en häst som ingen vill ha... Om man nu absolut vill ha ett föl med alla risker det innebär så är det smartare att försöka leasa ett bra avelssto och ta ett föl istället.
 
Fast det är rätt många som tänker så, och så händer det något i livet och så står du där med en häst som ingen vill ha... Om man nu absolut vill ha ett föl med alla risker det innebär så är det smartare att försöka leasa ett bra avelssto och ta ett föl istället.
Ja det har ju även varit min frågeställning "står jag med ett totalt osäljbart föl om allt inte går enligt plan"? Räknas mitt sto som så dåligt att fölet blir något "ingen vill ha"?
 
Kommer avelsindex bara sjunka med åren eller hur räknar de avelsindex? Är det bara prestationer innan 6 års ålder som påverkar avelsindexet?
Normalt minskar indexet med en enhet per år pga generationsväxlingarna. Det ska bara vara prestationer tom 5 års ålder som påverkar index. Sedan kan ditt sto få högre index igen om hon får avkommor som presterar.
Lång karriär och hållbarhet är mest miljörelaterat i mina ögon!
Hästar som haft en lång karriär med prickfria ben och har låg segerprocent, är troligtvis inte mer hållbar än den med lång karriär, som har skavanker, men en hög segerprocent! Den första har hållit för att den inte "ger allt"!
Det som skiljer dem är löphuvudet, en häst som vill vinna och tar ut sig kommer alltid att ha mer skavanker än den som bara springer och sällan sätter nosen först! Det är min personliga åsikt!
Vore ditt sto mitt skulle jag nog ge henne någon chans i aveln om avkomman ska behållas, det är nog svårt att få igen pengarna om du vill sälja!
Jag skulle inte ta någon dyr hingst utan en billigare som jag gillar, som passar stoet blodsmässigt, förstärker det som stoet har bra exteriört och kompenserar hennes brister!
Ditt stos index ligger lite under gränsen för 2008 årskullens gräns för de 20% bästa som är 109,4, men hon är över medelindexet för svenska ston i den kullen som är 103,19.
Fadern Sugar Trader kommer ur ett riktigt fint möderne, även om han inte lämnat kanon själv och Sugarcane Hanover är elithingst!
Ska du avla för att sälja byt sto!
Kör du in avkomman och tränar den + att den visar talang så kommer den att gå att sälja, men är svår att sälja som otränad ettåring!
 
Normalt minskar indexet med en enhet per år pga generationsväxlingarna. Det ska bara vara prestationer tom 5 års ålder som påverkar index. Sedan kan ditt sto få högre index igen om hon får avkommor som presterar.
Lång karriär och hållbarhet är mest miljörelaterat i mina ögon!
Hästar som haft en lång karriär med prickfria ben och har låg segerprocent, är troligtvis inte mer hållbar än den med lång karriär, som har skavanker, men en hög segerprocent! Den första har hållit för att den inte "ger allt"!
Det som skiljer dem är löphuvudet, en häst som vill vinna och tar ut sig kommer alltid att ha mer skavanker än den som bara springer och sällan sätter nosen först! Det är min personliga åsikt!
Vore ditt sto mitt skulle jag nog ge henne någon chans i aveln om avkomman ska behållas, det är nog svårt att få igen pengarna om du vill sälja!
Jag skulle inte ta någon dyr hingst utan en billigare som jag gillar, som passar stoet blodsmässigt, förstärker det som stoet har bra exteriört och kompenserar hennes brister!
Ditt stos index ligger lite under gränsen för 2008 årskullens gräns för de 20% bästa som är 109,4, men hon är över medelindexet för svenska ston i den kullen som är 103,19.
Fadern Sugar Trader kommer ur ett riktigt fint möderne, även om han inte lämnat kanon själv och Sugarcane Hanover är elithingst!
Ska du avla för att sälja byt sto!
Kör du in avkomman och tränar den + att den visar talang så kommer den att gå att sälja, men är svår att sälja som otränad ettåring!

Tack för utförligt svar och resonemang :) I vilken prisklass är en "billigare" hingst?
Okej, jag får kanske ta att vid en ev. försäljning inte få pengarna tillbaka.. Men känns roligt att höra att hon inte skulle va den sämsta att avla på :)
 
Tack för utförligt svar och resonemang :) I vilken prisklass är en "billigare" hingst?
Okej, jag får kanske ta att vid en ev. försäljning inte få pengarna tillbaka.. Men känns roligt att höra att hon inte skulle va den sämsta att avla på :)
Jag räknar väl bokning+fölavgift under 20.000 kr som en billigare hingst, under 10.000 lågpris! Sen drar ju kostnaderna för semin, transportsperma, uppstallning mm i väg beroende på vad man väljer där, den kostnaden blir ju ungefär densamma oavsett levande fölavgift på hingsten, om man inte väljer fryst sperma förstås!
Det finns ju en del unga hingstar i aveln som har ett hyffsat lågt pris, sen är det en chansning i sig med en oprovad hingst!
Några intressanta hingstar är bland annat Red Hot Dynamite, Hard Livin, Never Again, One Too Many m fl, det finns ganska många intressanta hingstar under 20.000 när man ska behålla avkomman själv tycker jag! Med naturlig betäckning finns tex Omega Boko och Big Cheese, billigt!
Det finns ju ett gäng provade också tex Allstar Hall, Mr Pine Chip (vet dock inte prisklassen nu och i år har han stått i Finland i fjol var dock lev fölavgift 15.000 kr),) Jobie Tempest, Good As Gold, Super Photo Kosmos bl a, som lämnar hyggliga hästar och en och en annan årgångsfinalist också!
Men skulle du vilja prova en lite dyrare hingst som det snackas gott om nu och som har sin första tvåårskull ute nu, så skulle Zola Boko blodsmässigt vara intressant till henne tycker jag!
http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&sire=zola+boko&dam=Sanna+Karin
 
Senast ändrad:
Gud vad kul med förslag på hingstar :) Det är ju inte aktuellt än med betäckning, tävlingkarriären är inte över förhoppningsvis tävlar hon minst ett år till. Gissar att de blir betäckning våren 2016 isåf :) Då hinner man ju utvärdera Zola Bokos avkommor också. 20-40000 hade jag väl tänkt som hingstbudget. Sen förstår jag ju att jag måste utvärdera senare igen om min häst ska vara i aveln alls. Men jag hoppas hon fortsätter prestera och inte dalar.
 

Liknande trådar

Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 756
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 764
Senast: smulan87
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 218
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 541
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp