Kvalité på bett

lisajohan

Trådstartare
Hejsan vår nyinridna 8 åring rids på tredelat sperenger med lösa ringar. Det fungerar väl men jag vill även prova ett tredelat med fasta ringar. Sprenger står ju naturligtvis högst upp på listan men undrar om det finns något annat märke på bett som håller bra kvalité men som är billigare då jag inte vet om hon gillar ett med fasta ringar. Vad hade ni rekommenderat för märke?
 
Kvalitetsbett ligger på den prisnivån. Bombers och Neue schule är bra märken.

Stubben har ju tagit några kliv framåt på bettfronten men jag har inte koll på pris, skulle tro att kvalitén är bra. Mitt Hackamore därifrån är jättefint.
 
Hejsan vår nyinridna 8 åring rids på tredelat sperenger med lösa ringar. Det fungerar väl men jag vill även prova ett tredelat med fasta ringar. Sprenger står ju naturligtvis högst upp på listan men undrar om det finns något annat märke på bett som håller bra kvalité men som är billigare då jag inte vet om hon gillar ett med fasta ringar. Vad hade ni rekommenderat för märke?

De flesta ridsportsbutiker lånar ut bett ifrån sprenger emot en depositionsavgift som dom drar av om du sen köper ett sånt :)

Jag skulle aldrig köpa annat än Sprenger och liknande märken, munnen är så viktig att vara rädd om :)
 
De flesta ridsportsbutiker lånar ut bett ifrån sprenger emot en depositionsavgift som dom drar av om du sen köper ett sånt :)

Jag skulle aldrig köpa annat än Sprenger och liknande märken, munnen är så viktig att vara rädd om :)
Sant!! Utan en hel mun ingen ridhäst som vi vill ha det :)
 
Hejsan vår nyinridna 8 åring rids på tredelat sperenger med lösa ringar. Det fungerar väl men jag vill även prova ett tredelat med fasta ringar. Sprenger står ju naturligtvis högst upp på listan men undrar om det finns något annat märke på bett som håller bra kvalité men som är billigare då jag inte vet om hon gillar ett med fasta ringar. Vad hade ni rekommenderat för märke?
Jag har provat bett från både Sprenger och från billigare märken och jag har inte märkt någon skillnad på min häst.
 
Personligen märker jag ingen alls skillnad på märken så sett.

Det är mundelen som är intressant och avgörande. (Och ev bettringar)

Endel märken har däremot lite sina nischer och passar då hästen bättre (eller sämre).

Kanske har du någon kompis som kan tänka sej att låna ut så du slipper köpa?
Eller butik som redan föreslagits :)
 
Stübben håller samma kvalitet som Sprenger skulle jag säga, och är något billigare - men i stort är det ändå samma, inga billiga bett.
 
Det finns många billiga bett som är bra. På bett med fasta ringar är det viktigaste att det inte är glapp i infästningen till ringen så att det nyps.
 
Jag vill vara inflika att det inte är märket på bettet som gör komforten utan allt beror på hur hästens mun är utformad. Har den brett/smalt mellan lanerna, låg/hög gom, mycket/lite tandkött osv osv.
Sen kanske man ska kolla på materialet på bettet. Ett med koppar kan vara bra att undvika med tanke på urlakning.
Tränsets inpassning är också mycket viktigt då hästens huvudanatomi väldigt sällan är helt symmetrisk.
 
Jag vill vara inflika att det inte är märket på bettet som gör komforten utan allt beror på hur hästens mun är utformad. Har den brett/smalt mellan lanerna, låg/hög gom, mycket/lite tandkött osv osv.
Sen kanske man ska kolla på materialet på bettet. Ett med koppar kan vara bra att undvika med tanke på urlakning.
Tränsets inpassning är också mycket viktigt då hästens huvudanatomi väldigt sällan är helt symmetrisk.
Nyfiken, vad för urlakning och varför är den dålig? För hästen eller kvalitén på bettet? :)
 
@lisajohan börja med att prova ett bett med de ringarna innan du köper något svindyrt.

I min erf är det sällan några jätteskillnader mellan lösa/fasta ringar Osv, på en häst som generellt fungerar bra på bett och inte har några munproblem.

Om du upplever munnen på hästen som något du känner skulle vara ett primärt problem hade jag velat dels kolla den i munnen om du inte gjort det, och sen gärna haft tränare som kan hjälpa till med att råda om det verkar vara bettet i sak som är det som stör .

Jag ser inget i ditt inlägg som tyder på såna problem så jag hade helt enkelt lånat nåt bett av nån (eller hyrt ett Sprenger) att prova någon vecka 👍
 
@lisajohan börja med att prova ett bett med de ringarna innan du köper något svindyrt.

I min erf är det sällan några jätteskillnader mellan lösa/fasta ringar Osv, på en häst som generellt fungerar bra på bett och inte har några munproblem.

Om du upplever munnen på hästen som något du känner skulle vara ett primärt problem hade jag velat dels kolla den i munnen om du inte gjort det, och sen gärna haft tränare som kan hjälpa till med att råda om det verkar vara bettet i sak som är det som stör .

Jag ser inget i ditt inlägg som tyder på såna problem så jag hade helt enkelt lånat nåt bett av nån (eller hyrt ett Sprenger) att prova någon vecka 👍

Har precis haft vet/tandis ute och dragit ut två vargtänder och slipat ner två rejäla hakar på henne. Hon är helt nyinköpt och precis inriden och vet ju inte riktigt vilket bett hon tycker bäst om ännu. Hon rids nu på tredelad med lösa ringar och det fungerar bra. Meeen kanske tycker hon om fasta ringar bättre. Därför jag letade ett tredelat med fasta ringar som har bra kvalité men som inte är riktigt så dyrt innan jag vet vad min tjej tycker om.

Låna var ju faktiskt en bra ide, har inte riktigt tänkt på det ....
 
@lisajohan aha. Låna är verkligen guld. Inte sällan behövs flera dagar innan man känner hur hästen verkligen fungerar på betten. Om den är ny och dessutom nyligen fixad i munnen hade jag definitivt velat låna och prova istället för att köpa svindyra på chansning . Lycka till !
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 042
Senast: tuaphua
·
Utrustning Lite konstig rubrik, men jag ska förklara. Rider hästen med tredelat med fasta ringar. Jag upplever att bett med fasta ringar ofta...
Svar
10
· Visningar
1 146
Senast: Marty
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 691
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 859
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp