Kvalité på ridbyxor

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag tror jag blir tokig, mina ridbyxor gick sönder igår och då har jag bara använt dom sen i våras, det är dessutom andra paret på ett år som går sönder.
Är det normalt eller är det galet dålig kvalité på mina ridbyxor? :cautious:
Jag tycker att ridbyxor jag hade förr om åren höll i flera år.

Jag hade kanske kunnat förstå det om jag hade ridit tre hästar om dan men jag rider kanske 4 gånger i veckan, promenerar en del i ridbyxorna också men dagar som jag inte har tänkt rida har jag andra byxor på mig i stallet.

Vad har ni för ridbyxor och hur håller dom?

Tar gärna tips på hållbara ridbyxor :)
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

VAR går de sönder?

Jag måste ha helskodda, annars nöter jag ut dem mellan låren på en månad. (Lite för tätt däremellan... :o:D)

Har hört om andra som främst nöter sönder knäna, sömmarna där spricker. Det måste ju ha med böjningen där att göra, de kanske rider med korta stigläder?
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Vart går de sönder?

Jag har flera par som haft i tio år och som är hela. Det är allt från Pikeur till Börjes. Om några av mina gått sönder har det varit en söm i helskoningen. En enda gång har tyget gått sönder men då var det ett billigt par som jag använde så gott som dagligen hela sommarhalvåret i en fem år.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Mina byxor från hööks sprack i sömmarna redan första gången jag hade dem.
Sen pik*ur, hv po*o och hors*life har hållt jätte bra.

Sen beror det ju på vilket tyg det är på byxorna. Man kan ju inte ens jämföra c*w's byxor med pik*ur. Jag köper inte från hööks längre, 700kr för ett par byxor som går sönder första gången man använder dem är det inte värt!
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Säger som de andra -var är det de går sönder?

Jag har inte haft några ridbyxor som gått sönder så fort och då har jag blandat, både Hööks, Pikeur, Kingsland osv. Har tex ett par Pikeur som jag inte vet hur gamla de är men de är kanske 7 år gamla och ser knappt slitna ut. Även speciellt ett par från Hööks (ser ut som kopior av de från Pikeur, men lite annorlunda tyg) köpta billigt på rea för ~5 år sen och de har använts mycket flitigt, tappat passformen något men inte ens sönder i någon söm.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Hrm, ja mellan låren ja, det är inte direkt något mellanrum där :o men det har jag aldrig haft heller och ändå inte nött så fort tidigare.
Kanske får prova helskoning nästa gång.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Även om jag har tjocka lår så går inte mina vanliga byxor sönder så fort som ridbyxorna.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Hööks ridbyxor har jag slutat köpa, de går sönder på en gång.

Numera är helskott grejen och helst Euro-Stars ridbyxor för de har hittils hållt bäst efter det kommer Cavallo och Pikeur.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Har nog aldrig lyckats slita hål i några ridbyxor, men jag använder bara Pikeur. Kvalitet lönar sig i längden. :)
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Jag rekommenderar Eurostar, kvalitén slår Pikeur med hästlängder. Mitt ena par är 7-8 år nu, flitigt använda och inte en skråma eller ens blekta.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Jag köpte ett par från Hööks där en söm gick upp vid skoningen typ första gången jag red i dem. Alla andra jag har verkar hålla för evigt, lite olika märken. :)
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Jag kan inte låta bli att reflektera över om ni köper i rätt storlek? Jag tycker att det är jättekonstigt att de går sönder. För mig har bara två par gått sönder någonsin, och då är jag ändå jättegammal:D
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Även om jag har tjocka lår så går inte mina vanliga byxor sönder så fort som ridbyxorna.

Fast så sitter du väl inte på samma sätt som på hästen med dom vanliga byxorna? ;)

Jag tycker också Eurostar varit kanonbra i kvaliteten. Har bara haft ett par, men dom köptes hyfsat billigt (7-800kr?) och höll kanske 7 år tills dragkedjan strejkade. Började väl vara liiite väl smånötta och noppiga vid det laget för att det skulle vara någon idé att laga.

Själv har jag dock lagt om strategi numera. Istället för att köpa ridbyxor i bra kvalitet som håller köper jag så billiga jag bara kan hitta på rea, gärna pull-on varianten som brukar vara väldigt bekväma och inte har någon dragkedja. För jag lyckas fläcka ner dom med olja eller annat fint som inte går bort, ha för bråttom i tvätten så jag nöter på dom onödigt mycket, eller allmänt göra dom JÄTTEsmutsiga så bara smutsen i sig borde nöta på dom onödigt mycket.
Använder gärna samma favoritridbyxor på mig jämt så länge det inte faller på att dom är i tvätten och inte hunnit torka än t ex.
Så numera satsar jag på ett par såna riktigt billiga per år.
Skulle kännas hemskt att köpa ett par för 1000kr och så lyckas jag själv sabba dom innan dom egentligen gått sönder. :o
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Är det i grenen de går så får man nog se till att man dragit upp benen på ridbrallorna så man kommer ner i sadeln.
Är det slitage mellan låren vete fasen. Då kanske helskott är grejen.

Jag har bara Pikeur. De brukar hålla ca 1,5 år-3 år. Men jag rider väldigt mycket och har ridbrallor på mig iom att jag jobbar med det.
Så mina brallor slits en hel del. Jag rider också barbacka med dem, kan tänkas bada med dem, rider offroad med grenar som rispar etc.

Alltså har jag träningsbrallor som är lite nyare och snyggare och såna jag har i bushen som kanske är lite mer använda.

Har ridit en del i stretchjeans med någon period med främst barbackaritter. De har alla gått sönder från mellan låren, under rumpan precis i en rispa ut till utsidan av benet. Alltid då jag satt mig i samma persons bil och dragit upp benen.:p
Som tur är har det varit vintertid med underställ..
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Dubbelt............................................
 
Senast ändrad:
Sv: Kvalité på ridbyxor

KL

Euro-star! Fyndade ett par på loppis här i sommras,100:- och dom ser helt nya ut! :D Lite tjockare tyg,väldigt stretchiga! Jag gillar inte alls dom där "långkallsongmjukis" byxorna,tycker dom blir noppriga och förstörda direkt,jag vill ha det där lite hårdare tyget,tycker det känns mer hållbart..

Har ett par från Hööks i lite hårdare tyg,använts FLITIGT,var inte en skråma på dom,trots att dom säkert är närmare 10 år nu,men nu sist så gav dragkedjan upp... Köpte dom för kanske 300:-.

Så jag tror lite på vad dte är för tyg också,inte bara märke.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Fast så sitter du väl inte på samma sätt som på hästen med dom vanliga byxorna? ;)

Ha ha, nä det förstås, men jag tänker mer på att det nöts när jag promenerar. Jeans brukar jag nöta på samma sätt som ridbyxor, precis mellan låren men oftast inte så här fort.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

:D Hi hi.

Jaa, jag tror jag har rätt storlek. Det förra paret så gick jag ner i vikt en del så dom blev lite stora och ville hasa ner hela tiden men då blev det vinter och dom var perfekta med en massa långkalsonger under. Det här paret tycker är lagom i storleken.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

Vad lustigt att läsa det här...
Jag köpte mina ridbyxor på ÖoB för en herrans massa år sedan och igår när jag cyklade hem från stallet så tänkte jag den mest underligaste tanke" Skall jag tvätta ridbyxorna nu igen eller börjar de bli för nötta och jag borde spara in på tvättandet....."då jag brukar tvätta dem en gång i veckan. Och finner det SÅ BESVÄRLIGT om jag måste köpa nya "igen"(ha,ha,ha!). Men främst kanske för att jag råkar gilla dessa ridbrallor och nej, ÖoB har inga fler. Inget alls i ridsportväg längre, tror jag.
Jag har även ett par helskodda ett par år gamla från Hööks men dem gillar jag inte alls men har dem ibland- bl.a på ett ridläger(en vecka) men de verkar också hålla fast de ärligt talat mest hänger på en galge i garderoben.
Men nej, jag tycker inte att ridbyxor skall gå sönder så fort som du beskriver. Synd att Sverker inte har kvar programet "Plus" då det varit högintressant att se och höra honom ge sig på ridbyxestandarden.
 
Sv: Kvalité på ridbyxor

:D Jag tänkte precis på Sverker när jag skrev tråden och tänkte just "ska det vara så här" och kastade ridbyxorna i soptunnan i mitt huvud.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Igår blev hunden opererad efter en livmoderinflammation, egentligen inga konstiga symtom, mer än att jag reagerade på att hon var inne...
Svar
10
· Visningar
876
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 291
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp