Mazarinen

Trådstartare
Har inte hittat någon annan tråd, så nu startar jag en tråd. För alla oss med 4 åringar.

Jag visade min 5 åring (fick föl förra året, och fick gå kvalitén iår) idag på kvalitén på Strömsholm. Och hon har skött sej jättebra. Kan ju säga redan nu att jag bara har haft henne i en månad, och hoppat henne 2 gånger. Så jag åkte dit och tänkte att vi gör vårat bästa. Hon har ju lite humör, så det var spännande.

Men hon har skött sej jättebra.

Poäng:

Veterinär: 10, 10p
Omdöme: mycket fin häst, torra ben, fint hull, bra musklad, fina hovar osv.

Gångarter:

Skritt: 7
Trav: 6
Galopp: 6
Helhetsintryck: 7p
Omdöme: Energisk häst, bra bakbensteknik, väldigt spänd för dagen.

Och hon var väldigt spänd, så det drog ner på gångarterna, då hon inte rörde sej lika mjukt och fint som hon brukar

Exteriör:

Typ: 7 (dom tyckte att hon var för låg, hon är 1.63)
Huvud, hals, bål: 8
Ben: 7

Uppsutten hoppning:

Teknik: 7
Uppförande: 7
Omdöme: Häst med god vilja, rytm och balans, Fin hoppteknik, speciellt i fram. Något spänd för dagen.

Och åter igen det som drog ner lite, Hon hoppade inte lika mycket genom kroppen som hon brukar, och hon ville inte riktigt öppna upp lika bra som annars i bak. Var ganska trött oxå, vilket jag förstår, mycket att ta in, många hästar osv.

23352002.jpg

Caresse Tau
2003
sto
E: Camaro M - Looping - Stanford​

Bilder och filmer vill vi även gärna se i den här tråden :D ;)

Kommer med en film senare då den laddat över.
 
Senast ändrad:
Sv: Kvalitén

Jag ska och kolla på kvalitén imorgon, ska bli riktigt kul, många spännande hästar och ryttare med :bump:
 
Sv: Kvalitén

Var ni oxå där, när startade ni??

Här kommer lite resultat från oss, från gårdagens kvalitet

Det gick inte så där jätte bra, gångartsdomaren gillade inte Toppen alls.:( Han fick bara 7 på skritten, 5 :eek: på traven och 6 på galoppen. Det var lite otur att vi fick komma in samtidigt som en häst med värsting gångarter........ Så vi blev ju jämförda med den.:confused: Jag ska erkänna att jag är besviken, tycker inte själv att han förtjänade så dåligt betyg på traven, hade blivit mindre förvånad om han hade fått det i galoppen för där var han allmänt stelbent och markbunden.

Han växer definitivt, mätte honom för bara några veckor sedan och då tyckte jag inte att han hade vuxit något men nu var han 161 cm.:banana: Vet tyckte dock han var jättefin och gav honom 10 10 med beröm.:banana:

Hoppningen gick bättre och dom gillade honom trots att jag tyckte att han var i och knackade i var och varannan bom.. Fick 7 7 med bedömningen att han var snabb i reaktionsförmågan men rättade sig kanske lite dåligt och var ngt spänd i ryggen.:angel:

Exteriören gick ok fick 7 på typ (han är ju lite tjock och ser då väldigt kortbent ut..) 8 på huvud, hals och bål samt 8 på benen.:banana:

Jag är dock jätte nöjd med pållen som skötte sig exemplariskt, var hur cool och snäll som hellst.:love:

Här kommer en lite snuttar från dagen, ni får gärna kommentera vad ni tycker.

http://www.youtube.com/watch?v=F09WBVcBeRA
 
Sv: Kvalitén

Ah vad kul. Jag kunde inte kolla på några andra ekipage igår. Då Hästen fick spunk av att stå i transporten, och var påväg ut över frambommen 3 gånger :crazy: Så dagen började verkligen inge bra, Jag var dessutom ensam med henne vid transporten då, så det var bara att slänga sej på mobilen, och säga till medhjälparna att kuta som fasen. Ursch, Ursch.

Vi startade som nummer 48, var vid veterinären 11:25. Sedan rullade det bara på.

Dom som dömde exteriören verkade vilja ha högre hästar. Vi red gångarterna samtidigt som en annan Camaro M avkomma, som var 1.72 i manken, och den fick 9:a på typen, och Caresse som är 1.63 fick bara en 7:a och kommentaren lågställd. Men Hon är perfekt för lilla mej, som inte vill ha en bamsehäst på 1.75 :D

Fick även höra att dom var väldigt hårda med poängen på strömsholm. Men jag tycker att dom bedömde bra. Caresse fick lite för dåligt på gångarterna jag vet att hon har gångarter som är värda mycket mer än vad hon fick, men hon gick och spände sej väldigt mycket, så då kom dom inte riktigt fram.

När startade ni?
 
Sv: Kvalitén

I dag visades min uppfödning på strömsholm (sålde henne som föl till en kompis)
Hon blev klass1 hoppning och fick diplom på gångareter:idea:

Jätteroligt!

Ska visa min 5-åring på Flyinge nästa helg (hon fick föl förra året)
Vi kom i gång lite sent med ridningen pga lite konvalesens, men hon har svarat bra på träningen nu och går frammåt hela tiden, så det ska bli jättespännande att se hur det går nästa helg.

Så det lär bli en till rapport från mej i den här tråden:D

Måste passa på att säga grattis till alla er som kommer iväg till kvalitén med era hästar, Bara det är faktiskt värt en hel del och är en bra bit på rätt väg!

Gav domarna några konkreta tips på vidareutbildning av hästarna? Typ vad man borde jobba mer på?

Jeanette
 

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 901
Senast: Mickizz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 831
Senast: Líf
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp