Kvalitet på köpejord?

tanten

Trådstartare
Man har gott om tid att fundera när man är i karantän...

Jag har alltid ansett mig ha gröna fingrar. Mina krukväxter är frodiga och blommar villigt.

De senaste åren har jag misslyckats påfallande ofta. Sticklingar tar sig inte. Växter som tidigare varit tacksamma växer dåligt.

Rekordet tar nog min clivia som följt mig i säkert 40 år. Den har jag fått dela med jämna mellanrum för att den hotar att spränga krukan. Nu tynar den i sin kruka och det dör fler blad än det kommer nya.

Idag kom jag att fundera över min jord. Jag köper säck från Granngården och har haft samma fabrikat flera år i rad nu. Kan det vara så att jorden är kontaminerad eller mindre bra? I somras fick ju tomatodlare misslyckade plantor efter att gödning visat sig innehålla ogräsmedel.

Nån som h<ft liknande tanker eller är jag totalt ute och cyklar?
 
Jag har hittat märken jag gillar. Föredrar plantagen före Blomsterlandet. Men tycker bäst om rölunda.

Köper absolut inte "5 för 100". Det är bara skräp. En vettig jord brukar kosta minst 50-80kr/säck enligt min erfarenhet.
 
Jag har hittat märken jag gillar. Föredrar plantagen före Blomsterlandet. Men tycker bäst om rölunda.

Köper absolut inte "5 för 100". Det är bara skräp. En vettig jord brukar kosta minst 50-80kr/säck enligt min erfarenhet.
Fast plantjord är ju något annat. Den har man utomhus och kan förbättra med gödsel.

Det jag pratar om är blomjord till krukväxterna. Den köper man inte 5 i taget.
Det är svårare att lägga hästskit i blomkrukorna och få det luktfritt....

Jag köper min jord på granngården för det är det som ligger närmast. Ska jag till Blomsterlandet eller Plantagen måste jag åka en timme. Däremot har jag ett par handelsträdgårdar i bygden.
 
Fast plantjord är ju något annat. Den har man utomhus och kan förbättra med gödsel.

Det jag pratar om är blomjord till krukväxterna. Den köper man inte 5 i taget.
Det är svårare att lägga hästskit i blomkrukorna och få det luktfritt....

Jag köper min jord på granngården för det är det som ligger närmast. Ska jag till Blomsterlandet eller Plantagen måste jag åka en timme. Däremot har jag ett par handelsträdgårdar i bygden.

Hasselfors ska ju vara bra (speciellt deras "proffsjord"). Annars gillar jag också Rölunda.
 
Fast plantjord är ju något annat. Den har man utomhus och kan förbättra med gödsel.

Det jag pratar om är blomjord till krukväxterna. Den köper man inte 5 i taget.
Det är svårare att lägga hästskit i blomkrukorna och få det luktfritt....

Jag köper min jord på granngården för det är det som ligger närmast. Ska jag till Blomsterlandet eller Plantagen måste jag åka en timme. Däremot har jag ett par handelsträdgårdar i bygden.
Aha. Jag använder samma jord ute som inne. Jag upplever rölundas som luktfri, även plantagen. Dock är det definitivt en stark lukt av ammoniak på Blomsterlandets jord.
 
Jag är med i några växtgrupper i facebook. Det var något företag som hade erkänt produktionsproblem med sin jord tidigare i år. Kommer inte ihåg vilket företag. Men det var många i den gruppen som hade haft problem med sina växter i år.

edit:
Hittade några inlägg, det gällde Hasselfors P-Jord
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp