Kvalitet på lagade storbal med hö/hösilage

Cillaramsa

Trådstartare
Hej!
Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på.
Jag har beställt och redan betalat för hälften av vinterns foder från de som levererade förra året. Det är fyrkantsbal, och analysen, som jag tyvärr inte hittar just nu, visade på ts 84%. Då blir det ju inte ensilerat, utan är plastat hö. Förra året var jag mycket nöjd med kvaliteten på deras foder, alla balar utom den sista var fräscha och fina. Jag har bara två hästar, så jag var lite fundersam om det skulle funka, men eftersom höet var så torrt (dvs det var inte hösilage) gick det utmärkt.

I år var analysvärdena bättre än förra året, så jag tänkte att det här blir superbra eftersom den hygieniska kvaliteten varit så bra. Men maken hämtade två balar, och jag blev alldeles förfärad. Dels hade han fått en bal som de redan visste var möglig med motivationen att vi skulle ta bort det mögliga och bara betala för det som var fräscht. Balen var mycket ojämn i torrsubstans, så vi fick sprida ut den på pallar och hoppas på att det inte hinner mögla, vilket känns svårt eftersom ena hästen inte behöver något hö alls än, utan endast gamla ponnyn som inte äter mycket alls. Men det känns mycket märkligt att leverera en bal som de redan öppnat och sett är möglig!? Även om vi skulle dra av pengar för det vi kasserade.


Sedan fick jag också höra att en vagn med balar hade vält och många balar hade gått sönder, vilket deras inhyrda plastare hade sagt inte var något problem, det var bara att tejpa dem. Pratade med en kompis som är lite vassare på detta och hon menade på att det riktigt blöta silaget inte borde vara något problem med, då startar en ny enslieringsprocess där hålet är, men i de torrare balarna så kommer troligtvis mögel att utvecklas. Någon som har mer kommentarer rörande detta? Kan det funka att tejpa balar så?

Sedan undrar jag om den hygieniska kvaliteten när det är så olika ts i en enda bal. Blir den sämre då? Mer risk att det utvecklas mögel?

Undrar också om det är fler som betalar hela sin höbeställning innan leverans? Jag har alltid bara bokat hö/silage och aldrig betalat i förskott. Men de ville absolut ha betalt i förskott i år.

Jag känner mig ju lite lurad iom att analysen visade på ett helt torrt hö, men så får jag en bal som är såpass ojämn som denna var. Det kan givetvis skifta lite, men det var långt ifrån ts 84% i alla fall.

Har ni några tips och råd? Vet inte om jag måste försöka krångla mig ur detta men jag har ju som sagt betalat halva vinterns foder redan.
 
Sv: Kvalitet på lagade storbal med hö/hösilage

Hade letat efter en annan leverantör, verkar oseriösa. Aldrig att jag skulle betala i förskott och de mögliga balarna hade jag inte ens funderat på att ta hem, kan bli dyrt i slutändan om hästarna blir sjuka, mögelsporer brukar finnas i hela balen om den är angripen. Släng skiten.
 
Sv: Kvalitet på lagade storbal med hö/hösilage

Torrt hö ska inte vara plastat! Tänk dig själv vad fräscht det blir om du lägger torkat gräs i en plastpåse. Såfort du öppnar balen så startar processen som gör att det börjar mögla. Ska man ha plastat hö så gäller det att göra slut på en bal på två-tre dagar. Längre öppet tid än så och du riskerar mögelangrepp.
Begär att få pengarna tillbaka och sök reda på annat hö som inte är plastat eller så köper du hösilage men då i småbal eftersom du bara har två hästar. En plastad bal ska aldrig fodras med längre än tre-fyra dagar. Max en vecka om det är riktigt kallt och ju torrare det är desto fortare måste du göra åt det för att slippa slänga.
 
Sv: Kvalitet på lagade storbal med hö/hösilage

Det funkar utmärkt att plasta torrt hö så länge det är ordentligt plastat naturligtvis. Inte heller har det kortare hållbarhet när det öppnas utan om det bara varit ordentligt plastat så är det som en vanlig höbal när det öppnas.

Däremot måste det ha jämn torrhet för att bli hållbart det får inte vara blöta partier inne i torrt plastat hö utan allt måste vara jämntorrt det torra tar annars till sig fukten från det blöta och det blir skit av alltihop.
Inte heller är det lämpligt att plasta grovt hö då risken är allt för stor att det sticker hål på plasten trots många lager. Men tidigt skördat hö blir hur fint som helst inplastat.
 
Sv: Kvalitet på lagade storbal med hö/hösilage

Detta är dumheter, det går utmärkt att platsa torrt Hö, och det börjar absolut inte mögla efter tre dagar. Däremot ska man inte ha storbal med blött ensilage om man har få hästar, det tål inte att vara öppnat om det är för varmt ute. Torrt Hö måste plastas med lite tjockare lager plast för att inte sticka hål i plasten. Vi har gjort såhär i massor av år och det går fint. Gör slut på en bal på en vecka normalt. Går utmärkt! Absolut inte mögligt eller äckligt!
 
Sv: Kvalitet på lagade storbal med hö/hösilage

Om balarna är tejpade direkt efter dom gått sönder så är det inga problem alls!
 
Sv: Kvalitet på lagade storbal med hö/hösilage

Tack Skogstroll, betryggande att höra. Jag har dock talat om att jag inte vill ha lagade balar och att jag vill ha av det torra partiet, så det ser ut att ordna sig. Höet från förra året, samma producent, var fantastiskt fint.
 
Sv: Kvalitet på lagade storbal med hö/hösilage

Ang att betala i förskott så ser jag det som en självklarhet om man bokar ett parti men inte hämtar/får det levererat omgående. Hur ska leverantören annars veta att du kommer att köpa partiet? De har inte blivit blåsta förra året och är därför försiktigare nu tro? :-)
 
Sv: Kvalitet på lagade storbal med hö/hösilage

Nej, har pratat med dem och de vill inte ligga ute med kostnaden för plastaren. De har inte blivit lurade. Jo, man kan ju se det så också, men den som har betalat tar också en risk. Hur som helst så verkar det lösa sig, de har en stor del torra balar, och jag ar blivit lovade av dessa. Det ska nog bli bra. Om jag ens behöver fodra den där tjocka märren jag har överhuvudtaget... hon kanske klarar sig på späcket hela vintern ;-) (Obs skämt, för den som ev tar illa upp)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal...
Svar
14
· Visningar
3 205
Senast: caradan
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 035
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp