Kvalitet på ridskola för barn

Sonja82

Trådstartare
Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och galopp själv på inhägnat område, styr utan problem och har bra kunskaper om hur man tar hand om sin häst (leda, visitera, borsta mm kan dock inte sadla och tränsa själv då ponnyn är lite för stark för henne och sadeln för tung). Flickan har nu börjat på ponnylektioner på ridskolan för att få höra att någon annan vuxen också har samma instruktioner som mamma, jag vill inte hamna i tjat och gnällfällan och döda hennes intresse. Kul också att hon får jämnåriga hästkompisar då hon är ensam i vårt stall.

Ridskolan är mkt bra och proffsig men... Om jag anförtror min dotter åt ridskolan för att hon ska utvecklas i sin ridning, har dom då rätt att sätta henne på även den häst som hon inte har någon chans att påverka och lära sig av? barnet är 110 cm och väger 15 kg, vad kan hon lära sig av att rida en tung/okänslig (torihäst) häst på 175 som dessutom har 18-sadel och herrstigbyglar. Hon red denna hästen 3 ggr förra terminen och hon blev både osäker och ledsen och kände sig helt utelämnad i situationen. Trots att hon har långa ben sticker underkanten av stigbyglarna bara 2 cm under sadeln, stigläderna blir ojämna då vi fått snurra dom 4 resp 5 varv, stigbyglarna är dessutom så tunga att dom bara lägger sig jäms med hästen och om något skulle hända så hon skulle fastna i stigbygeln så är säkerhetsspärren på krampan så hög att den med 100% säkerhet inte hade löst ut. Saknas hätta på stigbyglarna. Ridskolan säger att dom inte vill byta sadel på hästen då denna sadel är inprovad av sadelutprovare (jag anser att den ligger i bakvikt och klämmer runt manken så tror bara det är en undanflykt). Just denna hästen är dessutom så okänslig att även stora/vuxna ryttare undviker den. Dottern har inte en chans att vare sig styra eller driva. Ska säga att flickan ibland skrittar av mitt halvblod efter jag tränat, hon får då skritta och ev. trava lite i stängt ridhus om ingen annan är där, jag står hela tiden i närheten och tittar på och kan ingripa. De kvartarna hon rider min häst gör hon det i sin sadel, den ligger inte perfekt men helt ok för en ryttare på 15 kg. Hon sitter bra, har sina stigbyglar och glider inte runt.

Med på ponnylektionerna går även andra enligt mig trevligare hästar, problemet med för stora sadlar, ej anpassade stigbyglar/stigläder kvarstår men dom är känsligare och även om hon inte förbättrar sin ridning så kan hon iaf få dom i trav, rida lätt och styra. Uppskattningsvis är ca hälften av hästarna hästar och hälften ponnysar. Flera av ponnysarna, särskilt några B-ponnysar är riktigt bra för henne, välridna, känsligare och mycket mer välutbildade än hennes ständigt hungrige shettis.

Hur ska jag som mamma agerar den dagen hon ska rida enligt mig olämplig häst? Hon är 5 år och ska inte behöva fundera på det. Tänker både på säkerhetsaspekten och aspekten att jag ju betalar för att dom ska utveckla hennes ridning och hon ska inte bara åka runt på en opåverkbar häst i 40 minuter. Ska kanske också tillägga att hon är yngst i gruppen och i stort sett den enda med tidigare riderfarenhet. För henne är det en vardagsaktivitet att rida slalom mellan koner, rida lätt och galoppera men gruppkompisarna tränar för fullt på att få till lättridning och att styra. Finns ingen alternativ grupp för så litet barn på hennes nivå.

Hur hade ni agerat?
 
Opopulär åsikt från min sida men behöver hon rida på ridskola? Låt henne rida privat på sin egna lilla handplockade häst för någon tränare(eller privatlektioner på ridskolan) så får du den individuella coaching och anpassade utrustning du verkar efterfråga. Gruppträning är väldigt olikt att rida lite hemma med mamma som coach och ridläraren kan inte flytta upp barn i grupper förrän man förvissat sig om att motorik och mental mognad etc är tillräckliga för att inte orsaka fara för barnet själv eller de andra eleverna. Hur duktig en femåring än är så är hen fortfarande fem år med allt vad det innebär. Jag tycker mig se stor skillnad mellan utveckling av förmågor i olika åldrar oavsett förkunskaper...
 
Jag tänker att den där torihästen är för svår för andra och att hon får rida den därför? Jag hade nog pratat med ridläraren och frågat om det finns någon speciell anledning, och förklarat att dottern känt sig osäker med hästen.
Det där med att hon inte utvecklas tänker jag är för att hon rider i en grupp med nybörjare om jag förstår det rätt? Ridläraren måste ju anpassa övningarna så att alla får en lagom utmaning. Där kanske du kan fråga ridläraren om din dotter kan få någon extra uppgift på lektionen som kan göra att utmaningen blir lagom för henne och på så sätt göra att lektionen blir mer "värd" för henne.

Har aldrig varit med om att en ridskola byter sadlar på hästar hit och dit, och det är ofta sadlarna är lite stora för de yngsta. Det är en av anledningarna till att min ridskola (vi har nästan bara ponnys) har åldersgräns på 6-7 år. Däremot är det ju inte bra att det inte finns stigbygelhättor att ta till vid sådana tillfällen att säkerhetsstigbyglarna inte funkar av någon anledning, sådant är ju ändå enkelt och rätt billigt att ordna.

Jag hade nog börjat med att prata med ridläraren om det. Sedan handlat utefter svaren jag fick, antingen stanna kvar och testa nytt lektionsupplägg med ridläraren eller slutat med ridskolan. Hade även vägt in det du skriver - att hon ju får nya kompisar här. Sedan växer hon ju och bör ju få hoppa upp en grupp relativt snart om hon är duktig.
 
Opopulär åsikt från min sida men behöver hon rida på ridskola? Låt henne rida privat på sin egna lilla handplockade häst för någon tränare(eller privatlektioner på ridskolan) så får du den individuella coaching och anpassade utrustning du verkar efterfråga. Gruppträning är väldigt olikt att rida lite hemma med mamma som coach och ridläraren kan inte flytta upp barn i grupper förrän man förvissat sig om att motorik och mental mognad etc är tillräckliga för att inte orsaka fara för barnet själv eller de andra eleverna. Hur duktig en femåring än är så är hen fortfarande fem år med allt vad det innebär. Jag tycker mig se stor skillnad mellan utveckling av förmågor i olika åldrar oavsett förkunskaper...

Hon rider både för mig och för min stallkompis (C-tränare hoppning). Problemet är dels att jag känner att hon behöver barnkompisar, hon har bara vuxna hästmänniskor runt sig i hemmastallet. Hennes ponny är dessutom inte riden på den nivån som hon nu börjar närma sig, den travar när hon skänklar på den och skänklar hon hårdare så galopperar den. Den har så klart också lärt sig hur man drar tyglarna ur handen på ryttaren. Hon behöver nog egentligen en lite mer ridbar häst för att komma vidare. Håller helt med att hon inte ska flyttas upp, hennes grupp är för barn 6 - 9 år och hon har växt jättemycket av att vara den mest erfarna och hon har innan alltid varit jättetyst men nu räcker hon gärna upp handen när det ställs någon fråga och hon har stenkoll på både hästens beteende, ridning och alla ord. Hon har alltså inget problem med att fortsätta träna lättridning och svänga slalom utan det som är problemet är att jag tycker att vissa delar av undervisningen/undervisningsmaterialet är direkt olämpligt och även farligt.

Angående anpassad utrustning, jag tycker självklart att denne store häst (och andra stora hästar med utrustning anpassad för stora män) ska ha sin anpassade utrustning, det jag ifrågasätter är att den ska gå med på ponnylekis där 100% av deltagarna är barn, de flesta under 25 kg.
 
Jag är i lite liknande sits då min dotter som är 9 rider på ridskolan men även har en ponny på foder hemma som hon rider.
Om hon vill ha kvar ponnyn även när det blir vinter och kallt så kommer vi att säga upp platsen på ridskolan efter jul. Hon lär sig i stort sett ingenting där och jag känner att vi inte får särskilt mycket för pengarna, även om det är en förhållandevis billig ridskola. Sadlarna är antingen sneda eller ligger i bakvikt så hon som i vanliga fall har en väldigt bra sist hamnar alltid i stolsits och blir framåtlutad. Svårt att rida bra då och många hästar är dessutom rejält överviktiga så dom kan knappt ha sadel.
Galopp blir det bara en halv volt någon gång då och då om ens ponnysarna går att få i galopp och trava blir det sällan mycket av då det alltid är någon ponny som vägrar trava och stoppar upp ledet. Dessutom rider de bara 30 min så det blir inte många minuter effektiv ridning då upp och avsittning är inräknade i de minuterna.
Det enda jag ser som positivt är att hon får prova olika hästar, lär sig rida i grupp och får träffa jämnåriga. Men i övrigt lär hon sig mer hemma och jag kommer att låta henne ta privatlektioner i stället om hon ska ha kvar ponnyn.
Så det är mitt tips till dig också, låt henne rida privatlektioner på sin egen ponny i stället och anmäl till ridskolan när hon är lite äldre och kanske passar in där bättre, om hon vill det förstås.
I annat fall så är nog det bästa att prata med personalen. Verkar ju galet att en så liten tjej ska rida en häst på 175 i mkh.
 
Jag hade pratat med ridläraren om hur din dotter känns med just den hästen. Så gjorde föräldrar ibland på ridskolan där dottern red och då pratade man igenom problemet - ridlärare, förälder och barn. Varför ville inte barnet rida hästen (hade barnet ramlat av, var hästen för framåt eller vad var anledningen) och kom fram till om det var värt ett försök till eller om barnet verkligen inte ville/vågade. Ingen tvingades någonsin till något för ridning ska ju vara kul. Däremot får man inte välja häst. Dottern började som sjuåring tror jag och det var en eller två storhästar som gick med på lektionen men de var ganska populära för de var så snälla och lydiga. Att ha med en häst som vuxna inte klarar känns märkligt när det handlar om elever som inte är vana. Och självklart byter man inte sadlar på hästarna, de har sin anpassade utrustning men stigläderna går alltid att korta upp även för små ryttare.
Min dotter är liten och nätt och fick i stort sett bara rida småponnyer så när hon äntligen fick prova storhäst var lyckan total.

Ska tillägga att dottern nu har egen ponny och har slutat på ridskolan, rider i stället för tränare hemma i stallet. För att lösa problemet med att hon inte träffar barn så kommer hon och vår medryttare hänga i stallet ihop en gång i veckan (och sedan har medryttaren och hennes mamma hand om hästen en dag i veckan på egen hand) och så är vi fortfarande medlemmar på ridskolan så dottern kan vara med på någon kurs eller något läger med sin ponny framöver. Vi är dock nöjda med ridskolan även om utvecklingen i gruppen ibland bromsades upp av elever som inte lärde sig lika snabbt som övriga i samma grupp.
 
Jag tänker att den där torihästen är för svår för andra och att hon får rida den därför? Jag hade nog pratat med ridläraren och frågat om det finns någon speciell anledning, och förklarat att dottern känt sig osäker med hästen.
Det där med att hon inte utvecklas tänker jag är för att hon rider i en grupp med nybörjare om jag förstår det rätt? Ridläraren måste ju anpassa övningarna så att alla får en lagom utmaning. Där kanske du kan fråga ridläraren om din dotter kan få någon extra uppgift på lektionen som kan göra att utmaningen blir lagom för henne och på så sätt göra att lektionen blir mer "värd" för henne.

Har aldrig varit med om att en ridskola byter sadlar på hästar hit och dit, och det är ofta sadlarna är lite stora för de yngsta. Det är en av anledningarna till att min ridskola (vi har nästan bara ponnys) har åldersgräns på 6-7 år. Däremot är det ju inte bra att det inte finns stigbygelhättor att ta till vid sådana tillfällen att säkerhetsstigbyglarna inte funkar av någon anledning, sådant är ju ändå enkelt och rätt billigt att ordna.

Jag hade nog börjat med att prata med ridläraren om det. Sedan handlat utefter svaren jag fick, antingen stanna kvar och testa nytt lektionsupplägg med ridläraren eller slutat med ridskolan. Hade även vägt in det du skriver - att hon ju får nya kompisar här. Sedan växer hon ju och bör ju få hoppa upp en grupp relativt snart om hon är duktig.
Som jag har uppfattat det så har dom de äldre och lugnare hästarna med på nybörjarlektionerna, ofta de hästarna som inte fungerar på lite mer avancerade lektioner kan fungera helt OK med ledare. Jag är van och kan med min rutin få torin att trava på spåret men de flesta föräldrar har ju trots allt rätt mycket respekt för en så stor häst så den står mest inne på mitten och surar alternativt att instruktören springer runt med den men då förlorar ju de andra barnen sin instruktörstid.

Som jag förstått det så delas hästarna upp efter ett rullande schema och man rider hästarna 4 gånger sedan får man en annan. Om jag ställer krav på att mitt barn ska sitta på en mindre häst där hon har chans att få en riktig sits och utveckla sin ridning så är det ju ett annat barn som får de hästar som barnen inte kan påverka och som har 18-sadlar. Ett barn på 25 kg kan omöjligt lära sig rida korrekt i en baksutten 18-sadel där stigläderna inte går att få jämna och stigbyglarna är så stora att inte ens barnets tyngd i dom får dom att ligga framåt istället för utåt.

Att hon inte utvecklas är OK för barnet, ridningen går förvisso inte framåt men hon mår bra av att vara duktigast och det har lyft henne massor, detta är hanterbart även för mig men jag tycker det är lite "fult" att ta betalt för ponnylekis och sedan servera en häst med utrustning för vuxna och i detta fallet även farligt.
 
Det finns ingen ryttarforening som har aktiviteter for ponnymedlemmarna som ni kan bli medlem i?
Da kan hon rida egen ponny men samtidigt fa vanner i sin egen alder?

Vet inte om det ar sa vanligt i Sverige, men har i UK finns s.k. "pony clubs" som arrangerar massa grejer for barn med egna ponnisar, ju sa att de ocksa far del av gemenskapen kring hastagandet!
Kanske kan vara vart att forsoka identifiera andra ponnybarn i samma sits och se om ni kan ordna en forening?
 
Jag hade pratat med ridläraren om hur din dotter känns med just den hästen. Så gjorde föräldrar ibland på ridskolan där dottern red och då pratade man igenom problemet - ridlärare, förälder och barn. Varför ville inte barnet rida hästen (hade barnet ramlat av, var hästen för framåt eller vad var anledningen) och kom fram till om det var värt ett försök till eller om barnet verkligen inte ville/vågade. Ingen tvingades någonsin till något för ridning ska ju vara kul. Däremot får man inte välja häst. Dottern började som sjuåring tror jag och det var en eller två storhästar som gick med på lektionen men de var ganska populära för de var så snälla och lydiga. Att ha med en häst som vuxna inte klarar känns märkligt när det handlar om elever som inte är vana. Och självklart byter man inte sadlar på hästarna, de har sin anpassade utrustning men stigläderna går alltid att korta upp även för små ryttare.
Min dotter är liten och nätt och fick i stort sett bara rida småponnyer så när hon äntligen fick prova storhäst var lyckan total.

Ska tillägga att dottern nu har egen ponny och har slutat på ridskolan, rider i stället för tränare hemma i stallet. För att lösa problemet med att hon inte träffar barn så kommer hon och vår medryttare hänga i stallet ihop en gång i veckan (och sedan har medryttaren och hennes mamma hand om hästen en dag i veckan på egen hand) och så är vi fortfarande medlemmar på ridskolan så dottern kan vara med på någon kurs eller något läger med sin ponny framöver. Vi är dock nöjda med ridskolan även om utvecklingen i gruppen ibland bromsades upp av elever som inte lärde sig lika snabbt som övriga i samma grupp.
Varför är det så självklart att man inte byter utrustning på hästarna? Om mitt barn betalar fullt pris och då får en 4 tum för stor sadel och dessutom baksutten så har hon ju inte en chans att sitta OK, när man sedan måste snurra 4 varv på ena stiglädret och 5 på det andra så blir ju klumparna vid snurrningen så stora att hon med strl 26 i skor inte ens får in fotbladet i stigbygeln. Jag har anmält henne till ponnylekis och ponnysarna är ju jättebra storlek och hon får en mkt bättre sits på dom än på sin runda shettis. Instruktören är också jättebra och kommer med bra instruktioner och hon älskar att rida med andra barn. Bra också att testa att rida olika hästar så hon får känna att alla inte är som hennes.
 
Det finns ingen ryttarforening som har aktiviteter for ponnymedlemmarna som ni kan bli medlem i?
Da kan hon rida egen ponny men samtidigt fa vanner i sin egen alder?

Vet inte om det ar sa vanligt i Sverige, men har i UK finns s.k. "pony clubs" som arrangerar massa grejer for barn med egna ponnisar, ju sa att de ocksa far del av gemenskapen kring hastagandet!
Kanske kan vara vart att forsoka identifiera andra ponnybarn i samma sits och se om ni kan ordna en forening?
Hade absulut varit bra men just nu har hon en ponny som vi ändå "har", tanken är att småsyskonen ska ta över den sedan så vi vill inte byta ut den mot en större i nuläget. Alternativet att komplettera med ridskola kändes som det bästa då vissa av ponnysarna är så himla bra. Hade varit perfekt att veta innan vilken häst hon skulle rida så kunde man bara lämna återbud den gången det kom någon som inte passade och rida igen en annan dag istället.
 
Varför är det så självklart att man inte byter utrustning på hästarna? Om mitt barn betalar fullt pris och då får en 4 tum för stor sadel och dessutom baksutten så har hon ju inte en chans att sitta OK, när man sedan måste snurra 4 varv på ena stiglädret och 5 på det andra så blir ju klumparna vid snurrningen så stora att hon med strl 26 i skor inte ens får in fotbladet i stigbygeln. Jag har anmält henne till ponnylekis och ponnysarna är ju jättebra storlek och hon får en mkt bättre sits på dom än på sin runda shettis. Instruktören är också jättebra och kommer med bra instruktioner och hon älskar att rida med andra barn. Bra också att testa att rida olika hästar så hon får känna att alla inte är som hennes.

För att det är dyrt för ridskolan att ha många olika sadlar till var häst? Tycker däremot det är konstigt att de inte kan göra hål i stiglädren så att det räcker och ja, att en storhäst går med på ponnylekis.
 
Som jag har uppfattat det så har dom de äldre och lugnare hästarna med på nybörjarlektionerna, ofta de hästarna som inte fungerar på lite mer avancerade lektioner kan fungera helt OK med ledare. Jag är van och kan med min rutin få torin att trava på spåret men de flesta föräldrar har ju trots allt rätt mycket respekt för en så stor häst så den står mest inne på mitten och surar alternativt att instruktören springer runt med den men då förlorar ju de andra barnen sin instruktörstid.

Som jag förstått det så delas hästarna upp efter ett rullande schema och man rider hästarna 4 gånger sedan får man en annan. Om jag ställer krav på att mitt barn ska sitta på en mindre häst där hon har chans att få en riktig sits och utveckla sin ridning så är det ju ett annat barn som får de hästar som barnen inte kan påverka och som har 18-sadlar. Ett barn på 25 kg kan omöjligt lära sig rida korrekt i en baksutten 18-sadel där stigläderna inte går att få jämna och stigbyglarna är så stora att inte ens barnets tyngd i dom får dom att ligga framåt istället för utåt.

Att hon inte utvecklas är OK för barnet, ridningen går förvisso inte framåt men hon mår bra av att vara duktigast och det har lyft henne massor, detta är hanterbart även för mig men jag tycker det är lite "fult" att ta betalt för ponnylekis och sedan servera en häst med utrustning för vuxna och i detta fallet även farligt.

Jag förstår hur du tänker och håller med dig! Det bästa är nog at prata med ridläraren. Det kanske går någon annan i gruppen som gillar den där torihästen och gärna segar runt på den ändå. Det händer titt som tätt på min ridskola att ett barn som kanske inte får igång en lugn snäll häst och som sitter helknäppt i dennes sadel väldigt väldigt gärna vill ha den hästen i alla fall för de gillar hästen, de lär sig rida ändå tillslut.
På min ridskola har de inte ridlekis/nybörjarsadlar eftersom det blir för dyrt och krångligt att ha två sadlar per häst, speciellt när barnen på ridlekis ofta efter en kort tid "växer i" sadlarna, och ändå fortsätter upp i grupperna ganska fort.
Jag lärde mig rida i ganska skabbiga, för stora, baksuttna sadlar med hundra varv snurr på stiglädren, utan säkerhetsstigbyglar.
Dock hade jag inte tillgång till egen häst och anpassad sadel, fick nöja mig med ridskola. Kanske tog det längre tid för mig att utvecklas i ridningen pga det, kanske inte. Men fullt möjligt var det, och kompisarna var värda det :)
 
Jag tycker att det är konstigt att ett barn som kan rida skritt, trav och galopp går på ponnylekis. För mig innebär ponnylekis att alla barn blir runtledda. Det är på min gamla ridskola steget innan barnen blir stora nog att börja i en riktig nybörjargrupp.

Jag tycker att du ska leta upp en ryttarförening som har grupplektioner för barn med egen ponny.

Räkna inte med att hon alltid kommer få rida en lagom känslig lagom stor ponny på ridskolan. De måste ha hästar/ponnys så att det passar hela deras verksamhet och det innebär ofta att även stora hästar får gå med små ryttare.

Eller byt ridskola till en som bara har ponnys.

Kan ni inte sälja shettisen och köpa en lite större mer välutbildad ponny till henne? Det är ju bättre att småsyskonen får åka till ridskolan åka häst än att 5åringen som vill utvecklas ska behöva göra det? En snäll B-ponny kan ju småsyskonen åka runt på lika väl som på en shettis.
 
Det allra bästa är väl att lyfta dina funderingar till ridläraren, ridlekis är ju ofta för mindre barn, nybörjare, som framför allt ska lära sig hästvana, balans, gångarter, ridvägar, prova olika hästar. En introduktion till ridskola och ridning helt enkelt. Det känns som om det du efterlyser är sådant som kommer längre fram, det är svårt att individanpassa såpass mycket i en grupp där den effektiva ridtiden är så kort. Annars tror jag att det är rida för privat träningar på egen ponny som gäller, eller privatlektioner på ridskolan om du vill att hon ska rida andra hästar än sin egen? Eller en annan ridskola där hon kan vara med på lektion med egen ponny.

Sadlarna är ju svåra att påverka, men fråga om det är OK att ta med egna stigbyglar/stigläder? Ev ett par som bara är vikta till ridskolan om de har invändningar vad gäller smittor och dylikt. Det borde ju inte vara några problem, tar inte många sekunder att byta.
 
Finns det ingen annan, mer lämplig ridskola? Jag valde längre resa men då en ridskola med enbart ponnysar, hälften b-ponnys. Hon började där som treåring och har ridit i 5 år, rider själv i alla gångarter. Trygg och bra ridning.
 
1. Vad är det för typ av grupp? Någon har nämnt ridlekis - då lär det bara vara just lekis, ha roligt, lära sig grunder, att barnen rider med ledare osv. Kanske inte direkt med syftet att "utveckla sin ridning", utan snarare att ha roligt och få sitta på en häst, lite krasst.
Är det ponnylektioner du har anmält till som du skrev i första inlägget? Fråga då varför det går med hästar.

2. Det är ju verkligen bara att prata med ridskolechef alt ridlärare för gruppen. Vad du tycker och tänker är anledningen till att ditt barn går på ridskolan. Det kanske finns en annan bättre lämpad grupp? Och prata om vad du känner kring att dottern ska rida på en för stor häst.
Är ofta inte svårare än så för att lösa det hela :)
 
Jag kan tycka att en 175 hög häst är för stor för att vara med på ponnylekis.
Visst ska barnen lära sig olika hästar men en så stor häst känns orimligt stor faktiskt.

Att det finns välridna och känsliga mindre ponnyer är jättebra, det är troligen så att alla föräldrar tycker att just deras juvel utvecklas mest på just de hästarna och så är det nog. Tyvärr kan ju inte alla rida på dessa ponnyer och ibland blir det hästar som inte är så enkla och det får man nog leva med i en ridskolemiljö
 
Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och galopp själv på inhägnat område, styr utan problem och har bra kunskaper om hur man tar hand om sin häst (leda, visitera, borsta mm kan dock inte sadla och tränsa själv då ponnyn är lite för stark för henne och sadeln för tung). Flickan har nu börjat på ponnylektioner på ridskolan för att få höra att någon annan vuxen också har samma instruktioner som mamma, jag vill inte hamna i tjat och gnällfällan och döda hennes intresse. Kul också att hon får jämnåriga hästkompisar då hon är ensam i vårt stall.

Ridskolan är mkt bra och proffsig men... Om jag anförtror min dotter åt ridskolan för att hon ska utvecklas i sin ridning, har dom då rätt att sätta henne på även den häst som hon inte har någon chans att påverka och lära sig av? barnet är 110 cm och väger 15 kg, vad kan hon lära sig av att rida en tung/okänslig (torihäst) häst på 175 som dessutom har 18-sadel och herrstigbyglar. Hon red denna hästen 3 ggr förra terminen och hon blev både osäker och ledsen och kände sig helt utelämnad i situationen. Trots att hon har långa ben sticker underkanten av stigbyglarna bara 2 cm under sadeln, stigläderna blir ojämna då vi fått snurra dom 4 resp 5 varv, stigbyglarna är dessutom så tunga att dom bara lägger sig jäms med hästen och om något skulle hända så hon skulle fastna i stigbygeln så är säkerhetsspärren på krampan så hög att den med 100% säkerhet inte hade löst ut. Saknas hätta på stigbyglarna. Ridskolan säger att dom inte vill byta sadel på hästen då denna sadel är inprovad av sadelutprovare (jag anser att den ligger i bakvikt och klämmer runt manken så tror bara det är en undanflykt). Just denna hästen är dessutom så okänslig att även stora/vuxna ryttare undviker den. Dottern har inte en chans att vare sig styra eller driva. Ska säga att flickan ibland skrittar av mitt halvblod efter jag tränat, hon får då skritta och ev. trava lite i stängt ridhus om ingen annan är där, jag står hela tiden i närheten och tittar på och kan ingripa. De kvartarna hon rider min häst gör hon det i sin sadel, den ligger inte perfekt men helt ok för en ryttare på 15 kg. Hon sitter bra, har sina stigbyglar och glider inte runt.

Med på ponnylektionerna går även andra enligt mig trevligare hästar, problemet med för stora sadlar, ej anpassade stigbyglar/stigläder kvarstår men dom är känsligare och även om hon inte förbättrar sin ridning så kan hon iaf få dom i trav, rida lätt och styra. Uppskattningsvis är ca hälften av hästarna hästar och hälften ponnysar. Flera av ponnysarna, särskilt några B-ponnysar är riktigt bra för henne, välridna, känsligare och mycket mer välutbildade än hennes ständigt hungrige shettis.

Hur ska jag som mamma agerar den dagen hon ska rida enligt mig olämplig häst? Hon är 5 år och ska inte behöva fundera på det. Tänker både på säkerhetsaspekten och aspekten att jag ju betalar för att dom ska utveckla hennes ridning och hon ska inte bara åka runt på en opåverkbar häst i 40 minuter. Ska kanske också tillägga att hon är yngst i gruppen och i stort sett den enda med tidigare riderfarenhet. För henne är det en vardagsaktivitet att rida slalom mellan koner, rida lätt och galoppera men gruppkompisarna tränar för fullt på att få till lättridning och att styra. Finns ingen alternativ grupp för så litet barn på hennes nivå.

Hur hade ni agerat?
Ridskolor verkar ju gärna vilja ha lite större ponnies än vad som är lagom för femåringar, eftersom de bara har ett visst antal stallplatser och även har tweenies som ska rida ponny. C o D passar nog bättre i många fall (och då kan äldre elever hjälpa rida till) När jag hade barn på ridlekis fanns bara två ponnies som var A eller B ponnies och en av dem var rund som ett klot (så sitsen var bättre på ett fullblod på 160 cm).

Så man får nog leta efter ett stall specialiserat på små barn och små ponnies.

4H hos oss däremot hade bara A o B ponnies, så fantastiskt lagom stort, så om målet är att uppleva gemenskap och sitta på en lagom stor ponny i kanske en lagom grupp så... där var alla barn tvungna att sluta när de var 135 långa och vägde 40 kg, dvs mellan 7-9 för många (ungefär där man själv började rida när jag var liten). Så det är ju lätt att förstå varför vanliga stallet inte hade så små ponnies i en hel klassuppsättning. Så de borde haft mer avancerade grupper för små barn (läs mer galopp och hopp..). Även om de inte egentligen hade ridlärare utan mer ridledare.

Sedan att hästen ska vara lagom stor, responsiva och välriden är också lite svårt. Den mest responsiva välridna fantastiska ponnyn fick inte många poäng på ridlekis eftersom många barn tyckte det var otäckt att den började trava nätt och entusiastiskt på en mild tryckning med skänkel och följde varje vingel.

Men jag tycker också att 175 hög häst är lite väl på lekis, det är mycket fallhöjd för en 3-5 åring och svårt att hålla i för kort vuxen.

Sedan är jag också förvånad över att ni galopperar o dyl på ridlekis. Vi ledde hästarna rätt och slätt och de travade mycket kort. Åka häst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 577
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min dotter har skolios, och i början av veckan var hon och jag hos en sjukgymnast som är specialiserad på ryttare för att få råd om...
Svar
15
· Visningar
1 333
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp