Kvalitet på torrfoder och tandsten?

skuggi

Trådstartare
Nästan hela vårt "hundliv" (2 år) har vi hållit på med foderallergiutredningar och färskfoder, så man är inte så beläst på torrfoder.

Jag har inbillat mig att tex RC är ett bra hundfoder, men här och var i trådar minns jag att jag sett kommentarer om att det är ett "skitfoder" tillsammans med andra märken jag trodde var "bra".

Nu har vi en liten kines på 5 månader som har käkat RC Mini Puppy(mest) hittills. Han håller nu på att byta tänder, och när jag kollar honom i munnen så har jag reagerat på att han inte har såndär härlig valpandedräkt samt att han faktiskt har ganska mycket tandsten(på mjölktänderna).

Jag vet sedan katterna att olika individer har olika lätt att få tandsten, men delvis måste det väl kunna bero på fodret och även tuggmöjligheter?

Nu när han får nya fina tänder vill jag ju ge dem en så bra start som möjligt förståss, och undrar därför vad ni skulle rekommendera för torrfoder?
Både med tanke på ev tandsten, men även rent allmänt ett "bra foder".

Maten han får nu är ju pyttebitar, som han bara sväljer hela typ, det känns inte så bra(väl?) utan jag tänkte nog iaf byta till något med större bitar så han får tugga lite mer. Både så att han får mer känsla av att äta, men även lite för att förebygga plack.

Är det någon som "hört" om just RC skulle kunna ge mer tandsten, eller ska jag förutsätta att junior är en "sån som lätt får tandsten"?

Funderar på om man borde hälla på sånt där anti-plack-medel på maten, någon som har erfarenheter av det?

Han ska få råa ben att gnaga på också förståss, undviker nog dentasticks osv då han är fullpälsad och de där sticksen blir ju såååå kladdiga i pälsen på benen...

Tacksam för lite Buke-erfarenheter! :bow:
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

Min beauceron åt RC valpfoder och sedan RC 4800 under 4 års tid. Efter att ha läst en massa inlägg om foder har vi provat andra foder, men återgått till RC igen.
Numera vanlig RC Adult.

Hon fick tandsten borttagen för första gången i våras, vid 7-års ålder. Inte för att det var direkt nödvändigt, utan för att vi passade på när hon ändå var sövd för borttagning av en talgkörtel :)

Regelbundna hälsokontroller, där det aldrig varit nödvändigt med borttagning av tandsten gör att jag tror att det är mer individen än RC som orsakar tandsten.

Inför operation, pga narkos, togs det ju prover och alla värden var bra, hunden i god kondition, så jag kan nog inte tycka att RC skulle vara ett "dåligt" foder :)
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

Jag tror hundar har mer eller mindre benägenhet till tandsten, och inte att det har något direkt samband med fodret.

Sedan är foderdjungeln ett ämne man aldrig blir klok på. Att Royal canin är ett skitfoder är det många som påstår, jag vet hundar som mår alldeles utmärkt på det, såväl som på Klass, Doggy eller BARF. Alla foder innehåller allt den normala hunden behöver, dvs det är helfoder. (finns säkert något specialundantag)

Man får plocka guldkornen från alla tips och råd, och kolla på hunden - hur mår den? Och fråga sig, varför ska jag byta foder stup i kvarten om hunden mår bra?

Själv bytte jag nyligen från Royal canin till Standardt på min hund, då jag vill se om hans öronproblem minskar med ett "renare" foder, dvs bättre recept och mindre spannmål etc.
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

Ett foder som hunden fungerar bra på är ett bra foder. Vad som är ett bra foder kan alltså variera från hund till hund. Men, rent generellt brukar Standardt rekommenderas ofta och även jag gör det, eftersom jag ger det till mina damer och är otroligt nöjd med det. Jag gav lite RC förut, när jag vann en säck sådant, men mina damer fick diarré av det. Att det sedan innehåller väldigt mycket majs gör att jag blir väldigt tveksam till det fodret (iaf var det så förut, kanske varierar mellan deras olika sorter också?). Men det finns ju absolut många hundar som fungerar bra på det. (skulle alla hundar få diarré av RC så hade det nog inte sålt så bra som det faktiskt gör :p)
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

Ja, som sagt misstänker jag ju primärt att hunden helt enkelt har anlag för tandsten, får väl se om någon annan hört något negativt om RC avseende det. Man kan ju tänka sig att vissa foder kanske är sämre för en hund som har lätt att få tandsten?

Efter allt foderallergitrassel och allt innehåll man läst om på olika foder så tänker jag också att jag helst vill ge ett så rent och naturligt foder som möjligt till den lille, även om han inte är foderallergisk.

Standardt har jag också hört bra om, James Wellbelowed rekommenderade en veterinär just för att det skulle vara hyfsat rent foder.
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

Är du säker på att valpen inte har en infektion eller inflammation i munnen? Det är inte normalt att en så ung hund har tandsten, oavsett foder.
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

Är du säker på att det är tandsten? på min yngsta hund blev en del av valptänderna missfärgade innan de lossnade.
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

*Raderat* Tänkte fel :o
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

kl

Min tik på 16mån fick RC baby dog som valp, därefter övergick vi till RC junior. Har inte haft några problem med fodret, hon har aldrig varit dålig i magen (förutom vid ett tillfälle som valp när hon satt i sig en lite väl stor portion leversnittar :angel: ) , är fin i pälsen, god aptit etc. Har lite tandsten, inte mycket. Men är min första egen-inköpta hund så har ingen "tandstatus" med annat foder att jämföra med.

(Har även kattungar på 7-8 veckor som sedan tre veckors ålder fått RC babycat milk och RC babycat 34, och verkar må prima)
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

Min snart femåriga tik har i hela sitt liv inte ätit något annat än RC. Jag har aldrig hört att det skulle vara ett dåligt foder. Anledningen varför jag inte byter är framför allt att hon alltid är helt perfekt i magen. Avföringen luktar knappt. Däremot har hon ganska mycket tandsten men det verkar vara vanligt på små hundar, även om jag har svårt att förstå varför.
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

Är du säker på att valpen inte har en infektion eller inflammation i munnen? Det är inte normalt att en så ung hund har tandsten, oavsett foder.

Njaej? Inget är rött eller irriterat vad jag kan se, han gick ju nyligt igenom vet.bes UA. Vad ska man kika efter i så fall?
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

Är du säker på att det är tandsten? på min yngsta hund blev en del av valptänderna missfärgade innan de lossnade.

Njaej..(igen)?
Hur vet jag skillnaden? Det ser spontant ut som tandsten, men jag har iofs inte krafsat på det. Han är lite private vad gäller invasive undersökningar än så länge ;)
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

Att något ser svullet ut, är rött och inflammerat, kanske att det blöder eller varar, luktar illa, öppna sår eller blåsor etc...Tycker du ska hålla koll på det här med tandstenen, ta upp det nästa gång du är hos veterinären för en liten valp som inte ens levt så länge ska egentligen inte ha någon tandsten alls. För en frisk hudn tar det en längre tid att bilda tandsten, så när tandsten bildas så där fort så borde man i alla fall hålla ett öga på det.
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

Absolut, det var ju så jag tänkte också, att han som är så liten inte borde hinna få tandsten.
Jag ska gräva lite mer i munnen på honom, han är inte helt bekväm med det ännu, men vi jobbar på det. Men som sagt, jag kan inte se något som ser irriterat ut.
Kan det vara "missfärgningar" bara? Jag har aldrig hört talas om det...
Ska se om jag kan skrapa på tänderna och se om jag får bort nått eller om det verkar sitta i emaljen.

Självklart ska vi prata med veterinären också, men jag tänkte att det är alltid intressant att höra om lite buke-erfarenheter också :idea:
 
Sv: Kvalitet på torrfoder och tandsten?

Jag har en terrier på drygt 5 månader och han fick Eukanuba med sig från uppfödaren. Jag har inte tyckt att det varit särskilt bra, spannmålsinnehållet är högt och han har bajsat enormt stora högar. Eftersom han även har lätt att lägga på sig vill jag ha ett foder med högre kötthalt. Dessutom skulle han enligt Eukanubas fodertabell äta ca 6 dl av deras foder per dag (har för mig att det var 430 gram)!!??

Efter att ha läst en del här så valde jag mellan Magnussons och Standardt torrfoder. Valet föll på Standardt eftersom det var lättare att få tag på. Jag har nu börjat inblandning och kan redan se att högarna är mindre och fastare.

Kostnaden är ungefär samma för Eukanuba och Standardt (S något dyrare), men eftersom hunden kommer äta en tredjedel av mängden så är det även ekonomiskt att byta.

Har även köpt ett par korvar vom & hundemat valp och dessa kommer jag att börja blanda i som tillskott morgon och kväll när hunden helt gått över till Standardt och är van vid det.

Som en parentes kan jag nämna att även vom & hundemat hade varit billigare att ge min hund än Eukanuba om jag gett den mängd som står på Eukanuba-påsen. Försäljaren av V&H sa att man ska ge ca 2 % av hundens vikt per dag om den bara äter det vilket i mitt fall blir 100 g. Korvarna är 500 g och jag tror att jag gav 17 kr för den, dvs ca 3,5 per dag. Eukanuba-påsen kostade drygt 100 kr och skulle räcka max en vecka dvs 14 kr/dag (dock minsta påsen så säkert högre kg-pris).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 816
Senast: Voeux
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 525
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 159
Senast: Badger
·
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 307
Senast: Nenne1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp