majola

Trådstartare
Vad ingår egentligen i veterinärbesiktningen på t ex kvalitetsbedömning? Hur kan en häst få 8 av ena veterinären och 10 av den andra? Vad är det de tittar på?

...och är det någon som vet när proppar till nästa års kvalitetsbedömningar kommer... :)
 
De tittar på olika saker helt enkelt.

Om jag inte missminner mig så VET 1 tittar så att säga på utsidan. Dvs hovstatus, kollar munnen osv. Medan VET 2 kollar mer "insidan" dvs hur den är musklad och gör böjprov.
 
Här är länken till råd och anvisningar från -03.
Under p. 4.1.1 hittar du exakt vad de tittar på.

AVSH
 
Kan man få en tia även om hästen inte har ngn större lust att öppna munnen? (Alltså förutsatt att den är okej i munnen).

Vi lär ju få nerslag på hennes ärrade vänstra bakben :crazy: TRE överben på samma ben :eek:
 
Du kan få 10 på vet betyget men lägre på vet tempramentsbetyget. Sammanlagt så får man 4 vet betyg. Vet I + temperament samt vet II och temperament. :rofl:
 
Jobbigt. Får öva på att visa munnen. JAG får ju inte ens titta i den, hon blir inte så överförjust när det kommer en främmande och ska klämma. För att inte tala vad hon kommer att säga om de vill klämma på knäna bak :crazy:

Vi vill ju vinna jö :D

Aja hon är snäll att böja iaf(mkt övning...) och mkt väl musklad :bump: Men det blir väl ett avdrag för varje överben eller nåt.

Visst är jag positiv? :eek:
 
Ida har en stor knöl ovanför kotan på ena frambenet. Den fick hon inget avdrag på då de inte tyckte att det hade någon betuýdelse för henne.
Se till att förbereda henne på löshoppningen. Såg många ponnisar i år som inte visste vad som förväntades av dem på hoppbanan.
Glöm det där att ni ska vinna - det ska min lilla stumpa göra :D Förra året tog Ida hem gramslam med seger i löshoppning och gångarter med 9,28 i snitt på hoppningen- slå det om ni kan! Får se om det kommer att vara på Strömsholm nästa år med eller om vi lägger det någon annanstans. Bubblan är nu omdöpt till Bella :)
 
Bella? Näe Bubblan var ju så gulligt jö :)

Löshoppar gör hon som en connemara men i år var hon lite seg och inte riktigt i form eftersom jag inte haft tid med henne pga flytten (mutter) så hon hoppade 8-7, hon stoppade en gång och rev en gång och det gör hon ALDRIG hemma. Hoppar ALLT man presenterar som en liten gummiboll med framknäna under hakan :D

Ffa ska jag försöka få med mig Y som jag brukar löshoppa med istället för att ngn okänd ska hjälpa till och de hade typ hundra människor i ringen, mysko tyckte Patsy. Och så skulle hon absolut fångas upp mellan hindrena fastän hon alltid skrittar hela vägen runt fram till ca 10m innan hjälphindret...

Just när det gäller hoppning så ser man att P är född till att göra det (konstigt annars iofs). Så nästa år ska vi se till att få upp kondisen ordentligt och INTE byta stall mitt i allt och inte misslyckas på generalrepetitionen och dessutom löshoppa i ridhus innan :angel:

Gångarterna kan bli lite svåra, jag hoppas att jag kan hjälpa fram traven och galoppen iom att det är uppsuttet men jag är tveksam till att hon kan få mer än åttor och så sin nia för skritten då, den är lika lugn och vägvinnande nu när jag rider som när jag går bredvid, lite långsammare bara.

Aja, det är långt kvar :rofl:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat mig blå, men hittar bara svar på motsatt situation, alltså vad som händer om enskild egendom används för en investering...
Svar
6
· Visningar
885
Senast: Smulu
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 408
Senast: Amha
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 421
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp