Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Evergreen

Trådstartare
Är det någon annan som planerar att visa sin ponny på någon av dessa tillställningar i år? :)
Presentera gärna er ponny här, så kan vi bolla tankar och träningsfunderingar med varandra i denna tråd!

Själv har jag två ridponnyer, 4 och 5 år gamla som jag planerar att visa dels på utställning i augusti, samt på kvalitén i september.
5-åringen är dock övervuxen, så han är med utom tävlan.

4-åringen (e: Jarno) visade jag på 3-årstest i höstas, vilket var väldigt roligt och gick otroligt bra! Han är även utställd två gånger tidigare med silver och guld.
Han är en otroligt cool ponny med fantastiskt temperament, och har haft lätt för allt vi gjort med honom hittils :) Under juni ska han på utbildning en månad och sedan blir det några veckors vila innan träningen fortsätter.
pic_519e14f6ddf2b36b53d0b6be.jpg



5-åringen (e: Highlander) är aldrig visad tidigare, och därför ska det bli väldigt intressant att se vad domarna har att säga om honom.
Tyvärr har vi haft lite trubbel ridmässigt under våren, och jag är inte helt 100 på att vi kommer hinna bli redo för kvalitén, vi får se helt enkelt!
Just nu har han några veckors vila, och jag hoppas det kommer kännas bättre när vi sätter igång igen.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Om det känns bra närmre inpå vill jag visa min 09a. WPB sto som gått treårs med 42-42p. Visar själv då det inte är så himla viktigt, men det vore ju kul med bättre poäng. Här uppe är det inte förrän 1a september så vi har gott om tid.

ext1.jpg
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Om vi hinner klart med ridningen och även kommer iväg och får lite löshoppat så är planen att visa:). Juno är en connemara e Juno Rory och han gjorde ett kalasfint treårstest med 48p som hopptalang (9-9 för hoppningen). Jag ägde honom inte då men har fått berättat att han hade fått bättre poäng om han varit lite mer engagerad. Han var hingst då och är nu valack så hoppas att jag kan hitta lite mer motivation i honom. Hittills är han iaf betydligt trevligare som valack och arbetsmoralen har också blivit bättre. Helst av allt hade jag velat förbättra hans gångartspoäng (7or rakt igenom), men då krävs det att ridningen sitter betydligt bättre än den gör. ..och till skillnad från Bluefish tycker jag 1 september känns väldigt snart:D.

559062_4458506592683_191520895_n.jpg
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag har en C-ponny Rise n'Shine som är född 2010. Hon ska visas den tredje Augusti.
Hon ska ridas in i sommar även om ridning inte behövs för själva visningen.
Löshoppningsdelen är klar så den ska bara finslipas under sommaren.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Åh vad längtar tills min ponny är tre år! Jätteroligt med en tråd där man får se ungponnyerna på buke. Den här tråden ska jag följa. :)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag har redan visat min NF-hingst Emir (e.Jolly Roger RNF 109 u.Dimmans Elmia RNF 2092 ue.Silverlea Buckskin RNF 96) på treårstest i år, han visades på Bollerup den 4 maj.
Jag brukar visa mina ponnyer efter sommaren, så det här var första gången jag visade en treåring på våren. Jag valde detta alternativ eftersom han redan "var igång" eftersom han visades vid avelsvärderingen i mars.

Resultatet blev helt ok, hopputmärkelse med 9-9 :)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Får ponnyer visas på kvalitén både som fyra och femåringar ?
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag planerar att visa min shetlandsponny Memento på treårstest den 1 september. Eftersom jag köpte honom för knappt en månad sedan och han innan dess inte gjort så mycket kommer vi träna under sommaren och känna oss för om vi känner oss redo.

971744_10201296909972823_940271424_n.jpg
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag funderar på att visa min new forest född 2010, e: Rodlease Dancing Gold RNF 132 - Casimirsborgs Avocado RNF 62. Treårstesten för oss ligger 14 september, hon hoppar räcke på 110, men vi får introducera oxern för henne också snart. Jag köpte henne som ett- och ett halvtåring, hon är inte visade varken som föl eller åring, tanken var att visa henne förra sommaren när hon var två, men hon hade aldrig lastats så vi fick stryka den planen. Preliminärt planerar vi att visa henne på en sommarpremiering i juli som ett slags genrep också. Hon är ganska stor, och hennes mamma är maxad D-ponny, så vi är lite rädda att hon är för stor. På sommarpremieringen mäts hon, så då får vi ett litet riktmärke om det är lönt att åka till treårs.

dsc_0383_502bbf02ddf2b36b8500025d.jpg


Jag har inga nya uppställningsbilder, den här är från augusti 2012. Hon har mer muskler nu.

dsc_0355_517288b4e087c33604128951.jpg


April 2013.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Vad roligt att se att vi är några stycken iallafall som funderar på/planerar att visa våra ponnyer :) Jättekul att se era bilder!

Hur stor är Juno? Han ser ganska stor ut på bilden. Riktigt fin ponny! 9-9 är ju jättebra! :)
Jag skulle också gärna vilja förbättra gångartspoängen till detta året, men det är kanske lättare sagt än gjort... Det är ju sådan väldig skillnad på hur olika domare dömer.
Förra året var vi på utställning 2 veckor innan 3-års, ponnyn fick då en 8:a på skritten med kommentaren "lång, avspänd skritt", på 3-års fick han en 7:a med omdömet "kort, oengagerad". Det var dock inte jag som skötte visningen vid hand på treårs, i år tror jag att jag ska göra det själv faktiskt, och överlåta endast rid-delen till utbildaren.

Cirkus:
Ja, när de är 5 är det sista året man har chans att visa dem på kvalitén! :) Skulle tro att det går fint att visa både som 4 och 5 åring, har åtminstone aldrig läst något som tyder på motsatsen.

Kiwifrukt:
Hur kommer det sig att ponnyn har hoppat räcken på 110 men inga oxrar? Bara nyfiken :)
Jag tycker du ska visa oavsett om hon är för stor eller ej! Övervuxna ponnier får ju deltaga i mån av plats. Alltid kul att få ett omdöme på sin häst även gällande hoppning & galoppen :)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Vi har helt enkelt ett begränsat antal hinderstöd, och för att det ska räcka till både hinder, hjälphinder och för att avgränsa banan så har det bara funnits material till ett räcke. Hon har dock "hoppat" oxer i vårt förra stall, även om den kanske bara var 20-30 cm hög. Hon har haft lite problem tidigare att fatta vad löshoppningen går ut på, så många av hinderstöden har gått åt till att bygga "banan", men sista gångerna har det gått så bra att vi hoppas att vi kan ta två av dem till att göra en oxer istället. :)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag gjorde precis som dimmansstuteri och visade min 3-årshingst på våren. Samma anledning (avelsvärdering i mars) och på samma plats (Bollerup).

Ponnyn ifråga är en liten C-ponny (133 cm) och heter Invictus Castleknock (e: Sjödalens Magnet RC 103 U: Cassiopeia Nova RC 1388 ue: Rooar RC 86).
Han fick hopputmärkelse med 9-8 i hoppning. Mycket nöjd med honom!
Jag tror det var min 2-åriga dotters hejarop på läktaren som gjorde susen :D (Hej mamma! Titta, ponnyn hoppar! Ponnyn springer! osv.)

Tidningen Ridsports bild:
InvCastleknock.jpg
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Ett tag till iaf. Han gick inte igenom på avelsvärderingen i våras men jag ska ge honom ett försök till. Går han inte igenom då heller så kastreras han.
Han är ju rätt liten vilket drar ner poängen en del :/
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Dina hästar är så fina! Han ser ut att ha riktigt fin hoppteknik. :)

Alla: Var någonstans har ni tänkt visa (geografiskt)? Det kanske är några som kommer visa på samma ställe? :)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Tack snälla du! :bow: Och visst kan han hoppa. Han fick särskilt beröm för sitt stora språng och domaren sa att det är det man vill ha och att det lovade gott för framtiden :love:
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Tråkigt att det drar ner att han är liten, är inte alltid en fördel med jättemaxad C.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Vsst är det trist. Oavsett så tror jag att han kommer bli en finfin sportponny :)
Jag hade inte trott att han skulle bli ens C-ponny utan var rätt säker på att han skulle bli D-ponny. Hans förfäder är i princip alla D-ponnyer. Nåja, söt som socker är han iaf :D
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag håller med. Jag som har en storgalopperande C-ponny hemma i stallet som mäter 139 cm i manken har alltid haft stora problem med avstånd på hoppbanor, särskilt när det kommer till kombinationer. Hon behöver avstånd som en mindre stor häst, men avstånden är anpassade efter en ponny som är betydligt mindre än henne.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 796
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 155
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
960
C
Avel Jag vet inte om detta är rätta sidan för denna tråden, men annars får moderatorn flytta den! Det är så här att jag skulle behöva lite...
Svar
6
· Visningar
870
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp