Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

KL

Typ 8 Maskulin, något lågställd, god rastyp. Trevlig uppsyn.
Huvud, hals och Bål 7 Uttrycksfullt huvud, något kort hals men god resning, välmusklad bog, gott djup, välvinklat kors.
Extremiteter och rörelsernas korrekthet 7 Harmoniskt benad, relativt korrekt fram, spända kotor bak.
Skritt 8 Bogfri energisk.
Trav 8 Lätt energisk, god mekanik.
Galopp 8 Spänstig med god energi och god elasticitet.

Taxreing: Säker
Benteknik: Ganska bra
Framåtbjudning: God
Spänst: God
Något svag ryggverkan, behöver starkare språngkurva. 7

Samarbetsvilja: God
Uppmärksamhet: God
Förtroende: Gott
En energisk trevlig ponny. 8

1001270_10202004165013757_1785788937_n.jpg

1240357_10202004165413767_1437658547_n.jpg


"Omdömet" han fick från sin handler:
Först ut var söta lilla Memento. Han var ganska så spänd inledningvis men skötte lösgaloppen mycket bra. Även hoppningen gick prickfritt och så bra som han hoppade idag har han inte gjort tidigare. Växte med uppgiften. Visningen för hand gick också bra. Han var lite spänd i skritten och ville inte riktigt stå still men det kändes bra när jag sprang med honom.

Omdömet från matte är att han skötte sig helt fantastiskt och att jag varit nervös i onödan. Det syntes verkligen hur kul han hade, även om han som sagt var spänd. Jag är så otroligt nöjd, både med poäng, ponny och allt runt om. :D
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Åh vad roligt att din lille fick både fina poäng och skötte sig bra !
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Han är så fruktansvärt söt att jag smäller av. Jag vill bara kidnappa honom. :love:

Grattis till alla fina ponnyer (och duktiga ägare) som visats! Min skulle egentligen visats till helgen, men det blev inte så av olika anledningar. Men det är inte utan att jag ångrar mig lite när jag hör om allas fina resultat.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

*kl*

Sista bukeponny ut antar jag att min var, som visades i söndags :)
Han fick 8-or rätt igenom på exteriör och gångarter("jämn, hög nivå"), dock en 7:a på trav under ryttare, där rid-domaren hade önskat bredare register i ökningarna.
Fina vitsord som lovande framtida dressyrponny, och jag är supernöjd! :)

Hoppningen gick dock åt skogen ganska rejält, vilket var lite synd. Veterinär/kiropraktor kommer ut och kikar på honom i veckan, för att se om han har någon låsning eller annat som besvärar honom.
Jag har inte alls känt igen honom under de senaste två löshoppningarna, bjudningen försvinner och han står emot så fort hindret höjs... Tekniken har dock inte försämrats, bara viljan. Förra året hoppade han 9-10 och nu fick han 6-6, olika domare iofs, men känns ändå inte helt "normalt" med en sådan grav försämring.


IMG_8311kopia_zpsf6c9356f.jpg

IMG_8339kopia_zpsc23736cf.jpg

IMG_8372kopia_zps846b976b.jpg

IMG_8398kopia_zps65877dde.jpg

IMG_8400kopia_zps0e58b3c8.jpg
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Han är mycket fin ! Grattis till en finfin ridponny som du vet kan hoppa också - även om poängen denna dag blev tråkiga

Jag har redan bestämt att min inte kommer att visas på kvalitén nästa år. Hon kommer att utbildas och ev komma ut på lite pay and jump eller lokala tävlingar. Om hon inte säljs. Eller betäcks.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

*kl

En ponny som är visad på treårs med raden 88897 ext 7 galopp och 87 löshopp kvalificerar väl för dubbla "diplom"(det heter väl inte det längre?)?
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

*kl

En ponny som är visad på treårs med raden 88897 ext 7 galopp och 87 löshopp kvalificerar väl för dubbla "diplom"(det heter väl inte det längre?)?

Nej den kvalificerar sig inte för diplom i någon av inriktningarna. 47 p är gränsen så hopp faller även på det men dessutom måste båda hoppbetygen vara lägst 8 för hoppdiplom och minst 2 gångartsbetyg måste vara lägst 8 för gångartsdiplom. Så alltså har den inte tillräckligt för något av det.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Ang hoppbetyg treårs/kvalite. Jag fick höra att det inte alls var ovanligt att hästen löshoppade sämre om den blivit inhoppad?

Min hoppade, tydligen starka, 9-9 på treårs och sen 6-7 el 7-6 på kvaliten. Och dessutom typ 2 dm lägre och några få språng bara innan domaren var nöjd på kvaliten. Iofs olika domare treårs-kvalite men den domaren på kvaliten hade ändå gett honom 8-8 som 2-åring.

Hade man varit mer rutinerad som visare hade man kanske bett om att få visa några språng på högre höjd på kvaliten när domaren tackade men den kategorin tillhör tyvärr inte jag :p

Edit: Min var alltså inhoppad till kvaliten och hade gått någon P&J på låg höjd.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Nu fick den just gångartsdiplom ändå men det här är tio år sedan, de ändrar ju lite nu och då på kvalgränserna.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Har ingen koll på hur ponny har sett ut innan men halvbloden hade den reglen redan för 10 år sedan och det brukar ju vara samma regler för både ponny och häst just när det gäller diplomen. (Vet det säkert då min hingst låg precis på gränsen till att få även gångartsdiplom och hade 778)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag har diplomet (eh hm gångartsutmärkelsen) hemma.

Blev bara lite fundersam när jag satt och läste resultat för jag hade för mig just det där med åttorna på gången och tyckte inte att det stämde rakt av.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

*Kl*

Ska vi kanske ha en lista på vilka som kommer till Falkenberg? :)

LadyCovergirl - Invictus Castleknock - Hoppning, 3 år
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

LadyCovergirl - Invictus Castleknock - Hoppning, 3 år
cirkus - Rise and Shine - Hoppning, 3 år, kategori C
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Visste väl att jag glömt något! :o Lägger till kategorin på min unge man.

LadyCovergirl - Invictus Castleknock - Hoppning, 3 år, kategori C
cirkus - Rise and Shine - Hoppning, 3 år, kategori C
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Vad kul att våra går i samma klass ! jag hoppas att dimmansstuteri kommer med sin fina Dimmans Emir också ! Edit: Såg att han är anmäld, men han är kategori D

Ni har ju en hyffsat kort resa, min åker ju ända från Stockholm, men sen blir hon skånska hon också ! Så fiffigt att tjejen som ridit in henne går på Bollerup så hon får fortsätta utbilda henne under våren, ponnyn kommer att bo hos min kompis som också hyser mitt avelssto ! Snart flyttar jag väl själv också
 
Senast ändrad:
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Alltid roligt att få se Buke-kändisar live! :)

Vad skönt att ha ryttare fixad! Jag har problem med vem som ska fortsätta inridningen av honom. Han är för liten för mig att rida på och jag har inte lyckats hitta någon fodervärd eller medryttare till honom :crazy:
Var i Skåne ska du bo, om du vill avslöja det?
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag ska inte bo i Skåne(har inte fått med mig son och man på denna utmärkta idé - döttrarna är redan utflugna), men ponnyn ska, hon kommer att bo i Everlöv. Ryttaren finns som sagt på Bollerup på gymnasiet där - en liten speta som är grymt duktig på att rida
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Hade missat denna tråden, men vi kommer med en Sv Ridponnyhingst.

Dagolina-Nässlehults Nobelium-kat D-Gångarter-3 år
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 796
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 155
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
960
C
Avel Jag vet inte om detta är rätta sidan för denna tråden, men annars får moderatorn flytta den! Det är så här att jag skulle behöva lite...
Svar
6
· Visningar
870
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp