Kvarka, hur gör man?

Sv: Kvarka, hur gör man?

Vi har haft kvarka 2 ggr i stallet 2gången pga en smittspridare utan symtom som insjuknade 1a gången. Extremt smittsamt Vi fick även stona smittade trots att dom gick i hage 500 m bort och sköttes av 1 person som inte hanterade de sjuka hästarna. Man får inte glömma det enorma lidande hästarna utsätts för. 40 gr feber i över en vecka. Ta tempen ge febernedsättande samt små promenader för att de inte skulle få kolik 3ggrdag. Varbölder stora som pingpongbollar de skulle självspricka. Innan bölden sprack så rann vattnet ut genom näsan på min häst. Inget som veterinären kom ut till stallet för då dom helst undviker stall med kvarka. Saneringen av stallet är ett megajobb. Mycket eldades upp då det är svårt att få det rent. Byter du inte smittade kläder innan du åker buss eller bil så kan du föra smittan vidare.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Precis. Det är extremt smittsamt och en väldigt plågsam sjukdom för hästarna. Därför gäller det att man är försiktig och jag hade inte velat ha personer i mitt stall som inte förstår eller bryr sig om detta, genom att de t.ex. åker iväg till stall där de vet att det finns smitta.
 
Sv: Kvarka, hur gör man?

Här stängs hela anläggningen om det finns kvarkamisstanke. Inga utomstående hästar får komma dit på träning, alltså.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Hur hanterar ni er ångest? Vet att man kan komma fram till i vissa fall att den är ologisk men den logiska? När ni kommer till en punkt...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 597
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 328
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Hur lär man sig egentligen att hantera stress och ångest? Våren har inte varit super för mig. Flera saker som varit psykiskt...
2
Svar
31
· Visningar
2 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp