Kvarka -Hur smittar det?

moli

Trådstartare
Kan man råka överföra smitta från en Kvarkahäst även om denna ännu inte fått tjockt näsflöde och/ eller spruckna bölder? Genom saliv och annan vätska kan jag tänka mig, men annars om man "bara" har känt på den och inspekterat dess (inte öppna) böld.

Hästen ifråga har misstänkt kvarka, jag träffade den häromdagen och undrar HUR försiktig jag måste vara nu, och hur länge framöver. Hur länge lever bakterierna på kläder och utrustning etc?

Jag har tvättat det mesta, och djupfryst mina chaps :smirk: i hopp om att frysa ihjäl skiten. Skall dammsuga bilen nu för det tänkte jag inte på först. Körde 3h i mina stallkläder som jag hade när jag träffade hästen. RÄCKER DET? Hur smittsamt är det i andra hand eller vad man skall säga.

Exempel;
Jag fotograferade hästen och då fick jag defenitivt stöv från hästen på både kamera och väska, kan det leva bakterier där? Och kan de isåfall smitta om jag får dem på händerna igen?

Behöver man desinfektera allt man petat på med VirkonS eller VAD GÖR MAN?
 
Det är droppsmitta. Alltså du kan få med dig saliv eller annat "gegg" från frustningar osv som du inte märker, men det är inte så stor risk att du fått med dig nåt när du verkar vara så noggran som du beskriver.

När ridskolan jag jobbade på fick kvarka första gången så var det samma personal som jobbade även i privatstallet. Det enda vi gjorde mellan stallarna var att doppa fötterna i virkonbad och byta till en ytterrock i privatstallet (som aldrig fick någon smitta!).
 
Jag har pratat med veterinären nu och han lugnade ner mig ordentligt. Det är minimal risk att jag skall smitta andra hästar nu, och ganska liten risk att jag råkat smitta någon häst redan, bacillerna dör inom några dagar på kläder som jag förstod.

Och jag har som sagt var tvättat allt som varit i kontakt med hästen. Skönt!
 
Bakterier dör inte av kyla, de lägger sig bara i dvala och väntar på att det ska bli varmt igen. För att ta kål på bacillerna ska man tvätta kläderna i minst 60 grader.

Bara ett tips för jag vet att det är många som tror att kyla dödar bakterier.

M.
 
EN grej till.... Om det är ev. misstänkt kvarksmitta i ett stall på en anläggning, kan det vara farligt att rida i ridhuset där då??? Har inte gjort det men bara undrar ändå.

M.
 
Vi fick kvarka på klubben här för några år sen, och vi privatryttare fick inte vara i ridhuset alls...varken då edt först "bara" var misstanke och sen när det konstaterades konstaterades kvarka.
 
OK, här har de inte sagt något om att vi inte får vara där, bara satt upp en lapp att privatstallet är isolerat.
 
kvarka kan även smittas genom luften... min kompis hästar hade kvarka och dom hästarna i stallarna i närheten åkte även dom på det!!! pratade med vet. och han konstaterade att det även smitta genom luften....
 
Hoppsan...börjar nästan tro att vi blev överbeskyddade här ;).
Jag och många andra hade ovetandes om misstanken varit i ridhuset den dagen vet. kom dit för koll av hästarna, och blev uppringda och ombedda att inte ta hästarna (samt de andra hästarna i stallet) från vårt stall på 1½ vecka, fallifall vi fått smittan med oss.
 
Är det någon som vet hur det är om en ridskola drabbas av kvarka, kan dom hålla igång verksamheten under tiden medans kvarkan pågår och innan dess att karenstiden gått ut? Eller måste dom stänga så länge?
 
Jag vet inte om det finns några regler, men jag tror att det är otroligt svårt att få stopp på smittan om en ridskola hålls öppen medans smitta finns, eftersom det är så mycket folk som rör sig där
 

Liknande trådar

Hästvård Idag kommer veterinären ut och ska ta prov för kvarka. Om det nu bölden visar sig vara kvarka hur ska vi då hantera detta? Dör...
Svar
4
· Visningar
1 110
Senast: Blomskan
·
Hästvård Tänkte bara att jag skulle varna alla bukefalister att det just nu går kvarka i västra och nordvästra Skåne. Fall har påträffats och...
2
Svar
27
· Visningar
4 156
Senast: foldar
·
Hästvård Tydligen så har det tagits fram ett nytt vaccin mot kvarka, och det är nu tillgängligt i Sverige. Någon som hört något om det? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 554
J
Hästvård Har blivit avrådd att träffa min bästa vän som rider på en ridskola i sthlm som fått kvarka. Vi har inte träffats på ett halvår och hade...
Svar
7
· Visningar
3 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp