kvarka smiitar människa-människa?

J

joo

Har blivit avrådd att träffa min bästa vän som rider på en ridskola i sthlm som fått kvarka. Vi har inte träffats på ett halvår och hade tänkt ses imorgon, men det stallet är ju nersmittat och isolerat,så vi blev osäkra och ställde in. Gjorde vi fel?Jag har stall hemma på gården och vill INTE smitta mina egna hästar -eller nån annans för den delen heller!Om min kompis tvättar håret och duschar och inte har ngåra stallkläder när vi träffas på stan, är det ändå stor risk att hon kan överföra bakterierna via mig?Hon var i sitt stall i fredags senast. :confused:
 
Vet inte säkert.. Men det är väl mest troligt att det smittar via ridkläder och dylikt. Om hon har nytvättade kläder på sig som inte varit i hennes stall på ett tag tror jag inte det är någon fara..
 
Du behöver inte oroa dig !
Kvarka är ingen luftburen smitta, utan smittar genom kontakt.
Tex kan du få smittan om du går igenom ett stall och trampar där en smittad häst har hostat, och sedan går hem och trampar i ditt eget stall...
Det smittar dock inte om du och din kompis träffas på stan, och hon har duschat och bytt kläder efter att hon var i stallet.

bibban
 
Det är inga problem. som sagt smittar de bara via direktkontakt.
är det förövrigt inte möjligtvis vrs du pratar om? vi har ju fått kvarka..
 
Man skall absolut vara försiktig när det gäller kvarka, den största smittspridaren av denna sjukdom är nämligen människan. Sjukdomen sprids lätt med kläder och annat, tyvärr hjälpte det inte ens att byta kläder och tvätta sig fick några bittert erfara.
 
Kvarkabakterien överförs genom smittat sekret (snor, var, nysningar, upphostat slem eller liknande). Att träffas på en neutral plats i andra kläder sprider inte smittan. Däremot kan smittan spridas genom kläder, utrustning eller liknande som varit i det smittade stallet, eller genom transporter och liknande.

mvh
Lejonelle
 

Liknande trådar

Hästvård Fick precis höra att stallet ena (ja, redan där blir det ju besvärligt... :( ) medryttarhästen står i troligtvis har kvarka. Stallet...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 328
Senast: Korven
·
Hästvård Tänkte bara att jag skulle varna alla bukefalister att det just nu går kvarka i västra och nordvästra Skåne. Fall har påträffats och...
2
Svar
27
· Visningar
4 156
Senast: foldar
·
Hästvård Tydligen så har det tagits fram ett nytt vaccin mot kvarka, och det är nu tillgängligt i Sverige. Någon som hört något om det? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 555
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 871
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp