Kvarlämnad häst

Odette

Trådstartare
Jag har ett minst sagt svårt problem.

Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade halva hästens stall hyra till ägaren på 3000kr/månaden och jag agerade kort sagt som hästens ägare. Jag var med vid skoning, la upp en träningplan, kostplan och det var som att jag hade min egen häst.

Efter att jag varit medryttare i ungefär 1 månad så sker det otänkbara; hästägaren försvinner spårlöst. Hen hamnade i blåsväder med samtliga personer på gården. Hen, vi kallar hen Kim, är "anställd" på gården, svart, och gör jobb åt de flesta på gården. Kim har dessutom 2 hästar varav en av dom är den jag har hand om som medtryttarhäst.

Det kommer fram att Kim är skyldig massa människor pengar; bland annat arrendatorn. Dom 3000kr jag alltså har gett till Kim för hyra, har aldrig hamnat hos arrendatorn, utan var de har gått har jag ingen aning om.

Nu har alltså Kim flytt från gården. Hen är skyldig arrendatorn 25.000.
Nu kommer det riktigt roliga.
Hen äger inte ens hästarna. Den första hästen blev hämtad av ägaren första veckan, hen blev informerad om vad som hänt och hämtade genast.
Dock den andra hästen; den ägs av en person i ett annat land och Kim har hästen på avbetalning och vad jag har förstått så har han haft hästen hos sig i över 6 år.

Jag hörde av mig till ägaren och hen sa att Kim har 30.000 kvar på hästen och beräknas vara klar i Augusti.

Kim har inte hört av sig utan det är jag som har hört av mig vid jämna mellanrum och berättat hur läget är och att jag gärna tar hand om hästen och ser till att den mår bra. Men efter 2 veckor av tystnad så började läget inte bli hållbart längre så jag hörde av mig igen. Då verkade det som att hen inte längre vill ha något med hästen att göra, utan gärna säljer honom till mig OBS ( detta va INNAN jag visste om att Kim inte ens ägde hästen) hen försökte alltså sälja en häst till mig som inte ens tillhör hen.

Då gav hen förslaget att jag skulle köpa hästen för någon av skulderna, det vill säga 30.000 eller 25.000. Detta för att lösa en av hens skulder. Det är helt absurt då hästen inte ens i närheten är värd den summan pengar och den enda skulden som skulle göra att hästen blir min är den på 30.000.

Idag var hovslagaren här eftersom det var mer än dags för verkning och omskoning, och där dök det upp en massa problem som måste betalas för. Just nu står jag och betalar hyra, mat, medicin, hovvård etc. Det här är som förståeligt inte ett dugg hållbart. Jag hade inte brytt mig om kostnaden om det hade varit MIN häst, men det är den ju inte.

Lång historia; det jag behöver hjälp med är vad fan jag kan göra? Pengarna jag lägger ut nu är kostnader han blir skyldig mig, men vem kan jag vända mig till? Jag är rädd att vända mig till kronofogden eftersom då kanske de bara gör en utmätning och så poff är hästen borta.
Det måste ju finnas något sätt att kräva pengar; privatperson till privatperson?

Och att anmäla så att den jäveln aldrig mer får äga en häst.
 
Borde inte de hon är skyldig pengar göra en anmälan. Borde klassas som avtalsbrott om de har ett avtal.
Du har ju inget ägaransvar för hasten och det enda raka är väl att ägaren hämtar hästen/star för dens uppehållet tills Kim betalt den helt?

Att de försöker få dig att köpa hästen är ju en enkel lösning till ägaren som blir av med problemet.
Förstår att du bryr dig om hästen men du har följande val:

1. Köpa hästen för de pengar som begärts. Då får du ägaransvar from inköpsdatumet och betalningsskyldig för kostnader från och med det datumet. De gamla är inte ditt problem.

2. Avsäga dig hästen, dvs säga att det får stallägare/ägare lösa sinsemellan.

Så länge du betalar allt är det ju bekvämt för alla parter och inget kommer förbättras.
 
Jo, det där är saker jag har tänkt igenom. Jag vill inte lämna hästen heller men det börjar bege sig till att jag måste göra det eftersom mina pengar just nu betalar för någon annans egendom.

När man talar om trollen.. Kim ska ringa ikväll tydligen, jag skickade iväg ett långt meddelande igår där jag förklarade att situationen inte är hållbar och att hens beteende är... ja, ytterst osmakligt.

Det här måste ju få en lösning liksom. Men jag väntar med iver över vad hen vill prata om.
 
Jag hade dragit järnet åt motsatt håll.
Om du beställer en tjänst av t.ex hovslagaren så kan denne kräva att du ska betala. Sedan får du begära att få betalt i din tur. Det du kan göra för att få in dina pengar är att skicka en faktura till "Kim". Betalas den inte så är alternativet att vända dig till Kronofogdemyndigheten, som då driver fodran. Beroende på situationen kan KFM göra en utmätning på "Kims" tillgångar för att få in pengarna. Det kan ju dock ske oavsett om Du lämnar ditt ärende vidare eller inte, om det finns fler skulder hos KFM som inte betalas.

Med tanke på "Kims" agerande hade jag personligen inte köpt loss hästen, frågan är hur mycket mer det finns att gräva upp. Finns det något äganderättsförbehåll i avtalet mellan säljaren och "Kim"? Finns inget sådant är hästen "Kims" och säljaren har en fodran på henom. Finns det däremot, så är det möjligt att hästen ägs av säljaren tills full betalning är erlagd.
 
Kan TS sluta betala för hästens alla saker? Det hade jag nog gjort. Men jag är osäker på om det kan bita henne i arslet senare.

I vilket fall som helst är det nog bäst att dra sig ur. Säg upp medrytteriet

Att betala och förvänta sig få pengar från Kim är nog inge vidare. Om ingen annan fått betalt tidigare är det ju ytterst otroligt att TS någonsin får betalt, fogde eller icke.
 
Kan TS sluta betala för hästens alla saker? Det hade jag nog gjort. Men jag är osäker på om det kan bita henne i arslet senare.

I vilket fall som helst är det nog bäst att dra sig ur. Säg upp medrytteriet

Att betala och förvänta sig få pengar från Kim är nog inge vidare. Om ingen annan fått betalt tidigare är det ju ytterst otroligt att TS någonsin får betalt, fogde eller icke.

TS äger ju inte stallet så skötseln av hästen hamnar i så fall på stallägaren (det är därför det dumpas hästar i hagar för då blir de markägarens ansvar :meh:). TS har ju ingen plikt att ta hand om eller betala något för hästen.
 
Hade jag varit i dina skor, hade jag inte betalat en krona varken för hästen eller stallhyran.
Hur vet du att den såkallade ägaren, verkligen är ägaren och inte en kompis till Kim, som bara försöker blåsa dig på pengar?

Tyvärr för stallägarens del, så faller faktiskt ansvaret för hästens skötsel på denne om hästen dumpats på dennes gård.
Du kan ju i din tur erbjuda dig att hjälpa till med hästens dagliga skötsel fram tills dess att Kim behagar att dyka upp, eller att det löser sig på annat vis.

Och om hästen nu ägs av någon annan, så bör väl kravet på skulden för stallhyra osv kunna ställas på ägaren, då denna väl bär det slutliga ansvaret för hästen.?
Du kan ju även erbjuda den ägaren hjälp att sälja hästen åt denna, t.ex.
 
Du lär aldrig få tillbaka några pengar utan att vända dig till Kronofogden och kanske inte ens då. Vill du behålla hästen så hör med ägaren till hästen om du kan få köpa den för rest skulden OM det är så att den är såld med äganderättsförbehåll och affären har gjorts enligt svensk lagstiftning.
Är inte hästen såld med äganderättsförbehåll så är det faktiskt "Kims" häst och du kan köpa den av Kim för ett pris ni kommer överens om. Det innebär att hästen är din och Kim har en skuld till den utländske säljaren.
Det kan också bli så om du vänder dig till KF för de utlägg du har för hästen idag att du via KF kan få över ta hästen istället för pengarna om Kim saknar utmätningsbara tillgångar. Att vända dig dit är inget du behöver oroa dig för tvärt om. Dom är väldigt trevliga att prata med och kan ge dig råd om hur du bäst ska göra för att det ska bli så bra som möjligt.
 
Och om hästen riskerar att bli övergiven, det vill säga utan foder, tillsyn och tillräcklig skötsel eller vård så behöver det anmälas till Länsstyrelsen i ditt län.
 
Antingen kontaktar du ägaren och ger ett bud på hästen (15000 kr kanske?) och gör upp affären med den riktiga ägaren. Kims skulder är hens problem, både vad gäller ev. avbetalning och stallskulder.

Du kan driva in din skuld via KFM, hästen kan de inte ta för hästen är ju inte Kims.
 
Vad du gör så spara alla kvitton på utgifter! Sannolikheten att du får tillbaks pengarna är väl inte särskilt stor vare sig du vänder dig till KFM eller ej, men kvitton - och all konversation med "Kim" - kan vara bra att ha i den här härvan.
Håll även en öppen kommunikation med stallägaren som ju delvis hamnat i samma soppa.
Kan tänka mig att det finns ännu mer om man börjar rota i saken...
Det är klart att du vill hästens bästa men ta en funderare på hur mycket du kan tänka dig att lägga ut, annars är det nog Länstyrelsen som gäller.
Lycka till :heart!
 
Jag skulle adrig köpa en häst där en tredje part är inblandad och som har skulder.
Jag tror dessutom att det är svårt att få in skulden med hjälp av KF. Det finns förmodligen fordringsägare som skall ha sina pengar före dig.
Släpp dina åtaganden och avvakta. Och se vad som händer.
 
Vad du gör så spara alla kvitton på utgifter! Sannolikheten att du får tillbaks pengarna är väl inte särskilt stor vare sig du vänder dig till KFM eller ej, men kvitton - och all konversation med "Kim" - kan vara bra att ha i den här härvan.
Håll även en öppen kommunikation med stallägaren som ju delvis hamnat i samma soppa.
Kan tänka mig att det finns ännu mer om man börjar rota i saken...
Det är klart att du vill hästens bästa men ta en funderare på hur mycket du kan tänka dig att lägga ut, annars är det nog Länstyrelsen som gäller.
Lycka till :heart!

Eftersom "Kim" jobbade svart på gården är jag tveksam till om TS har kvitton på stallhyran...
 
Den här "Kim" verkar bekant för mig. Kan vara så att jag också råkat ut för hen, eller någon annan med samma metoder, någon gång gällande stallhyror. En dyrköpt läxa, men nyttig. Kommer troligen inte att gå på samma nit igen.
 
Men vad säger stallägaren chefen om allt detta.. Jag hade slutat som medryttare finns mångs hästar man kommer att älska. Annars hade jag lagt ett bud och köpt så jag i fortsättningem visste att det var min egen häst som åt mina pengar.
 
Du behöver inte betala för något som du inte själv beställer/bokar. Men tar du ut hovslagare blir du givetvis skyldig att betala för tjänsten - för det är du som beställt tjänsten. Har varit med om häst som dumpades. Den blev kvar i flera år, en familj tog på dig att motionera den och betalade då även omkostnaderna för hovslagare då eftersom att hästen behövde skos och verkas givetvis för att kunna ridas. Men de betalade ingen hyra eller liknande. Stallägaren, som ju var den som blivit fast med hästen, var ju bara glad över att någon tog hand om den och bekostade hovslagare. Till slut fick den avlivas pga en olycka i hagen.
 
Tack för alla svar, ni är inne på samma spår som jag.

Jag har faktiskt fått kontakt med Kim. Vi har diskuterat över telefon, där jag också spelade in samtalet så att jag har ett underlägg/bevis om det blir något rättsligt av det. (Jag har undersökt tidigare och det är fullt tillåtet att spela in samtal med/utan motpartens vetskap så länge som den som spelar in aktivt deltar i samtalet)

Där var det inte mycket glada miner och Kim sa att hen skulle prata med ägaren till hästen. Hen sa också öppet och ärligt att hen inte bryr sig om hästen och har insett det under hela den här baletten, känslor för djuret finns inte och hen vill inget annat än att överlåta hästen till mig. Enda kruxet där är ju just att hästen inte ägs av Kim, utan av den utländska parten i det hela.

Hen skulle diskutera med ägaren och återkomma. Hen får tills ikväll på sig att komma med ett svar, annars lämnar jag allt och går vidare i mitt liv. Det har pågått på tok för länge och jag är både ung och helt ärligt så är jag väldigt klen när det gäller sånt här. Hade inte hästen funnits i bild så hade jag lämnat från första början.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 862
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 832
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 722
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp