Kvarstående hälta trots felfri röntgen?

Tilma

Trådstartare
Har en 1 årshingst som blev halt för ett par månader sedan. Han har blivit grundligt undersökt på klinik hos veterinär med specialinriktning på just hältor. Alla röntgen bilder är felfria och inget fel hittades. Klinikhovslagaren tog ner en del på trakterna för att få en bättre hovvinkel. Inget större avvikande men om man ska vara petig. Han sattes på Metacam och boxvila.

Hältan försvann efter några veckor så han släpptes ut i en mindre hage. Nu är hältan tillbaks igen. Veterinären säger att om man vill kan man låta magnetröntga hoven om de är något längre in som inte syns på vanlig röntgen.

Jag frågade vad man gör om något hittas där och svaret blev att de är bara vila som gäller... så jag vet inte riktigt hur vi ska göra. Vi kan sätta in honom på mer Metacam och boxvila/sjukhage på nytt och bara vänta ut det. Vi kan också välja en magnetrötngen och uteftet det fortsätta att låta honom vila.

Har ni vart med om liknande? Hade ni gjort magnetröntgen och isåfall varför? Hade ni hoppat över magnetröntgen? Varför isåfall? Behöver bolla lite tankar. Veterinärerna på kliniken är minst lika konfunderade som oss.
 
Ersätter din försäkring magnetröntgen?
Jag tänker att det alltid är bra med mer information om vad som felas.
 
Det finns ju massa saker som inte syns på vanlig slätröntgen. Jag har två i min närhet som hade liknande problem som gjorde MR och de båda hade ligamentskador. Den ena blev helt bra efter lång vila och den andra blev bra till en början, sen togs hon bort av andra orsaker men såg väl inte helt 100 ut då.
Det är ju alltid skönt att få svar, så visst. Det är ju dock väldigt dyrt med MR, så som ovanstående skrev, börja att kolla med ditt försäkringsbolag vad de säger.
 
Har ni vart med om liknande? Hade ni gjort magnetröntgen och isåfall varför? Hade ni hoppat över magnetröntgen? Varför isåfall? Behöver bolla lite tankar. Veterinärerna på kliniken är minst lika konfunderade som oss.

Jag hade kollat upp vad det kostar och hur eventuellt försäkringsbolag ställer sig till det. Sedan hade jag tagit reda på hur långt det är till närmsta klinik med magnetröntgen. Det hade sedan fått avgöra om det blir någon magnetröntgen eller inte. 100mil enkel väg, svindyrt och vila som garanterad behandling hade kunnat få mig att avstå.
 
Jag tycker att det låter konstigt med en envis, återkommande hälta på en så ung häst och hade gjort allt som går för att ta reda på anledningen så att man har en chans att behandla det rätt.
 
Ja man vill ju ge dom bästa förutsättningarna. Det som gör mig tveksam är att veterinärerna redan nu menar att de är enbart vila som är enda behandlingen oavsett vilka fynd dom kan hitta på MR. Dom är även säkra på att de kommer från hoven.
 
Jag har gjort en magnetröntgen (låg hälta, hittade liten ligamentskada i hoven). Hästen hade vilat länge innan MR (månader) och fick efter det vila mer. Gick dock i hage.
Blev aldrig bra :(

I ditt fall när de misstänker ligamentskada hade jag skitit i MR,vilat hästen och tagit bort om den inte blivit bra. Stämt av med FB om livvärdet först, ifall sånt finns så de inte kräver fortsatt utredning.
 
Rent krasst så kan du ju ta reda på hur mycket MR kostar och hur många månader det blir att hålla hästen i fråga tills du kommer upp i kostnaden för MR.

Sedan är ju frågan också om det skulle vissa något på MR finns det då något att göra för att snabba på läkningen/ bättre prognos för att kunna läka eller är det vila som gäller ändå?
 
Jag har gjort en magnetröntgen (låg hälta, hittade liten ligamentskada i hoven). Hästen hade vilat länge innan MR (månader) och fick efter det vila mer. Gick dock i hage.
Blev aldrig bra :(

I ditt fall när de misstänker ligamentskada hade jag skitit i MR,vilat hästen och tagit bort om den inte blivit bra. Stämt av med FB om livvärdet först, ifall sånt finns så de inte kräver fortsatt utredning.


Specifikt ligamentskada har inte veterinären pratat om. Han funderade dock på om hovleden blivit lite överbelastad då dom tyckte att trakterna var något höga.
 
Specifikt ligamentskada har inte veterinären pratat om. Han funderade dock på om hovleden blivit lite överbelastad då dom tyckte att trakterna var något höga.
Jag tänker såhär, om det finns en ligamentskada i hoven så kräver det många månader på sjukhage för att eventuellt läka, ibland blir det aldrig bra.

Jag vet inte om jag skulle utsätta en ettåring för det eftersom den då kommer efter sina kamrater både fysiskt och psykiskt. Därför skulle jag vilja veta läget så jag kunde ta bort den direkt om det är en dålig prognos. Eller sätta den på vila ett exakt antal veckor på grund av en mindre komplicerad skada och sedan ha en frisk häst.

Jag skulle tycka att det var pina att bara glo på den i sjukhagen varje dag och fundera på när den eventuellt blir ohalt.
 
Gör MR så vet ni vad det är. Allt annat blir gissning.
Min var ren på röntgen, han hade en Keratom i hoven som opererades bort efter MR.
En annan hade skador på brosket i hovleden som inte heller syntes på vanlig röntgen utan bara på MR. Han fick somna in.
 
Ja man vill ju ge dom bästa förutsättningarna. Det som gör mig tveksam är att veterinärerna redan nu menar att de är enbart vila som är enda behandlingen oavsett vilka fynd dom kan hitta på MR. Dom är även säkra på att de kommer från hoven.
Haft en med liknande symptom som jag kämpade i flera år med. Hältan på honom kom och gick. Gjorde en MR i våras och det fanns en cysta i kronbenet mot hovleden. Syntes ej på röntgen. Fanns tyvärr inget att göra. Ångrar dock att jag inte gjorde MR tidigare.
 
Haft en med liknande symptom som jag kämpade i flera år med. Hältan på honom kom och gick. Gjorde en MR i våras och det fanns en cysta i kronbenet mot hovleden. Syntes ej på röntgen. Fanns tyvärr inget att göra. Ångrar dock att jag inte gjorde MR tidigare.
Nyfiken på om hästen hade kunnat bli bra om MR gjorts tidigare?
 
Nyfiken på om hästen hade kunnat bli bra om MR gjorts tidigare?
Nej, tyvärr inte. Problemen var tillfälliga under flera år och han svarade på NSAID och blev då ok en period. I våras blev det sämre och han var mer konstant ojämn och ingen behandling bet. Vi provade att behandla både hovled och strålbensbursa utan resultat. Då blev den en MR som förklarade vad vi inte tidigare förstått. Egen uppfödning som mest motionsridits i skogen och joggats pga andra omständigheter så det fanns ingen direkt belastning att ta bort för att se om det hjälpte.
 
Min ettåring hade problem med hovbölder eller hålväggar (var 12 år sedan :o ) men det verkar som att din blivit undersökt av hovslagare ordentligt... bara ett inlägg i tråden. Hon gick dock i en dålig, lerig hage :(

Önskar er lycka till:heart
 
Hade gjort en magnetröntgen utan att tveka för jag hade velat veta vad det var för skada oavsett om den ska vilas bort eller ej..Tyvärr är det ju så ibland att alla skador inte kan vilas bort och ju snabbare man vet vad som är felet desto snabbare vet man vad som ska göras.

Instämmer helt. Det kan ju vara en obotlig skada, att försöka vila bort känns ju bara tragiskt då.
 
Jag tycker att det låter märkligt att veterinären kan vara så övertygad om att vila är svaret oavsett. Hur kan hen veta det? Allt går verkligen inte att vila bort. Jag hade inte tvekat utan gjort en mr.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
350
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 723
Senast: Ida94
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Lite besviken på hab faktiskt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp