Kvasta stallgolv

M

marina

Finns det några tips? Jag skall göra iordning vår lada och gjuta nytt golv. Ladan är 11*8 m och det blir fyra boxar (en i varje hörn) Med en 2.5 m stallgång i mitten. Skall man kvasta hela golvet eller bara stall gången? Vad använder man för kvast för att det skall bli bra??? Hur kvastar man på bästa sätt?
Sen undrar jag även över avloppsbrunn. En av boxarna blir även "spolbox", men skall även användas som vanlig box vid behov. Vad skall man ha för brunn inne i boxen då?? Finns det risk att de trampar igenom?? Jag såg att Myrby hade någon slags fyrkantig brunn med löstagbart galler. Eller räcker det med ett sådant där vanligt runt galler i järn?? Hur skall det se ut under själva gallret?? Det måste väl vara något utrymme så att man kan ta upp nerspolat grus etc som proppar igen???

Tacksam för tips.
/M.
 
Dra försikrigt med en piasava-kvast, det gjorde vi, och det blev bra.
Efterputsa lite så du får bort det vassa
I ovriga stallet var bi bara "lata", genom att inte lägga ner för mycket jobb på att få en helt slät uta, så det blev lite lagom "rått"
 
Vi sopade med piasava både i gången och i boxarna, det blev väldigt bra. Efter några år slits dock golvet och blir slätare än det var från början (märks i den box där det nästan aldrig är nån häst; där är det mer "räfflat").

Jag tycker det är lagom att sopa med en sån, det blir inte för ruggigt utan lätt att hålla rent.

Jag har en sifon i gången, där har jag bara ett runt järngaller och det håller att trampas på. Däremot funderar jag över om att ha det i box, hålen i gallren är nämligen exakt lika stora som en brodd... Risken finns alltså att hästarna drar upp gallret med skon om de är broddade. Tror jag iaf, har aldrig hänt mig men risken är ju större i en box också. Men håller tror jag nog att det gör.
 
Vi har vanliga brunnar en i stallgången och en i en box. spolbox som kan göras om till en vanlig box snabbt o lätt.
Bortat golv det är svårare att hålla rent tycker jag. Vårt golv ser smutsigt ut. Vi använder torv. :banana:
 
Vad betyder "vanliga brunnar"? Du får ursäkra, men jag är helt grön i denna djungel av nya termer i byggsvängen. Jag har försökt ringa runt till olika byggfirmor och det som de kan rekommendera är dessa: http://www.plastmo.dk/svensk/markrannor/sortiment_forside.html
Är detta en "vanlig brunn"??? Är det ett sk. "punktavlopp" jag borde ha??? Eller har ni andra rekommendationer??
/M.
 
Vanlig brunn är en sådan du kan ha i badrumm
Slå på ladugårds brunnar på inter net så får du säkert framm
eller stallbrunnar eller bara brunnar
Det behöver inte vara så märkvärdigt. Vi har ett nybyggt stall i år :banana:
 
Jag valde att inte göra något "mönster" i golvet inne i boxarna, däremot i gången.
När jag provade att använda kvast så tyckte jag inte att det såg bra ut, eller så hade jag inte rätta tekniken *S*. SÅ jag tog en kratta, en sån där billig plastkratta som har rätt så breda krattor, drog lätt lätt med den i betongen och fick på så sätt ett lagom mönster i gången.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 796
Senast: shia
·
Gnägg Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge. Stallet ska innehålla 4-6 boxar...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
14 793
Senast: iddiss
·
Anläggning Sitter och kikar runt lite då funderingar finns att byta ut boxinredningen i lilla stallet då vi ändå skall ändra tillbaka till vanliga...
Svar
6
· Visningar
1 655
Senast: gylle
·
G
Hästmänniskan Ja, nu sk amin dröm alltså kanske bli till verklighet, vi kanske ska bygga ett nytt fint stall!:d Men skulle behöva lite hjälp av er...
Svar
14
· Visningar
1 287
Senast: Nemo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp