Kvinna får djurförbud efter att ha eldat på en häst

Den dömda sitter och skriver i en FB grupp om detta.
Verkar vara en väldigt ledsen och uppgiven människa med mental ohälsa och en minst sagt trasig uppväxt och skolgång.

Ingen ursäkt dock och tur att det inte blev "värre".

Hon nekar fortfarande till att det var hon.
 
Var ändå milt, det är något ruskigt ruskigt fel på människor som vill ha djur dom kan misshandla och skada. Hon borde ju få någon slags vård för en sådan lär nog inte förändra sig av sej självt.
Hon är, vad jag förstår, dömd för djurplågeri också. Sedan undrar jag lite hur du tänker när du tycker det är ett milt straff att få djurförbud? Tänk dig hur det måste kännas att aldrig mer få ta hand om hästar om man nu är en inbiten häst människa?
Jag vill verkligen inte försvara denna persons handlingar, bara belysa vad ett djurförbud kan innebära för en människa.
 
Hon är, vad jag förstår, dömd för djurplågeri också. Sedan undrar jag lite hur du tänker när du tycker det är ett milt straff att få djurförbud? Tänk dig hur det måste kännas att aldrig mer få ta hand om hästar om man nu är en inbiten häst människa?
Jag vill verkligen inte försvara denna persons handlingar, bara belysa vad ett djurförbud kan innebära för en människa.

Ja, jag tror djurförbudsprövningen kom efter domen, eftersom det är ett av kriterierna man kan pröva djurförbud efter enligt djurskyddslagen.

Om det beror på psykisk sjukdom så hoppas jag hon får hjälp att må bättre, och då kan man ansöka om att få förbudet upphävt.
 
Vad innebär djurförbud i praktiken, får personen inte äga/ansvara för djur eller innefattar det även exempelvis medryttare?
 
Personen får inte vara medryttare. Inte sköta, utfodra osv. Det enda personen får göra är i princip att klappa någon annans djur.
Men vem kollar upp detta? Om personen flyttar ifrån där hon bor nu, och där folk ev känner till hennes bakgrund, så kan hon ju i stället vara helt "anonym" någon annanstans, eller? Om jag hade annonserat efter medryttare, och en till synes helt vettig person hade kommit och provridit, hade jag ju inte kollat upp om personen hade djurförbud (hur gör man ens det?)!
 
Men vem kollar upp detta? Om personen flyttar ifrån där hon bor nu, och där folk ev känner till hennes bakgrund, så kan hon ju i stället vara helt "anonym" någon annanstans, eller? Om jag hade annonserat efter medryttare, och en till synes helt vettig person hade kommit och provridit, hade jag ju inte kollat upp om personen hade djurförbud (hur gör man ens det?)!
Personer med djurförbud ska ha uppföljande kontroller från länsstyrelsen regelbundet. Och, visst, det är svårt att följa upp, men det är i alla fall planen.
 
Men vem kollar upp detta? Om personen flyttar ifrån där hon bor nu, och där folk ev känner till hennes bakgrund, så kan hon ju i stället vara helt "anonym" någon annanstans, eller? Om jag hade annonserat efter medryttare, och en till synes helt vettig person hade kommit och provridit, hade jag ju inte kollat upp om personen hade djurförbud (hur gör man ens det?)!

Många omplaceringsorganisationer och uppfödare ringer och frågar om det finns historik på potentiella nya ägare.
Det är bara att höra av sig till länsstyrelsen, enklast via telefon.
 
Men vem kollar upp detta? Om personen flyttar ifrån där hon bor nu, och där folk ev känner till hennes bakgrund, så kan hon ju i stället vara helt "anonym" någon annanstans, eller? Om jag hade annonserat efter medryttare, och en till synes helt vettig person hade kommit och provridit, hade jag ju inte kollat upp om personen hade djurförbud (hur gör man ens det?)!
Du ringer som sagt till länsstyrelsen och frågar. Många gör det vid försäljning av djur om de inte känner till personen tidigare. Jag skulle själv inte kollat upp en medryttare, men skulle jag låna ut hästen på foder/sälja skulle jag kunna ringa och fråga.
 
Men vem kollar upp detta? Om personen flyttar ifrån där hon bor nu, och där folk ev känner till hennes bakgrund, så kan hon ju i stället vara helt "anonym" någon annanstans, eller? Om jag hade annonserat efter medryttare, och en till synes helt vettig person hade kommit och provridit, hade jag ju inte kollat upp om personen hade djurförbud (hur gör man ens det?)!
Varför frågar du mig? :confused:
 
Jag tänker att saker som medryttare, hundpassning eller om man äger en häst som står inackorderad någonstans måste vara svårt för länsstyrelsen att hålla ordning på. Hur går det till egentligen? Andra husdjur går ju också lätt att knuffa över till grannen, släkting eller vän om man vet att kontrollanten ska komma.

Helt rätt dom för övrigt, fast jag tycker också att det är rätt lindrigt om det inte förekom dagsböter eller annat straff ovanpå djurförbudet faktiskt.
 
Jag tänker att saker som medryttare, hundpassning eller om man äger en häst som står inackorderad någonstans måste vara svårt för länsstyrelsen att hålla ordning på. Hur går det till egentligen? Andra husdjur går ju också lätt att knuffa över till grannen, släkting eller vän om man vet att kontrollanten ska komma.

Helt rätt dom för övrigt, fast jag tycker också att det är rätt lindrigt om det inte förekom dagsböter eller annat straff ovanpå djurförbudet faktiskt.

Medryttarhästar och att man tillfälligt passar djur är svårt att kontrollera ja, men annars är kontrollerna oanmälda.

Den som lämnar djur till någon med djurförbud riskerar att få det omhändertaget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Östergötland har brustit i sitt djurägaransvar och förbjuds av länsstyrelsen att ta hand om hovbärande djur.
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Östergötland såg inte till att hennes hästar fick veterinärvård när det behövdes, och vid flera kontroller har länsstyrelsen...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter UPPDATERAD 8.00. Ett häststall i strax utanför Brösarp fattade eld under tisdagsförmiddagen. En häst befaras vara innebränd i stallet...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i norra Dalarna har haft djurförbud sedan början av förra året, men håller fortfarande hästar. Nu har länsstyrelsen...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp