Kvinna som vanvårdade katter får behålla hästen

Sv: Kvinna som vanvårdade katter får behålla hästen

(Sundsvalls Tidning)
I november slog miljökontoret till mot en kvinnas fastighet i Stöde. Vanvårdade katter och en häst togs om hand.
Nu har länsrätten beslutat att kvinnan ska få tillbaka hästen.

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=645578

Jag anser visserligen att det kan vara rätt att ett djurförbud begränsas till vissa djur men detta verkar vara ett av alla de fall där juristerna gått emot sakkunskapen. Detta i sin tur beror ofta på ett felaktigt upplägg o skrivande från handläggare o veterinärers sida.
PL
 
Sv: Kvinna som vanvårdade katter får behålla hästen

(Sundsvalls Tidning)
I november slog miljökontoret till mot en kvinnas fastighet i Stöde. Vanvårdade katter och en häst togs om hand.
Nu har länsrätten beslutat att kvinnan ska få tillbaka hästen.

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=645578
Ja vad ska man säga. Ytterligare ett exempel på vårt briljanta djurskydd eller vad det nu är. Ett bra svar på om hästen mår bra får man av att titta vilket skick hästen och dess miljö är i, inte av att ägarens bekanta intygar det som passar bäst för stunden. Om stallet inte var fräscht, hovarna var misskötta och ägarinnan låtit resten av sina djur svälta ihjäl kan man ju tycka att hon är aningen olämplig som djurägare.
 
Sv: Kvinna som vanvårdade katter får behålla hästen

Nu är varken du eller jag insatta i detaljerna men enligt min gissning har tillsynsynmyndigheterna gjort en vettig bedömning men rätten inte dömt enligt lagen vilket är ganska vanligt.
PL
 
Sv: Kvinna som vanvårdade katter får behålla hästen

Nu är varken du eller jag insatta i detaljerna men enligt min gissning har tillsynsynmyndigheterna gjort en vettig bedömning men rätten inte dömt enligt lagen vilket är ganska vanligt.
PL
Tror knappast att ett illa skött djur har någon glädje av att vi vet vem som gjort fel eller rätt om det inte förändrar livet för djuret.
 
Sv: Kvinna som vanvårdade katter får behålla hästen

Vär man klagar på djurskyddet har det väl en viss betydelse om det är djurskyddet eller domstolen som agerat fel!
PL
 
Sv: Kvinna som vanvårdade katter får behålla hästen

Vär man klagar på djurskyddet har det väl en viss betydelse om det är djurskyddet eller domstolen som agerat fel!
PL
Absolut, visst är det så, men det viktiga i sammanhanget är väl ändå att fokus ligger på att förbättra för djuret ifråga, inte att käbbla om och reda ut vem som gjort fel. Men naturligtvis ska inte fel instans få skulden, det var inte det jag menade men jag anser det vara av mindre vikt än djurets livskvalitet.
 
Sv: Kvinna som vanvårdade katter får behålla hästen

Jag ser det kanske lite mer övergripande o långsiktigt än bara till det enskilda fallet. Om man skall kunna påverka framtida hantering av fall så är det av yttersta vikt att man vet vad som gått snett.
Det kan tex vara ett utlåtande som är skrivet på fel sätt o då måste man veta hur det skall skrivas nästa gång. Om rättens praxis inte stämmer med lagstiftningen måste man få en prövning i högsta instans för att rätta till detta osv osv.
PL
 
Sv: Kvinna som vanvårdade katter får behålla hästen

Jag ser det kanske lite mer övergripande o långsiktigt än bara till det enskilda fallet. Om man skall kunna påverka framtida hantering av fall så är det av yttersta vikt att man vet vad som gått snett.
Det kan tex vara ett utlåtande som är skrivet på fel sätt o då måste man veta hur det skall skrivas nästa gång. Om rättens praxis inte stämmer med lagstiftningen måste man få en prövning i högsta instans för att rätta till detta osv osv.
PL
Håller med dig när det handlar om ett långsiktigt resultat men tycker att det djurskydd som vi har idag tyvärr i dagsläget har alldeles för mycket tjafs om vad som gjorts respektive inte gjorts och vem som gjort respektive inte gjort vad. Det betyder ju dessvärre att pengar och kompetens inte används där de ska utan slösas bort på onödigt trams.
 
Sv: Kvinna som vanvårdade katter får behålla hästen

Nu fattar jag inte vad slöseriet består i? Skulle kvinnan inte haft rätt till en prövning????
Vad media eller vi tjaffsar om kostar inga djurskyddsresurser
PL
 
Sv: Kvinna som vanvårdade katter får behålla hästen

Nu fattar jag inte vad slöseriet består i? Skulle kvinnan inte haft rätt till en prövning????
Vad media eller vi tjaffsar om kostar inga djurskyddsresurser
PL
Syftar inte bara på detta fall. Det är ständiga diskussioner i detta ämne och det är tyvärr ofta som anledningen till varje enskilt ärende,dvs djuren, glöms bort i ivern att fastställa de agerande inblandade personernas roll i sammanhanget.
 
Sv: Kvinna som vanvårdade katter får behålla hästen

Ja men den typen av diskussioner du verkar syfta på har ingenting med det praktiska djurskyddsarbetet att göra.
Fattar fortvarande inte om du har ngt att komma med eller bara surrar men förklara gärna.
PL
 
Sv: Kvinna som vanvårdade katter får behålla hästen

Ja men den typen av diskussioner du verkar syfta på har ingenting med det praktiska djurskyddsarbetet att göra.
Fattar fortvarande inte om du har ngt att komma med eller bara surrar men förklara gärna.
PL
Den ständiga stötestenen i samhället är ju att pengarna inte räcker till att utföra nödvändiga åtgärder. Det som stör mig är att det inte läggs mer resurser på det praktiska djurskyddet istället för på allt trams vid sidan om. Det är ju ändå samma begränsade medel som i slutänden ska betala eländet. Om du sedan vill kalla mina åsikter surr så får det ju stå för dig. DET stör mig inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Vestmanlands Läns Tidning) En kvinna från Västerås har vanvårdat tre hästar så pass att hon nu förbjuds att ha häst. Relaterat Det var...
Svar
0
· Visningar
1 021
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Dalarnas Tidningar) Kvinnan förlorade sina tre hästar i en tågkollision. Nu har Trafikverket beslutat att ersätta henne med 140 000...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SR Kronoberg) En kvinna i Ljungby kommun får inte längre lov att ha häst. Enligt Länsstyrelsen har hon vanvårdat en häst så illa att...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Norrtelje Tidning) En kvinna i Rimbo tvingas lämna tillbaka fyra hästar till en kvinna i Tidaholm. Det slår Norrtälje tingsrätt...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp