Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

hmm är väl lika mkt köparens fel som inte kollade upp hästen...
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Jo men det stod ju att det blev en förlikning ... dvs det gick aldrig till rättegång...
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

hmm är väl lika mkt köparens fel som inte kollade upp hästen...
Svårt att säga om det var någons fel, för att det ska vara det ska ju någon ha gjort något medvetet fel. Detta är sådant som kan hända när man handlar med levande varelser och på något sätt måste ju problemet lösas, även om ingen gjort fel med avsikt. Har någon part inte varit ärlig så kan man ju bara hoppas att det uppdagas och oavsett vad så är det tyvärr hästen som oftast råkar mest illa ut.
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Man får ju kolla upp hästen ordentligt innan man köper den! :idea: Och om hon vill skriva upp sin blogg får hon väl göra det :)
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Hejsan!
Vill bara säga att jag håller på med samma sak även om jag kollade upp mitt köp,besiktigade hästen hon gick igenom utan anmärkning men det visar sig 3månader senare att hon har defekta hovben.Hur ska man kunna veta det.Tycker att jag gjorde allt för att köpet skulle gå riktigt till.Klart att man skulle kunna röntga men hur många köpare gör det när det inte finns nått som tyder på att det skulle behövas?Kanske den här kvinnan gjort allt hon trodde var riktigt i köpet.Tycker det är bra att man har 2år på sig att häva köpet om problem uppstår,jag har lagt alla mina besparingar för att köpa en "frisk" häst men fick en sjuk.Så jag hoppas även jag får rätt i mitt fall..
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Ofta beror det på köpeskillingen och nästan alltid säljare & köpares status (privatperson/företag) d v s vilken lagstiftning som är tillämplig när det kommer till utgången av hästreklamationer.

Är det köplagen som gäller, priset på hästen lågt, och rasen inte är predisponibel för någon särskild åkomma bedömer tydligen rätten att röntgen inte är rimligt vid besiktning. Om det däremot är större summor och/eller konsumentköplagen, då är det lättare att som köpare få rätt.
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Om hon har defekta hovben går väl försäkringen in och täcker upp, eller?
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Bara om det är samma försäkringsbolag som tidigare ägare hade, annars är kommer det att klassas som fel som förelegat vid försäkringens tecknande, d v s reservation.
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Men vem byter försäkringbolag? Det vet väl de flesta.
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Åh, jag har bytt på samtliga våra kusar. Och det är många, många, många som byter om de har hästar som kommit över unghäståren, där tidigare ägare bytt bolag. Då står man ändå med skägget i brevlådan om det inte är olyckshändelse...
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Men då är man ju medveten om risken man tar. Inte mycket komma och säga då såvida man inte tror att den tidigare ägaren vetat om problemet och medvetet lurat en.
Jag har också bytt på mina, men med endel vånda. Trodde faktiskt att folk var mer försiktiga med bolagsbyte.
Hade det inte varit för de här reglerna hade jag varit bra sugen att byta bort skit-folksam nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Själv överväger jag starkt att skita i det här med försäkring. Hittills har vi lagt ner summor som inte överstiger självrisken, vi har kapitalet om det skulle hända något som vi vill åtgärda.

Vi har lovat varandra och hästarna att vi inte kommer att buköppna, laga frakturer eller andra ingrepp som kräver lång konvalcens (både jag och mannen han tråkiga erfarenheter av konvalcenshästar med mycket tid i box bakom sig). Och då kvarstår de billiga grejorna... (ja, det är ju inte så att det är gratis att åka till veterinären någongång...)

Förlåt trådnappningen!
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Om ja bara kommer att ha en häst, vilket snart tycks vara verklighet, så känns försäkringspremien överkomlig. Funderar dock på att byta till enkel veterinärvårdd, får se om jag vågar.

Folksam höjde premien på mina båda från 12000/år till 15000/år....

Det är helt sinnesjukt dyrt att försäkra en häst nuförtiden.
Tycker ni för ett vettigt resonemang. Jag känner dock att jag inte kan lägga ut 20-tusen i vet.vård. så jag får nog dras med premien för att kunna sova gott om natten.
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

För att fortsätta den sanslösa trådnappningen:

Vi har hyfsat billig försäkring på hästarna, lågt liv och hyfsad ras på i alla fall den ena. Men lägger man pengarna som premien kostar och de pengar som läggs utöver premien (vård som inte täcks av försäkringen) så blir det en rätt försvarlig hög rätt snabbt. Och det känns som det skulle kunna vara läge att säga upp försäkringen när man vet att hästen inte är någon drullputte.

Vi sa ju upp hundförsäkringarna, de var så dyra att det hisnade! Närmare 1000 kr i månaden, och vi har ALDRIG utnyttjat någon av dem. Det är en rätt mastig summa för försäkring som man aldrig utnyttjat. Själv är bästa försäkring? :D
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Eller hur e inte hennes probelm om ha e så dum att han köper den utan att Vetrinär B innan! å hästen kan ju fan h fått skadorna hos honom!
Herre gud :smirk:
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Jag har resonerat precis som du när det gäller försäkring till hästen. Premien höjs varje år med ganska mycket pengar, och dessutom höjs också självrisken. Blev jättemissnöjd med Folksam efter att de gjort många försämringar för mig.
Nu har jag hästen oförsäkrad. För att försäkring ska löna sig för min del behöver jag komma upp i över 7000 i vetkostnader om året. Av tidigare erfarenhet vet jag att det är däromkring som vet kostnaderna ofta hamnar på. Och då kan jag lika gärna betala det själv, eller spara dem om hästen inte blir sjuk.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Men om du betalar 15 000 om året så kommer du i alla fall upp i 20 000 om hästen behöver vet.vård. Självrisken och de 20% utöver självrisken som försäkringen inte ersätter (brukar vara 20%). Lägg därtill mediciner och annat "smått"som nästan alltid tillkommer.
Ponera att din häst är sjuk en gång på en 2-års period. Du behöver då komma upp i över 35 000 kr för vet.kostnaderna. Hur ofta hamnar man på så höga summor.
Jag har utnyttjat min försäkring för kotledsinflamtioner. Det röntgades en massa och blev många återbesök och rehab. Ungefär 7-8000 gick det på.

Jag tycker det är galet att betala så mycket som du gör i premie.
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

Håller med "Snattran". När jag köpte min förra häst gjorde jag allt som stod i min makt för att kolla att han var frisk. Men med tanke på att jag skrev ett ordentligt köpekontrakt så kunde jag lämmna tillbaka honom efter 7 långa månader av sjuk häst och besök på kliniker. Massa ångest och dyra räkningar..när man bara vill ha en frisk häst! Toppen att säljare får tillbaka sin "friska hästar" som dom säljer.
 
Sv: Kvinna tvingas köpa tillbaka såld häst

kl
Det finns för och nackdelar med allt, jag är glad att min fölunge var försäkrad när hon insjuknade i en svår fölsjuka och de trodde hon skulle behöva avlivas. Kostnaden slutade på 50000 och det hade jag inte klarat av att betala själv hux flux. Men då fick hon också boxvila och lång konvalescens, synd på en sån liten unge att bli tvingad till detta.

Så om man resonerar så att man inte vill utsätta hästen för lång konvalescens och därmed "reparera" allvarligare åkommor då är ju valet enkelt - försäkra ej. Om man till varje pris vill rädda sin sjukling sitter man med skägget i brevlådan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ung kvinna från Sundsvall misstänks ha tagit in slakthästar från utlandet och sålt dem som ridhästar i Sverige. Nu varnar köpare från...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I en serie artiklar granskar SVT Nyheter Västernorrland en ung kvinna från Sundsvall som förmedlat hästar med brister till svenskar som...
Svar
2
· Visningar
753
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Hästnyheter Att hästköp ibland reklameras är ingen nyhet. Men vad händer när hästen som köptes några månader tidigare lämnas tillbaka i bedrövligt...
Svar
4
· Visningar
1 525
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp